Kommunal opkrævning er ikke blot afgørende for kommunens økonomi og likviditet, men den er også med til at sikre borgerens tillid. Styrk dine kompetencer i Kommunal opkrævning!
- Vi sætter fokus på relevante love og regler, så du kan anvende dem på konkrete problemstillinger.
- Du bliver i stand til at analysere og vurdere konkrete problemstillinger, så du kan sikre, at de krav, der bliver rettet mod borgerne, er retsgyldige.
- Du opnår en bedre forståelse for betydningen af, at opgaverne løses i et godt samarbejde med borgere, erhvervsliv og kolleger, samt hvad din egen rolle er i dette samarbejde.
- Alt i alt bliver du bedre til at foretage den kommunale opkrævningsopgave – også set i lyset af den kommunale inddrivelse på ejendomsområdet.
Indhold
Modulets hovedtemaer:
De studerende skal
- kunne finde relevante love og arbejde systematisk med dem, således at de kan anvende dem på konkrete problemstillinger
- blive i stand til selvstændigt at analysere og vurdere konkrete problemstillinger, så de kan sikre, at de krav, der bliver rettet mod borgerne, er retsgyldige
- gennem øget forståelse for sammenhæng i opgaveløsningen blive bedre til at løse opgaverne effektivt og yde borgere og erhvervsliv bedre service
- opnå forståelse for, hvordan der i samarbejdet med andre kommunale afdelinger og Gældsstyrelsen kan opnås større sammenhæng i opgaveløsningen, og kunne udarbejde handleplaner for indførelse af en sammenhængende opgaveløsning
- opnår forståelse for betydningen af, at opgaverne løses i et godt samarbejde med borgere, erhvervsliv og kolleger, samt for deres egen rolle i dette samarbejde
- blive i stand til at planlægge og udføre opgaver i den kommunale opkrævningsopgave.
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- opnå overordnet viden om sammenhænge og organisering i det offentlige system og forståelse for opgavefordelingen mellem staten og kommunerne
- have forståelse for kommunens opgaver og pligter i forhold til den kommunale opkrævning samt inddrivelse
- have viden om de overordnede lovgivningsmæssige rammer og vide, hvilken praktisk betydning de har for opkrævningsarbejdet, herunder i relation til afgørelser og klager
- forstå de overordnede samfundsmæssige tendenser for, hvordan vi indretter os i det offentlige, og hvad der er baggrunden for, at der kan udøves kommunal opkrævning
- forstå borgerbegrebet og dets varianter. Desuden skal de studerende opnå forståelse for den særlige relation, der er mellem borger og myndighed i kraft af den magt, myndigheden kan udøve
- forstå servicebegrebet generelt set og i forhold til sammenhængen mellem restanceforebyggelse og borgernes oplevelse af god og effektiv service
have kendskab til de forskellige kommunikationsplatforme, herunder de forskellige digitale løsninger.
De studerende skal
- kunne vurdere muligheder og begrænsninger i lovgivningen i relation til udveksling af oplysninger, herunder god sagsbehandlingsskik
- forstå, hvad god service er, og kunne praktisere den ud fra de givne rammer
- kunne analysere og vurdere en konkret opkrævning og anvende denne viden for at levere den bedste og mest effektive service i den enkelte situation
- have viden om egne, lokale politikker og strategier for den kommunale opkrævning og kunne vurdere, hvilken betydning de har i praksis for den service, der leveres i egen kommune
- kunne anvende de grundlæggende forvaltningsretlige regler i praksis i forhold til de konkrete fordringer, så de kan fungere som kvalificerede sparringspartnere til andre dele af kommunens administration.
De studerende skal
- kunne levere en god og helhedsorienteret service ud fra borgerens livssituation, herunder kunne vurdere, hvordan restancer opstår samt hvilke tiltag der kan tages for at imødegå restancer
- kunne vurdere, hvilke behov borgeren måtte have (forståelse for tværgående samarbejde i kommune og helhedsorienteret vejledning)
- kunne vurdere, hvilke aspekter der har betydning for, at samtaler opleves som tilfredsstillende - både set fra borgerens synspunkt og fra kommunens
- kunne vurdere, hvilke forskellige krav der stilles til kommunikationen alt efter, hvilken karakter henvendelsen har
- kunne vurdere, hvilke digitale løsninger der kan anvendes ved betjening af borgerne
- kunne vurdere, hvilke muligheder for indsamling af oplysninger de digitale løsninger kan rumme.
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en portfolio/logbog, I efterår 2020 gennemføres eksamen som en onlineeksamen
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Er du i målgruppen?
Administrative medarbejdere med kommunal opkrævning som en del af deres arbejdsområde