SHA

Susanne Harder

Chefkonsulent

Susanne er chefkonsulent i Komponent og specialist i skole- og dagtilbudsområdet. Hun rådgiver om kompetenceudvikling, organisationsforandringer og ledelse på børne- og ungeområdet. Med fokus på at koble pædagogisk og didaktisk ledelse til strategisk udvikling hjælper hun kommuner med at omsætte forandringer til praksis.
Find mig på LinkedIn

Susanne har mange års erfaring inden for skole- og dagtilbudsområdet. Hun har indgående viden om koblingen mellem organisationsforandringer og praksisnær kompetenceudvikling på børne- og ungeområdet. 

Susannes arbejde er kendetegnet ved fokus på, hvordan indsatser kan bidrage til en samlet kapacitetsopbygning i den enkelte kommune. - Eksempelvis i forbindelse med udvikling af strategier og implementering af pædagogiske og didaktiske indsatsområder. Hun har stor erfaring som formidler af teori og forskning gennem forskellige typer af uddannelsesaktiviteter og i konkrete ledersparringsforløb for skole- og dagtilbudsledere samt forvaltningschefer. 

Derudover står Susanne bag længerevarende, skræddersyede udviklings- og forandringsprocesser i tæt samarbejde med lokale kommunale partnere. I dette arbejde indgår også samspillet med PPR og det specialiserede område, hvor hun blandt andet har fungeret som interim leder i en kortere periode.

Uddannelser

2022 
Master i Ledelse af Uddannelsesinstitutioner, 
Aarhus Universitet

2016 
Diplom i Ledelse; Kvalitetsstyring i Folkeskolen, Strategisk Ledelse KP, 
Københavns Professionshøjskole

2015
Project Management Essentials, 
University of California San Diego

2014
Organizational Analysis, 
Stanford University (Couresa)

2013
Leadership in a Changing World, 
University of California San Diego

2011
Konfliktmægling for grupper, 
Rødovre Kommune

2011 Proceskonsulentuddannelse, 
Inpraxis

2009 Konfliktmægler, 
Dansk Center For Konfliktløsning

2004 cand.mag. i Psykologi og Pædagogik

1992 Lærer   

Tidligere Ansættelser 

2016-  
Komponent, chefkonsulent

2015-2016       
Udviklingskonsulent og konstitueret leder af direktionssekretariat

2013-20215    
Employee Relations Facilitator HR, MHS, San Diego

2010-2012      
Specialkonsulent, PUC Rødovre Kommune

2007-2010    
 Udviklingskonsulent, Køge Kommune

2004-2007   
Adjunkt ved læreruddannelse

1992-2004      
Lærer



 

Læs mere Læs mindre

Kernekompetencer

  • Praksisnær kompetenceudvikling
  • Procesunderstøttelse af udviklingsforløb
  • Formidling af teori og forskning om ledelse og samarbejde om udvikling
  • Proces- og projektunderstøttelse for forvaltninger i implementeringsprocesser
  • Analyse af kompetenceudviklingsbehov samt udvikling af uddannelsesforløb 

Publikationer og udgivelser

Læs mere Læs mindre

2025 - Sådan kan teaming hjælpe dig igennem forandringer - lederweb 

2024 -  Ledelse af teaming i folkeskolen, Harder, S, Snellmann, K og Mourtizen, M

2024 - Skab mere ledelse og læring gennem teaming

2021 - Ledelse af forandringer i dagtilbuddets hverdag, Harder, S og Petersen, M. Herløv

 

Læs mere Læs mindre

Referencer

2025- Ledelse af Dagtilbud for alle børn i Brønderslev Kommune
Formålet med forløbet er at styrke den enkelte leders viden og kompetencer til at styrke deres videre arbejde i dagtilbuddet. Gennem udvikling af praksisfællesskaber om faglig ledelse og ledelsesfællesskabets samlede ressourcer. Praksisforandringerne i ledelsen hverdag sker gennem relevante ledelsesfaglige læringsmål som den enkelte leder omsætter i mikrohandlinger i egen praksis.

