Få en grundig gennemgang af lovgivningen omkring sagsbehandling og de væsentligste sagstyper i sådanne nævn. Så du kan yde en professionel og effektiv sekretariatsbetjening og nævnsbehandling.

I en sekretariats- og nævnsfunktion er der mange roller at varetage. På kurset får du en grundig introduktion til den relevante lovgivning, din rolle som sekretær og formand samt typiske problemstillinger og faldgruber, så du kan yde en professionel, effektiv  og korrekt sekretariatsbetjening samt nævnsbehandling.

Kursets indhold

Kurset er sammensat, så vi kommer omkring alt fra de lovgivningsmæssige rammer til sagsbehandling, roller og sagstyper. Kurset består af både oplæg og dialog, så praksis og teori knyttes tæt. På kurset kommer vi bl.a. omkring:  

  • Sekretariatsbetjening inden for rammerne af lejeloven, boligforholdsloven og almenlejeloven – sagsbehandlingen fra A-Z.
  • Gennemgang af de væsentligste sagstyper i de to nævn: Lejefastsættelse i forskellige typer ejendomme, sager om vedligeholdelse, fraflytning, forbrugsregnskaber, husorden samt forbedringer.
  • Typiske problemstillinger, faldgruber og sager inden for nævnsområdet.
  • Din rolle og metoder til at yde professionel og effektiv sekretariatsbetjening samt varetage korrekt nævnsbehandling.
  • Formandens, nævnsmedlemmers og sekretærens roller.
  • Generel håndtering af alle juridiske og praktiske forhold omkring nævnenes og sekretariatets arbejde. 
  • Nyheder og opdateringer inden for lejeretten samt husleje- og beboerklagenævnsarbejdet. 

”Jeg har arbejdet med og undervist omkring husleje- og beboerklagenævn i mange år. Lovgivningen på området har løbende ændret sig, men nogle spørgsmål går igen på kurserne: Hvad er god sekretariatsbetjening? Hvad kræver det af mig? Og hvordan håndterer jeg som sekretær og formand sagsbehandlingen med fokus på effektivitet og høj kvalitet?. Det og meget andet kommer vi omkring på det her kursus.”
 - Michael Bech Jørgensen, underviser

Det lærer du

Målet med kurset er, at du kan udføre bedre og mere effektivsekretariatsbetjening og nævnsbehandling, fordi du efter kurset:

  • Har et større overblik og dybere indblik i lovgivningen.
  • Ved, hvordan du professionelt, korrekt og effektivt behandler nævnssager.
  • Er skarp på din rolle i relation til formænd og nævnsmedlemmer.
  • Er opdateret på området.
  • Har fået drøftet dit arbejde og din rolle med ligesindede og opbygget et nyt netværk, du kan sparre med. 

Kurset tager afsæt i din hverdagspraksis, og undervisningen vil derfor veksle mellem indlæg, læringsdialoger og opgaver med udgangspunkt i den nyeste nævns- og retspraksis på området.
 

Undervisere

Michael Bech Jørgensen, sekretariatsleder, faglig chef, sekretariatet for Husleje- og Beboerklagenævnene i Aarhus, samt husleje- og beboerklagenævnsformand

8.575 kr.
Sted og startdato
Middelfart: 18. juni 2024
Varighed: 2 dage
Se tid og sted for det valgte forløb
Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart
18. juni kl. 9.30 - 19. juni 2024 kl. 16.00
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning og overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.
Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til såvel nye som erfarne nævnssekretærer og –formænd, der har brug for et grundigt kendskab til ovennævnte områder, eller som har brug for at blive opdateret på et eller flere af disse områder – eller blot få gode råd og ideer til at opnå en mere effektiv sekretariatsbetjening og opgaveløsning af høj juridisk og administrativ kvalitet. 
 

Program

Ankomst og morgenkaffe/brød
Dag 1 - Sagsbehandling i husleje- og beboerklagenævn samt gennemgang af reglerne i de mest almindelige sagstyper
Velkomst
v/ Michael Bech Jørgensen
Sagsbehandlingsregler og -procedurer. Offentlighedslov, forvaltningslov i sammenhæng med almenlejeloven, lejeloven og boligreguleringsloven, herunder:
a) Parthøring
b) Officialmaksime
c) Nævnenes mulighed for at oplyse sagen - konsekvenser

Nævnenes kompetence, sammensætning og juridiske status, herunder:
a) Gebyrer for sagsbehandling
b) Tvistenævn
c) Nødvendige oplysninger i en sag
d) Nye regler pr. 1. juli 2020

Domstole, kommunalt tilsyn, Folketingets Ombudsmand mm.
Introduktion til lejelovgivningen
v/ Claus Rohde
Frokost
Forbrugssager
v/ Michael Bech Jørgensen
Vedligeholdelsessager
v/ Claus Rohde
Fraflytningssager
v/ Claus Rohde
Husordenssager
v/ Claus Rohde
Pause inden middag
Netværksmiddag
Dag 2 - Lejens størrelse i boliglejemål og oplysning af disse sagstyper
Sager om lejefastsættelse i private udlejningsejendomme (kun huslejenævn)
v/ Michael Bech Jørgensen og Claus Rohde

a) Det lejedes værdi (Claus)
b) Småhuse (Claus)
c) Aftalt og varslet lejeregulering (Claus)
d) Omkostningsbestemt leje og varsling heraf (Claus)
d) Fri lejefastsættelse og BRL § 5, stk. 2, herunder de nye regler i BRL § 5 (Michael)
Frokost
Forbedringer
v/ Michael Bech Jørgensen

a) Forbedringsbegrebet
b) Forbedringsforhøjelser
c) Varsling af forbedringer
d) Forhåndsgodkendelser
e) Kort om sammenskrivningen af boligreguleringsloven og lejeloven
Tak for denne gang og kom godt hjem

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
landskab
Chefkonsulent
Sigga Birkvad