Som autoriseret arbejdsmiljørådgiver kan Komponent hjælpe jer med at undersøge det psykosociale arbejdsmiljø på jeres arbejdsplads og finde forslag til indsatser og handlinger, som genopretter eller styrker balancen på jeres arbejdsplads.

Komponent er autoriseret arbejdsmiljørådgiver inden for det psykosociale område. Derfor kan vi hjælpe jer, hvis I har fået et undersøgelsespåbud af Arbejdstilsynet. Men vi kan også hjælpe jer, hvis I ønsker at udvikle og forbedre arbejdsmiljøet - måske før det udvikler sig til en egentlig påbudssag.

Med Komponent som samarbejdspartner får I en autoriseret arbejdsmiljørådgiver og en sparringspartner, som forstår kommunens opgaver, organisering og politiske vilkår, og som kan hjælpe jer med at undersøge det psykosociale arbejdsmiljø. 

Med en arbejdsmiljøundersøgelse fra Komponent får I afdækket de nuværende krav til yderligere udnersøgelse, som Arbejdstilsynet har opstillet - men vi kommer også med anbefalinger til, hvordan I bedst muligt sætter gang i initiativer, der afhjælper udfordringerne og genopretter et godt psykisk arbejdsmiljø med fokus på kerneopgaven.

Vi hjælper jer naturligvis også med at sikre, at I overholder alle Arbejdstilsynets krav og frister. Her kan du læse mere om, hvad et påbud kræver af jer
 

Vi kender kommunernes opgaver og organisering

Komponent er kommunernes udviklingscenter, og vi har derfor indgående kendskab til kommunerne som arbejdsplads. Når vi laver en proces for undersøgelse af jeres psykiske arbejdsmiljø, tager vi bl.a. højde for de særlige forhold, som gælder for kommunale arbejdspladser, herunder f.eks. aktuel lovgivning, det politiske ophæng, MED-systemet og den konkrete faglige praksis på de kommunale fagområder. 

Vi ved også godt, at arbejdsmiljø er forskelligt alt efter, om der er tale om en centralt placeret afdeling eller en decentral enhed, hvor arbejdet kan foregå på alle tider af døgnet. Vores processer sikrer, at undersøgelserne kommer hele vejen rundt om arbejdsmiljøet - også selvom interview og observationer skal foregå udenfor almindelig kontortid.

Når vi gennemfører analysen og kommer med anbefalinger til handling, tager vi højde for, at I som kommunal arbejdsplads er en del af en politisk styret organisation, og at der fra både politikernes og borgernes side er stor bevågenhed. Det kan især have betydning for, hvordan I kommunikerer internt og med omverdenen i forbindelse med et påbud, undersøgelsen og det efterfølgende udviklingsspor. 
 

Fagligt perspektiv på det gode arbejdsmiljø

Komponents medarbejdere er kompetente specialister med kommunal erfaring. Derfor har vi mulighed for at koble det nødvendige faglige perspektiv på undersøgelser, interview og observationer, hvis der er behov for det. Dermed kobles jeres arbejde med arbejdsmiljøet med den kerneopgave, I leverer. 

Et fælles fagligt udgangspunkt kan i nogle situationer gøre det nemmere for medarbejderne at sætte ord på, hvordan de oplever arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Samtidig kan det faglige perspektiv være med til at sikre, at initiativer til at genoprette et godt psykisk arbejdsmiljø også stemmer overens med den faktiske praksis på arbejdspladsen.  

Brug for hjælp nu?

Har I modtaget et undersøgelsespåbud fra Arbejdstilsynet? Eller har I brug for hjælp til at undersøge og arbejde med det psykosociale arbejdsmiljø før det udvikler sig til en tilsynssag? 

Tag kontakt til os i dag. Vi kender processen og er klar til at hjælpe dig, dine medarbejdere og din organisation videre. 

Lone Englund Stjer
T: 8779 6361
E: loe@komponent.dk

Hvis det haster, kan du også altid ringe eller sende en SMS til Peter Bogh på T: 2134 4445 E: peb@komponent.dk 

Du kan også udfylde kontaktformularen, så vender vi hurtigt tilbage. 

