Med dette modul bliver du i stand til at analysere og vurdere patientforløb med afsæt i kerneopgaven. Du lærer, hvordan du medvirker til, at det enkelte forløb bliver sammenhængende, koordineret og optimeret både sundhedsfagligt, organisatorisk og patientoplevet, med andre ord medvirker til at patientforløbet bliver sammenhængende fra henvisning til afsluttet behandling.
Du lærer konstruktivt og professionelt at indgå i tværfaglige samarbejder om fortsatte forbedringer i patientforløbene.
Du får en større forståelse for relationers betydning både ift. patienter, kolleger og samarbejdspartnere.
Indhold
Patientforløbskoordinering
- Henvisning, visitation, udredning, diagnosticering, behandling, kontrol, efterbehandling og rehabilitering
- Forløbsprogrammer
- Pakkeforløb
- Nationalt Kvalitetsprogram for sundhedsområdet som relaterer sig til forløbskoordinering
- Tværsektorielt samarbejde
- Relationel koordinering
Kommunikation
- Skriftlig kommunikation med patienter
- Mundtlig kommunikation
- Mødefacilitering
- Kommunikation via hjemmesider og lignende
- Kommunikationsteori og kommunikationsmodeller
- Processtyring og redskaber
Psykologi
- Krisepsykologi
- Holdninger/fordomme/værdier
- Tværfaglighed, relationer og kultur
- Relationel koordinering
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- have viden om visitation, udredning, diagnosticering, behandling, kontrol, efterbehandling og rehabilitering
- have viden om forløbsprogrammer, pakkeforløb og sundhedsaftalerne
- ud fra en psykologisk vinkel kunne forstå, hvordan og hvorfor patienter, pårørende og samarbejdspartnere agerer, som de gør
- forstå, hvorledes personlige holdninger og fordomme påvirker relationer mellem mennesker, og kunne skelne mellem personlige og professionelle holdninger
- kunne danne sig overblik over de forskellige modeller for kommunikation, herunder reflektere over etiske aspekter i samtaler og deres egen rolle
- have viden om god patientkommunikation og delelementerne heri
- have kendskab til metoder inden for psykologi og processtyring.
De studerende skal
- administrativt kunne overskue og styre et patientforløb fra A til Z, også på tværs af sektorgrænser
- kunne gennemføre en analyse og vurdere de psykologiske og logistiske problemstillinger inden for et patientforløb
- kunne vurdere praksisnære problemstillinger og opstille og vælge løsningsmuligheder
- kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsnings-muligheder til patienter/pårørende og samarbejdspartnere
- kunne analysere en kommunikationssekvens og opstille alternative kommunikationsmuligheder
- kunne strukturere og styre en samtale, så der skabes en konstruktiv dialog.
De studerende skal
- kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til forløbskoordinering, også på tværsektorielt
- kunne bidrage fagligt og personligt til forandringer på afdelingerne og kunne forholde sig kritisk til egen rolle i mødet med patienter/pårørende og samarbejdspartnere
- kunne deltage i tværfagligt og tværsektorielt samarbejde ud fra en professionel tilgang
- kunne identificere og kvalificere muligheder inden for eget arbejdsområde.
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Et obligatorisk modul på Sundhedskommunomuddannelsen
Eksamensform
Skriftlig individuel 48 timers eksamen
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Lægesekretærer og andre klinisk sundhedsfaglige medarbejdere.