Inddragelse af børn og unge i sagsbehandlingen er et lovkrav, som kræver dygtige sagsbehandlere der mestrer kunsten at afholde gode børnesamtaler. På kurset stiller vi overordnet skarpt på udfordringer forbundet med at inddrage børn i deres egen sagsbehandling.
Vi arbejder med metodevalg set i barnets kontekst, problemets art, intensitet, og hvad der ønskes opnået i dialogen med barnet.
På kurset vil vi bl.a. gennemgå følgende:
Kurset afvikles som eksternat over to dage. Det former sig som en vekselvirkning mellem oplæg, diskussion, gruppearbejde med eksempler fra deltagernes egen praksis.
Ved deltagelse i kursuset får du:
- Betydning af at forstå og planlægge samtalen i en nuværende kontekst, samt i forhold til det særegne, der er hos hver enkelt barn, barnets problem, barnets relationer mv.
- Hvilke udfordringer er der ved at tale med børn?
- Hvilken forståelse er mulig at opnå i samtalen?
- Barnet som selvstændig og afhængig aktør i samtalen
- Metodebegrebet
- En metode til forberedelse af samtalen
- Forskellige metoder, der støtter barnet i sin fortælling
- Den triangulerede samtale
- Fremmende og hæmmende kommunikation
- Teorier, der har betydning for samtalen
- En forståelse for og indsigt i de principper, der er for samtaler med børn og unge i forskellige situationer
- En forståelse af barnet i de sociale sammenhænge det er en del af, og hvilken betydning det har for dialogen med barnet
- Metoder og redskaber i børnesamtalen
- Kundskabsbaseret viden, der er relevant for forståelse af børn/unge og for samtaler med børn/unge samt forskellige samtaleformer og teknikker
Undervisere/ Oplægsholdere
Underviser er Karen-Asta Bo, socialrådgiver, forfatter og freelance konsulent. Videreuddannelse indenfor supervision og børne- og familiebehandling. Har afholdt adskillige kurser og foredrag om den professionelle børnesamtale
Kurset er for myndighedssagsbehandlere og medarbejdere, der fører tilsyn med anbragte børn og unge.