Nyt selvevaluerings- og refleksionsredskab og guide til kapacitetsopbygning giver bedre forudsætninger for at øge kvaliteten i dagtilbud.
Udgivet den 13-06-2025

Hvordan skaber vi egentlig kvalitet i dagtilbud? Ikke bare på papiret, men i praksis – i hverdagen, hvor børn leger, lærer og udvikler sig? Det spørgsmål har mange kommuner stillet sig selv, senest i forbindelse med EVA og VIVES nationale undersøgelse i dagtilbud, som viser store forskelle på kvaliteten i landets dagtilbud og identificerer en række punkter, som kræver en fokuseret indsats.  

Svaret er sjældent enkelt. For selv når man har gode intentioner, gode rammer og dygtige medarbejdere, kan det være svært at få indsatser til at virke. Det handler nemlig ikke kun om, hvad man gør, men også, hvordan man forstår det, man gør. Og om man gør det sammen. 

På baggrund af et samarbejde med 32 kommuner støttet af LEGO Fonden, har Komponent sammen med DEA, udviklet to redskaber, som kan hjælpe kommuner og dagtilbud med at styrke både kvaliteten og den faglige kultur. Materialerne er frit tilgængelige, så alle kommuner kan bruge dem i arbejdet med at udvikle kvalitet og kapacitet i dagtilbud.  

Selvevalueringsværktøjet handler om at stoppe op og se sig selv udefra. Guiden til kapacitetsopbygning hjælper til at lægge en plan for, hvordan man kommer videre - med retning og mening. 

Første skridt: Se på jer selv med nye øjne 

Det første redskab i materialesamlingen er et selvevalueringsværktøj. Det lyder måske tørt, men det er det ikke. Det er et værktøj, der inviterer til samtale og til at stille spørgsmål som:  

  • Hvad er det egentlig, vi prøver at opnå?
  • Er vi enige om målet?
  • Og hvad står i vejen for, at vi når det? 

Værktøjet er bygget op omkring fire temaer: Mål og indsats, organisatoriske forhold, kompetencer og opfølgning. Det er ikke en test, og der er ingen facitliste. I stedet handler det om at få øje på forskelle i forståelsen og finde fælles fodslag.  

Selvom man vurderer sig selv på en skala fra 1 til 5, handler det ikke om scoren, men om den samtale, der opstår undervejs. Det er dér, man opdager, at man måske har arbejdet ud fra forskellige antagelser. Og at det, man troede var problemet, måske slet ikke er det. 

Et eksempel fra virkeligheden 

En kommune havde i flere år arbejdet med leg som indsatsområde. De havde lavet materialer, holdt kurser og sat gang i aktiviteter. Men det rykkede ikke. Først da de satte sig ned og analyserede deres egen praksis, gik det op for dem, at de havde bygget hele indsatsen på en antagelse om, at personalet havde svært ved at give slip og lege. Men det viste sig, at det slet ikke var dér, skoen trykkede. Da en arbejdsgruppe bestående af dagtilbudschefen, konsulenter og ledelsesrepræsentanter satte sig sammen og undersøgte deres antagelse, viste det sig, at der var mange forskellige forståelser og opfattelser af leg, og særligt de voksnes rolle og opgave i forbindelse med børns leg. Det blev derfor tydeligt for arbejdsgruppen, at der i stedet skulle arbejdes med fælles kurs i forhold til værdien af leg.  

Det var en øjenåbner. Og det er præcis den slags erkendelser, selvevalueringsværktøjet kan føre til. 

Læs mere Læs mindre

Næste skridt: Fra erkendelse til handling 

Når man har opnået et bedre overblik over, hvor man står, er det tid til at lægge en plan. Det er her, det andet redskab kommer ind i billedet: Guiden til kapacitetsopbygning hjælper nemlig med at omsætte refleksioner til konkrete strategier. 

Guiden bygger nemlig på en forandringsteoretisk tilgang, hvor man starter med at definere, hvad man vil opnå og hvorfor. Derefter overvejes, hvad der står i vejen. Og først til sidst planlægger man, hvad man konkret skal gøre. 

Det lyder måske bagvendt, men det virker. For hvis man ikke sikre sig en god forståelse af problemet, risikerer man at sætte ind det forkerte sted. Og så spilder man både tid og energi.  

Guiden hjælper også med at formulere mål, der er til at arbejde med – både på kort og lang sigt. Man opfordres til at både tænke i konkrete handlinger, men også i de mekanismer, der skal realisere dem. Guiden minder én om, at konteksten betyder noget. Det, der virker ét sted, virker ikke nødvendigvis et andet. 

Kapacitetsopbygning handler altså ikke kun om at nå et mål. Det handler om at blive bedre til at arbejde med mål - at lære af det, man gør. Og om at skabe en organisation, hvor man hele tiden bliver klogere sammen. 

De to redskaber hænger tæt sammen. Først får man øje på, hvad der er på spil, og dernæst lægger man en plan for, hvordan man vil handle på det. Undervejs følger man op, justerer og lærer. Dermed bliver arbejdet med materialet ikke en engangsøvelse, men også en rammesættende måde for at tænke kvalitet og arbejde med kvalitet og kapacitetsopbygning i et samspil.  

Download redskaberne her

Selvevalueringsredskabet og guiden til kapacitetsopbygning er udviklet med henblik på at inspirere og understøtte kommunerne i implementering og i det strategiske arbejde med at opbygge kapacitet og udvikle kvalitet på dagtilbudsområdet.   

Materialet er primært målrettet forvaltningsniveauet i kommunen. De relevante deltagere i arbejdet med at opbygge kapacitet vil derfor f.eks. være dagtilbudschefen, som har det faglige og økonomiske ansvar for området, forvaltningskonsulenter samt repræsentanter fra dagtilbudsledelsen.  

Materialet ligger frit tilgængeligt på Komponents hjemmeside og er i udgangspunktet selvinstruerende, dvs. at I selv kan gå i gang med en selvevaluering - f.eks. faciliteret af konsulenter i forvaltningen.  

Gå til materialesamlingen

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

SHA
Chefkonsulent
Susanne Harder