På modulet får du
- viden om rammerne for budget- og regnskabsarbejdet
- viden om det offentliges rolle i samfundsøkonomien og forståelse for, hvordan samfundsøkonomien og staten påvirker kommunens økonomi og opgaveløsning
- forståelse for sammenhængen mellem de daglige økonomiopgaver og kommunens økonomistyring
- forståelse for fordele og ulemper ved henholdsvis centralisering og decentralisering
og du bliver i stand til at
- kunne anvende budget- og regnskabssystemet i praksis
- kunne finde relevante regler og arbejde systematisk med dem
- kunne formidle deres viden om og forståelse for relevante problem
- selvstændigt at kunne udføre daglige opgaver i arbejdet med budget og regnskab
- kunne analysere praksisnære økonomiske problemstillinger
- kunne deltage i udarbejdelse af budget og regnskab på institutionen/afdelingen
- kunne udvikle egen praksis i forbindelse med løsning af institutionens/afdelingens budget- og regnskabsopgaver
Modulets hovedtemaer:
Overordnede rammer for regnskabsarbejdet
- Lovgivning og regelsæt
- Basiselementer i det daglige arbejde
Budgettet
- Styringsgrundlaget/budgettet i kommunen
- Statens indflydelse på kommunernes økonomi
Budgetopfølgning og ledelsesinformation
- Budgetopfølgning
- Økonomistyring i afdelingen/på institutionen
- Nøgletal
Regnskab og revision
- Regnskabsafslutning og regelsæt
- Revisionens rolle og opgaver
Metoder og værktøjer til økonomisk planlægning og styring
- Anvendes i undervisningen i de øvrige emner
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet svarer til 10 ECTS-point og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en case og med forberedelsestid
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Medarbejdere og ledere, der arbejder med budget- og regnskabsopgaver i kommunale forvaltninger, afdelinger og institutioner.
Uddannelsen er niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution og indplaceret på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. I det offentlige uddannelsessystem er akademiuddannelser indplaceret på niveau 5.