Når minoritetsetniske børn og unge møder en skolehverdag i Danmark, er det ofte ud fra en position, hvorfra de kan opleve social ulighed, om end den i klasserummet oftest ikke er tilsigtet. At føle sig marginaliseret såvel sprogligt, kulturelt, fagligt eller socialt i forskellige sammenhænge får let alvorlige konsekvenser for barnet og den unges selvforståelse. Dette har betydning for ikke bare elevernes trivsel, men ligeledes for deres faglige præstationer i skolen.
Gennem viden om, hvordan vi konstruerer betydninger og forventninger og gennem erkendelsen af den indlejrede sociale ulighed i skolen ift. etnicitet, vil vi på dagen beskæftige os med, hvordan man ved en bevidst og kritisk tilgang kan tilrettelægge en hensigtsmæssig pædagogisk praksis i skolen, som bidrager til, at også minoritetsetniske elever oplever skolen, som et relevant og rart sted at være. Kurset vil bidrage med handlemuligheder og konkrete forslag til deltagerne.
Dagens indhold
- Sociale kategorier, og deres in- og ekskluderende betydning for eleverne
- Social ulighed i og udenfor skolen; når idealer om lighed skaber ulighed: om (u)lighed, farveblindhed og diskrimination
- Forventninger som selvopfyldende profetier: om den altafgørende voksen-elev-relation
- Forebyggelse og overskridelse af marginalisering: om (med) læring og bevægelige undervisningsrammer
- Workshopdel: brobygning til praksis (både til sidst og undervejs på dagen)
Udbytte
- At deltagerne bevidstgøres om, hvilken betydning sociale kategoriseringer har for børn og unges læring, med særligt fokus på minoritetsetniske elever.
- At deltagerne bevidstgøres om konstruktive handlemuligheder og sammen udvikler en værktøjskasse med pædagogiske virkemidler der skaber nye deltagelsesmuligheder for målgruppen.
Formen vil være en kombination af teoretiske oplæg, gruppeøvelser.
Læs mere:
https://www.folkeskolen.dk/659798/sort-haar-og-brun-hud-goer-en-forskel-tal-om-det
https://www.folkeskolen.dk/615578/haardt-tiltraengt-udgivelse
Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads.
Temadagen er målrettet medarbejdere i skole, dagtilbud – men er også relevant for medarbejdere i socialforvaltninger, boligforeninger osv.