
Susanne Harder
Chefkonsulent
Susanne har mange års erfaring inden for skole- og dagtilbudsområdet. Hun har indgående viden om koblingen mellem organisationsforandringer og praksisnær kompetenceudvikling på børne- og ungeområdet.
Susannes arbejde er kendetegnet ved fokus på, hvordan indsatser kan bidrage til en samlet kapacitetsopbygning i den enkelte kommune. - Eksempelvis i forbindelse med udvikling af strategier og implementering af pædagogiske og didaktiske indsatsområder. Hun har stor erfaring som formidler af teori og forskning gennem forskellige typer af uddannelsesaktiviteter og i konkrete ledersparringsforløb for skole- og dagtilbudsledere samt forvaltningschefer.
Derudover står Susanne bag længerevarende, skræddersyede udviklings- og forandringsprocesser i tæt samarbejde med lokale kommunale partnere. I dette arbejde indgår også samspillet med PPR og det specialiserede område, hvor hun blandt andet har fungeret som interim leder i en kortere periode.
Uddannelser
2022
Master i Ledelse af Uddannelsesinstitutioner,
Aarhus Universitet
2016
Diplom i Ledelse; Kvalitetsstyring i Folkeskolen, Strategisk Ledelse KP,
Københavns Professionshøjskole
2015
Project Management Essentials,
University of California San Diego
2014
Organizational Analysis,
Stanford University (Couresa)
2013
Leadership in a Changing World,
University of California San Diego
2011
Konfliktmægling for grupper,
Rødovre Kommune
2011 Proceskonsulentuddannelse,
Inpraxis
2009 Konfliktmægler,
Dansk Center For Konfliktløsning
2004 cand.mag. i Psykologi og Pædagogik
1992 Lærer
Tidligere Ansættelser
2016-
Komponent, chefkonsulent
2015-2016
Udviklingskonsulent og konstitueret leder af direktionssekretariat
2013-20215
Employee Relations Facilitator HR, MHS, San Diego
2010-2012
Specialkonsulent, PUC Rødovre Kommune
2007-2010
Udviklingskonsulent, Køge Kommune
2004-2007
Adjunkt ved læreruddannelse
1992-2004
Lærer
Kernekompetencer
- Praksisnær kompetenceudvikling
- Procesunderstøttelse af udviklingsforløb
- Formidling af teori og forskning om ledelse og samarbejde om udvikling
- Proces- og projektunderstøttelse for forvaltninger i implementeringsprocesser
- Analyse af kompetenceudviklingsbehov samt udvikling af uddannelsesforløb
Publikationer og udgivelser
2025 - Sådan kan teaming hjælpe dig igennem forandringer - lederweb
2024 - Ledelse af teaming i folkeskolen, Harder, S, Snellmann, K og Mourtizen, M
2024 - Skab mere ledelse og læring gennem teaming
2021 - Ledelse af forandringer i dagtilbuddets hverdag, Harder, S og Petersen, M. Herløv
Referencer
2025- Ledelse af Dagtilbud for alle børn i Brønderslev Kommune
Formålet med forløbet er at styrke den enkelte leders viden og kompetencer til at styrke deres videre arbejde i dagtilbuddet. Gennem udvikling af praksisfællesskaber om faglig ledelse og ledelsesfællesskabets samlede ressourcer. Praksisforandringerne i ledelsen hverdag sker gennem relevante ledelsesfaglige læringsmål som den enkelte leder omsætter i mikrohandlinger i egen praksis.
2024- Ledelse af ledelse i Jammerbugt Kommune
Forløbet sætter fokus på ledelse af ledere og udvikling af ledelseskompetencer til at bedrive strategisk ledelse med et horisontalt blik for at skabe sammenhæng mellem afdelinger og teams. Teori og praksisnære fokuserede handlinger bidrager til at udvikle ledernes kompetencer i kompleksiteten i af ledelsesopgave, om både at sætte, udvikle og lede lederteam samt lede den enkelte leder af medarbejdere vha. uddelegering af ledelsesopgaver, mål for ledelsesopgaver,
2023- Ledelse af den mangfoldige skole i Brønderslev Kommune
Formålet med forløbet er at styrke ledelsesteamet og den enkelte leders viden og kompetencer til at lede den mangfoldige skole. Gennem udvikling af praksisfællesskaber i det enkelte team og i det samlede ledelsesfællesskabet arbejdes der med konkrete udfordringer og paradokser som perspektiveres gennem teori og aktionshandlinger i egen praksis.
2019-2024- Ledelse af elevers læring og trivsel i Holbæk Kommunes skoler, projektledelse og leverandør på kompetenceudvikling for skoleledelser. Formålet med forløbet er at videreudvikle og forankre arbejdet med ledelse af læring og forbedre en læringskultur for eleverne i skolen. Den fælles udvikling handler om data- og forskningsinformeret skoleledelse. og pædagogisk ledelse tæt på lærere, pædagoger og eleve med brug af viden fra data, forskning og erfaringer fra hverdagen
2021- Kompetenceforløb i dagplejen i Aalborg Kommune
Gennem et virtuelt kompetenceforløb udvikles både dagplejerne- og dagplejepædagogernes arbejde med at udvikle kvaliteten i dagplejen. Forløbet bidrager med konkret materiale som bidrager både til ny viden om praksis i dagplejen og opbygger et fælles sprog om den pædagogiske praksis og kvalitet i dagplejen.
Derudover danner materialet basis for arbejdet i praksisfællesskaber – både for dagplejere og dagplejepædagoger. Sammen med Aalborg kommune er materialet udviklet således at feedback fra praksis har bidraget til kvalificering og udbygning af materialet – hentet direkte fra Aalborg kommunes dagplejere og dagplejepædagoger
2020 – 2023- Elevcentreret ledelse for forbedret faglig progression i Thisted Kommunes folkeskoler, det overordnede mål med at styrke den elevcentrerede ledelseskapacitet er at skabe vedvarende forbedringer af undervisningen, så den til enhver tid udvikles i takt med elevernes læringsbehov. Gennem kompetenceaktiviter bedrages til at træne ledelsesteamet i at begrunde ledelsesmæssige indsatser ud fra konkrete data og være vedholdende i opfølgningen på respons fra praksis, de indsatser ledelsesteamet har valgt og at arbejde datainformeret og aktionslæringsbaseret.
2016-2019- Program for læringsledelse, delt daglig projektledelse i et partnerskab og skoleudviklingsprogram bestående af tretten kommuner, Aalborg Universitet og Komponent (tidl. COK). Programmet bestod af forskningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling med udgangspunktet i at undervisere, ledere og fagprofessionelle i den danske skole varetager rollen som læringsledere. Målet med projektet var at styrke skolerne i at efterleve folkeskolens formål.
2018 – 2021- Kompetenceudvikling af ledere, faglige fyrtårne og konsulener på dagtilbudsområdet, udvikling og gennemførelse af kompetence- og udviklingsaktivieter i forbindelse med realisering af den styrkede pædagogiske læreplan i 5 kommuner.
2017- Partnerskab om kompetenceudvikling på dagtilbudsområdet, undervisningsministeriet, i forbindelse med en ny styrket pædagogisk læreplan
2018- Faglig ledelse af evaluering og kvalitetsudvikling, udvikling af to moduler på diplomniveau om med styrket pædagogiske læreplan, samt medlem af pensumudvalg for kortere læringsforløb i forbindelse med kompetenceudvikling i forbindelse med en ny styrket pædagogisk læreplan.