Formålet med modulet er at øge de studerendes kompetencer i forhold til at udfylde opgaven som vejledere i praktikforløb i afdelingen.
Yderligere bliver I som studerende i stand til i praksis at kunne planlægge, vejlede og gennemføre det bedst mulige praktik- og uddannelsesforløb for jeres studerende/elever på afdelingen.
Indhold
Modulets hovedtemaer:
- Formelle grundlag for den Sundhedsadministrative koordinatoruddannelse samt kontoruddannelsen med specialer
- Hvordan kan et praktik- og uddannelsesforløb planlægges?
- Kommunikation
- Coaching og refleksion
- Motivation og læring
- Kultur og psykisk arbejdsmiljø
- Rollen som vejleder
Læringsmål og udbytte
Viden
De studerende skal
- have viden om uddannelsens lovgrundlag og gennemførelse på hhv. skolen og afdelingen
- forstå deres egen rolle i samarbejdet med den ledende lægesekretær og uddannelseslederen om den enkelte studerendes praktikforløb
- forstå vigtigheden af inddragelsen af og samarbejdet med andre kolleger om f.eks. læringsforløb og læringsmål
- have viden om forskellige forandrings-, motivations -, kommunikations- og coachingteorier og kunne reflektere over disses anvendelse.
Færdigheder
De studerende skal
- kunne anvende en coachende tilgang i vejledning af den studerende/eleven
- kunne vurdere de problemstillinger, de studerende/eleven oplever i deres praktik og kunne coache den studerende/eleven til selv at finde mulige løsninger
- kunne opnå færdigheder i at understøtte den enkelte studerendes/elevs egen refleksioner over sit uddannelsesforløb og læringsmål
- kunne formidle viden om læringsforløb og læringsmål til kolleger
- kunne anvende forskellige kommunikationsstrategier, herunder at kommunikere hensigtsmæssigt i forhold til den studerende/eleven og øvrige samarbejdspartnere
- kunne anvende viden om motivation, læring og transfer i planlægning og gennemførelsen af et optimalt praktikforløb
- kunne vurdere konkrete daglige problemstillinger af relevans for den studerende/eleven og kunne formidle denne viden til den studerende/eleven og øvrige samarbejdspartnere
- kunne tilrettelægge et konkret læringsforløb ud fra en analyse og vurdering af den enkelte studerende/elev
- kunne agere i en foranderlig verden.
Kompetencer
De studerende skal
- kunne deltage med en professionel tilgang i det tværfaglige samarbejde omkring og med den studerende/eleven
- kunne reflektere over egen rolle som vejleder og herigennem udvikle egen praksis
- kunne tilegne sig ny viden om kommunikation og coaching og anvende denne viden i sin udvikling som vejleder.
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet svarer til 10 ECTS-point og kan indgå som en del af Sundhedskommunomuddannelsen.
Eksamensform
Mundtlig eksamen på baggrund af en synopsis.
Synopsen skal tage udgangspunkt i den studerendes rolle som vejleder, fx i hele eller dele af et praktik- og uddannelsesforløb for den studerende/eleven.
Lægesekretærer der er eller skal være vejleder for studerende/elever i deres praktikforløb i afdelingen.
Uddannelsen er niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution og indplaceret på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. I det offentlige uddannelsessystem er akademiuddannelser indplaceret på niveau 5.