Særlige vilkår for arbejdsmiljøet på kommunale arbejdspladser

På nogle områder minder kommunale arbejdspladser om alle andre. Men der er alligevel vilkår og forhold, som er særlige for kommunerne, og som har indflydelse på arbejdet og dermed også på det psykosociale arbejdsmiljø. 

Det gælder især krydspresset mellem borgernes og evt. pårørendes forventninger til opgaveløsningen og de økonomiske og driftsmæssige rammer for at udføre arbejdet. Men det gælder også rammer og vilkår som f.eks.: 

  • Aktuel lovgivning
  • Det politiske ophæng
  • Kendte kommunale ledelsesdilemmaer og -udfordringer
  • MED-systemet
  • Konkret faglig praksis på de forskellige områder
  • Professionsafhængige kulturer
  • Rekrutteringsudfordringer, som skaber uforudsigelighed blandt medarbejdere og borgere
Læs mere Læs mindre

Metoder og tilgange, vi bruger i undersøgelsesarbejdet

Vi har erfaring med flere forskellige metoder, når vi skal afdække problembilledet på en arbejdsplads, som er underlagt et påbud fra Arbejdstilsynet. Hvilke metoder, der skal tages i brug, afhænger af flere faktorer: Udfordringernes karakter, typen af arbejdsplads, niveauet af tillid i organisationen og påbudstypen. 

Men vi har god erfaring med at bruge en blanding af disse tilgange:

  • Kvantitative undersøgelser, typisk i form af spørgeskemaer
  • Kvalitative interview, enkeltvis eller i grupper
  • Ledelsessparring og supervision
  • Observationer på arbejdspladsen
  • Hotlines via telefon og mails, hvor medarbejdere kan henvende sig anonymt
  • Workshops om relevante temaer relateret til det psykiske arbejdsmiljø
  • Telefonrådgivning til medarbejdere og ledelse
  • Interview med interessenter og/eller samarbejdspartnere
  • Desktopanalyse af relevante dokumenter som f.eks. APV, værdisæt og retningslinjer. 

Fra undersøgelse til handling

En påbudsundersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø skal redegøre for påvirkninger i det psykosociale arbejdsmiljø samt de skridt, arbejdspladsen har taget for at forebygge dem. 

Når vi undersøger arbejdsmiljøet på jeres arbejdsplads, afdækker vi karakter, omfang, frekvens og iværksatte forebyggende foranstaltninger, i tråd med Arbejdstilsynets retningslinjer. Vi supplerer altid analysen med anbefalinger til handlinger, I med fordel kan sætte i gang for at genoprette et godt arbejdsmiljø. Anbefalingerne vil i sagens natur være forskellige fra situation til situation, men de kan f.eks. omhandle: 

  • Organiseringen af jeres arbejde, herunder mødestrukturer og samarbejdsfora
  • Psykologisk tryghed og forebyggelse af forråelse
  • Relationer på arbejdspladsen, herunder samarbejdet med borgere og pårørende
  • Organisatorisk kapacitet, medarbejderudvikling og kompetenceudvikling
  • Tiltag, der reducerer sygefravær og øger trivsel og arbejdsglæde
  • Forslag om individuel coaching og sparring til ledere og ressourcepersoner
  • Organisatoriske processer, som skal udvikle kulturen og kvaliteten på arbejdspladsen. 

Vi har erfaring med at gennemføre undersøgelser inden for de problemfelter, som Arbejdstilsynet har opmærksomhed på ift. det psykiske arbejdsmiljø: 

  • Høje følelsesmæssige krav
  • Krænkende handlinger
  • Natarbejde
  • Stor arbejdsmængde og tidspres
  • Stress
  • Uklare eller modstridende krav
  • Vold og trusler. 

Herudover har vi erfaring med undersøgelser og udviklingsbistand inden for psykologisk tryghed, social kapital, ledelsesudvikling og -praksis samt udvikling af god arbejdskultur og holdbare arbejdsfællesskaber.

Påbud: Hvad kræver det af jeres organisation? 

 

Hvis Arbejdstilsynet giver jer et påbud om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø, skal I anvende en autoriseret arbejdsmiljørådgiver, som skal afdække, hvorvidt arbejdsmiljøforholdene på jeres arbejdsplads er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige.

