I det moderne arbejdsliv er konflikter et vilkår. Lær at se konflikter som en udfordring, der kan håndteres, og som en mulighed for udvikling.
- Forstå betydningen af et positivt syn på konflikter.
- Lær at analysere, hvad organisatoriske, kulturelle og personlige forhold betyder for konflikters opståen, deres udvikling og håndtering.
- Lær at identificere og analysere konkrete konflikter og at vurdere, hvilke strategier der kan anvendes til konfliktintervention.
- Lær, hvordan du kan gennem bevidst anvendelse af din kommunikation og dit sprog kan udvikle samarbejdsrelationer og samskabe bedre løsninger med borgere, kolleger og samarbejdsparter.
- Bliv i stand til at handle på en reflekteret og konstruktiv måde i kommunikations- og konfliktsituationer i på arbejdspladsen.
Indhold
Modulets hovedtemaer:
Personlige kompetencer og konfliktstil
- Indsigt i egne personlige og sociale kompetencer
- Personlighedens betydning for konflikters opståen og håndtering
- Lære at anvende egen type og konfliktstil optimalt.
Kommunikation
- Kommunikation og konflikter
- Positionering.
Relationer
- Etablering af gode samarbejdsrelationer
- Social kapital og relationel koordinering
- Samskabelse
- Magt og afmagt.
Organisations- og konfliktforståelse
- Forskellige syn på organisationer og konflikter
- Konflikter som drivkraft for forandring
- Organisationskultur
- Forandringsprocesser
- Læring på arbejdspladsen.
Konflikttyper og konfliktmodeller
- Konfliktdefinition og konfliktmodeller
- Konflikttyper.
Konflikthåndtering
- Konfliktens udspring
- Metoder til konflikthåndtering, herunder mægling
- Praktiske redskaber til konflikthåndtering.
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- have en teoretisk viden om konflikter i organisationer
- have viden om udvikling af samarbejdsrelationer og organisations-kultur
- have teoretisk viden om kommunikation og roller
- forstå og kunne reflektere over, hvordan man kan anvende forskellige teoretiske tilgange til konflikthåndtering i praksis.
De studerende skal
- kunne analysere individuelle, organisatoriske og kulturelle forholds betydning for
- konflikters opståen, udvikling og håndtering
- kunne identificere konkrete konflikter og medvirke til, at de håndteres konstruktivt
- kunne analysere og vurdere konkrete kommunikations- og konfliktsituationer både i forhold til borgere og kolleger
- kunne vurdere, hvilke metoder og redskaber der kan anvendes til udvikling af samarbejdsrelationer og håndtering af konflikter.
De studerende skal
- kunne bruge konflikter som afsæt for at skabe læring og udvikling på arbejdspladsen
- kunne nuancere og udvide deres handlemuligheder i tilgangen til samarbejde og konflikthåndtering
- kunne handle hensigtsmæssigt i forhold til kommunikations- og konfliktsituationer både i forhold til borgere og kolleger
- kunne deltage i konflikthåndterende processer i samarbejde med forskellige aktører på arbejdspladsen
- kunne medvirke til at skabe en konstruktiv konfliktkultur på arbejdspladsen
- kunne demonstrere selvrefleksion i forhold til egen rolle i konflikter.
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Indtil sommeren 2016 hed modulet Konflikthåndtering og læring på arbejdspladsen
Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en synopsis.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Er du i målgruppen?
Medarbejdere og ledere der ønsker faglig og personlig udvikling, så de aktivt kan bidrage til arbejdspladsens udvikling og håndtering af konflikter og kriser.