2024- Ledelse af ledelse i Jammerbugt Kommune
Forløbet sætter fokus på ledelse af ledere og udvikling af ledelseskompetencer til at bedrive strategisk ledelse med et horisontalt blik for at skabe sammenhæng mellem afdelinger og teams. Teori og praksisnære fokuserede handlinger bidrager til at udvikle ledernes kompetencer i kompleksiteten i af ledelsesopgave, om både at sætte, udvikle og lede lederteam samt lede den enkelte leder af medarbejdere vha. uddelegering af ledelsesopgaver, mål for ledelsesopgaver, 

2023- Ledelse af den mangfoldige skole i Brønderslev Kommune
Formålet med forløbet er at styrke ledelsesteamet og den enkelte leders viden og kompetencer til at lede den mangfoldige skole. Gennem udvikling af praksisfællesskaber i det enkelte team og i det samlede ledelsesfællesskabet arbejdes der med konkrete udfordringer og paradokser som perspektiveres gennem teori og aktionshandlinger i egen praksis.

2019-2024- Ledelse af elevers læring og trivsel i Holbæk Kommunes skoler, projektledelse og leverandør på kompetenceudvikling for skoleledelser. Formålet med forløbet er at videreudvikle og forankre arbejdet med ledelse af læring og forbedre en læringskultur for eleverne i skolen. Den fælles udvikling handler om data- og forskningsinformeret skoleledelse. og pædagogisk ledelse tæt på lærere, pædagoger og eleve med brug af viden fra data, forskning og erfaringer fra hverdagen

2021- Kompetenceforløb i dagplejen i Aalborg Kommune

Gennem et virtuelt kompetenceforløb udvikles både dagplejerne- og dagplejepædagogernes arbejde med at udvikle kvaliteten i dagplejen. Forløbet bidrager med konkret materiale som bidrager både til ny viden om praksis i dagplejen og opbygger et fælles sprog om den pædagogiske praksis og kvalitet i dagplejen.

Derudover danner materialet basis for arbejdet i praksisfællesskaber – både for dagplejere og dagplejepædagoger. Sammen med Aalborg kommune er materialet udviklet således at feedback fra praksis har bidraget til kvalificering og udbygning af materialet – hentet direkte fra Aalborg kommunes dagplejere og dagplejepædagoger

2020 – 2023- Elevcentreret ledelse for forbedret faglig progression i Thisted Kommunes folkeskolerdet overordnede mål med at styrke den elevcentrerede ledelseskapacitet er at skabe vedvarende forbedringer af undervisningen, så den til enhver tid udvikles i takt med elevernes læringsbehov. Gennem kompetenceaktiviter bedrages til at træne ledelsesteamet i at begrunde ledelsesmæssige indsatser ud fra konkrete data og være vedholdende i opfølgningen på respons fra praksis, de indsatser ledelsesteamet har valgt og at arbejde datainformeret og aktionslæringsbaseret.

2016-2019- Program for læringsledelse, delt daglig projektledelse i et partnerskab og skoleudviklingsprogram bestående af tretten kommuner, Aalborg Universitet og Komponent (tidl. COK). Programmet bestod af forskningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling med udgangspunktet i at undervisere, ledere og fagprofessionelle i den danske skole varetager rollen som læringsledere. Målet med projektet var at styrke skolerne i at efterleve folkeskolens formål.

2018 – 2021- Kompetenceudvikling af ledere, faglige fyrtårne og konsulener på dagtilbudsområdet, udvikling og gennemførelse af kompetence- og udviklingsaktivieter i forbindelse med realisering af den styrkede pædagogiske læreplan i 5 kommuner.

2017- Partnerskab om kompetenceudvikling på dagtilbudsområdet, undervisningsministeriet, i forbindelse med en ny styrket pædagogisk læreplan

2018Faglig ledelse af evaluering og kvalitetsudvikling, udvikling af to moduler på diplomniveau om med styrket pædagogiske læreplan, samt medlem af pensumudvalg for kortere læringsforløb i forbindelse med kompetenceudvikling i forbindelse med en ny styrket pædagogisk læreplan.

Læs mere Læs mindre