Komponent er autoriseret arbejdsmiljørådgiver og fremgår derfor på Arbejdstilsynets liste over rådgivere, der er autoriseret inden for det psykosociale område.

Når I sammen med en rådgivningsvirksomhed laver en undersøgelse af arbejdsmiljøet, skal der indgås en skriftlig aftale, og Arbejdstilsynet skal orienteres.

Der er nogle minimumskrav til undersøgelsens indhold, bl.a. om forekomst, omfang, frekvens og omfang og tiltag for at forebygge, vilkår med betydning for undersøgelsens resultat, det fysiske arbejdsmiljøs påvirkning på det psykiske arbejdsmiljø, data om sygefravær og personaleomsætning samt andre forhold, der påvirker arbejdsmiljøet.

Arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte skal inddrages i rådgivningsprocessen, og så er er der nogle krav til selve redegørelsens indhold og udformning, til anonymitet og til at redegørelsen gøres tilgængelig i organisationen.

Endelig skal I orientere Arbejdstilsynet om, at I har efterkommet påbuddet og fremsende redegørelsen og resultatet af arbejdsmiljøundersøgelsen. 

Læs mere om jeres pligter på Arbejdstilsynets hjemmeside. 

Hvis I indgår i et samarbejde med Komponent, hjælper vi jer naturligvis til at sikre, at I overholder alle krav, pligter og frister til Arbejdstilsynet. 
 

 

Komponents autoriserede arbejdsmiljørådgivere

Læs mere Læs mindre
Lone Stjer

Lone Englund Stjer

T: 8779 6361 E: los@komponent.dk

Lone er autoriseret arbejdsmiljørådgiver inden for de psykosociale område. Hun har mere end 10 års erfaring med analyse, udvikling af indsatser og konsulentopgaver for kommunerne og har hjulpet flere arbejdspladser med at skabe overblik over udfordringer med det psykiske arbejdsmiljø og designe tiltag, der forbedrer arbejdsmiljø.

Lone er en ordentlig, solid og erfaren håndværker, som går til opgaven med tillid og respekt for den kommunale faglighed. Hun bringer et analytisk og systematisk blik til processen, hvor hun lytter til og respekterer alle nuancerne - både de, der kalder på ændringer, og de, der kan skabe lys og optimisme. Hun har årtiers erfaring med at skaæddersy kvalitative og kvantitative analyser, som kan omsættes til en bedre forståelse af både vilkår og muligheder.

Foruden solid erfaring med analyser står lone fagligt på på projekt- og proceslederuddannelser samt en narrativ supervisoruddannelse.

 

MAKU

Maibritt Kuszon

T: 8779 6371 E: maku@komponent.dk

Maibritt er autoriseret af Arbejdstilsynet inden for det psykosociale område. Maibritt har været konsulent i Komponent i seks år og har herigennem oparbejdet erfaring med at arbejde med det psykosociale arbejdsmiljø – både ift. undersøgelsespåbud såvel som genopretnings- og udviklingsprocesser som f.eks. samarbejdsudfordringer, social kapital, psykologisk tryghed, høje følelsesmæssige krav, krydspres, arbejdstilrettelæggelse samt ledelsesroller, -ansvar og -dilemmaer.

Som fundament har Maibritt en Master i Organisationspsykologi og er i gang med en supervisor-uddannelse, der lever op til Psykologforenings krav til supervisoruddannelse i arbejds- og organisationspsykologi. Desuden har Maibritt en solid cheferfaring fra en række chefstillinger på det specialiserede område i kommunerne – og hermed herunder arbejdsmiljøarbejdet.

 

Vil du høre mere? Så kontakter vi dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så vender vores ekspert tilbage til dig. 

Kontakt os

Hvis du vil vide mere om, hvordan vi samarbejder med jer om at undersøge det psykiske arbejdsmiljø, eller hvis I har behov for hjælp her og nu, er du velkommen til at kontakte os. Alle henvendelser behandles naturligvis hurtigt og fortroligt.

LOS
Chefkonsulent
Lone Englund Stjer
MAKU
Chefkonsulent
Maibritt Kuszon
PEB
Centerchef
Peter Bogh