Hvordan siger du fra overfor kollegaer, borgere eller patienter - uden at slå fra i kommunikationen?

Kan du genkende det?

Du får en opringning fra Hans Jørgen Hansen, der ønsker en drøftelse af hans gamle forældres situation. Hans Jørgen spørger: Hvad gør vi? Mine forældre kan ikke klare sig selv længere, de er 84 og 86 år - bor på et ældre husmandssted ude på landet, hvor de ikke ønsker at flytte fra. Husmandsstedet har indlagt el og vand, men er ellers umoderne og frem for alt ikke ordentligt isoleret. De er begge faldet meget af helbredsmæssigt – de modtager lidt hjemmehjælp. Hans Jørgen slutter samtalen med at sige, at han mener hans forældre skal på plejehjem, han syntes de lever en ”kummerlig” og uværdig tilværelse.
Hvad siger du til Hans Jørgen?

 

Et forløb med fokus på den vigtige disciplin om at samtale med borgere, kollegaer og patienter

Ordene om assertion og assertiv kommunikation handler i bund og grund om at kommunikere med to konkrete mål for øje. Du skal respektere og være tro mod dig selv, så du kan sætte dig igennem i kommunikationen. Men samtidig skal du kunne respektere og lytte til andre i dine samtaler.

Når anerkendende og assertiv kommunikation er klar, positiv og tydelig kommunikation, kan den hjælpe dig til at skabe bedre situationer i samtalerne og styrke relationerne.

I Komponent’ forløb vil du få redskaber og indsigter til at kunne kommunikere direkte, ærligt og personligt – uden at krænke modparten - og på sigt opleve, at dine samtaler bliver mere berigende og effektive. Samtidig vil forløbet give dig redskaber til at tænke under pres og derved kunne målrette din kommunikation og bevare fatningen og værdigheden i svære situationer eller udfordrende dialoger – med borgere, samarbejdspartnere og kolleger.


Indhold på ’træningsdagen’ + opfølgning online

Vi afholder forløbet som én fysisk ’træningsdag’ med fokus på dialoger, og en efterfølgende onlinesession (3 timer), hvor deltagerne får mulighed for at følge op på konkrete nye handlinger i deres dialoger.

Vi fokuserer på temaerne:

  • Hvordan kan du i samtalen udtrykke tanker og følelser uden at krænke andre?
  • Hvordan kan du kommunikere anerkendende med respekt for dig selv og modparten?
  • Hvordan siger du fra – uden at ’slå fra’?
  • Metoder til at tage ansvar for den dialog og holde fokus i samtalen – også når det bliver svært?

 

På den efterfølgende onlinesession bruger vi det digitale univers til både at samle op fra dagen, men også til at eksperimentere med samtaler online. Hvad sker der med os, når vi i stigende grad har samtaler med borgere, kollegaer eller patienter online, og hvordan påvirker det vores muligheder for at føre samtaler – der bygger bro.

Hvorfor skal vi fokusere på anerkendende og assertive samtaler?

En anerkendende tilgang består ikke i at benægte eller fortie problemer. Men den peger på, at den korteste vej til forbedringer – også af relationerne til borgerne, kollegaerne og fx patienterne - ofte kan være at se fremad mod den situation, man gerne vil opnå. At man kan gå til problemerne på en anden måde end at placere skyld og ansvar for det, der er gået galt.

Anerkendende og assertiv kommunikation er ikke kun et muligt redskab i dialogen med fx borgerne. At skabe en anerkendende kultur med konstruktiv opmærksomhed og feedback kan i sig selv styrke både selvværd og samarbejde - og dermed også forbedre jeres arbejdsplads psykiske arbejdsmiljø.

I den gode dialog viser du anerkendelse og respekt både for andre og dig selv.

 

Men okay - hvorfor henter vi det ikke bare hjem til os selv?

Udover at du hos Komponent møder andre, som ikke er fra din egen kommuner, og som helt sikkert også har fundet gode måder at arbejde med samtaler og kommunikation, som du ikke vidste – så vil vores læringsdag ikke bare være endnu et kursus.

Vi er eksperter i både kommunikation og i at skabe den gode læringsdag, som både er praksisnær og vedkommende – og hvor den almindelige kommunale hverdag er i fokus.

I kan også gøre som mange andre kommuner har gjort – nemlig hente kurset hjem til egen kommune. Så arbejder vi med anerkendende og assertive samtaler – i jeres lokale perspektiv.

Når I henter et forløb hjem til jer, så sparer I transporten til jeres deltagere, men vi skræddersyer også dagen helt specifikt til deltagerne. Dette gør vi bl.a. ved at give jeres deltagere adgang til et Afklaringsværktøj samt et elektronisk ’dashboard’, hvor spørgsmål og svar bliver delt mellem deltagerne – og med vores undervisere. 

Kender underviseren egentlig min hverdag, eller er det bare sådan noget akademisk halløj?

Nogle gange møder man mennesker, som ikke bare er dygtige til deres fag, men ren faktisk kan oversætte det til den konkrete kommunale hverdag. Disse mennesker skal man holde fast i – når man møder dem. Komponent har derfor ’holdt fast’ i din underviser på læringsdagen – nemlig Thea Lindholm Larsen, Direktør for Lindholm Insights, som gennem bl.a. rådgivning af kommunerne har stort kendskab til de praksisnære problemstillinger.

Varighed: 1,5 dag
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning (fysisk og online), materialer og forplejning. Afholdes som eksternatforløb. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Ved tilmelding af 3 eller flere fra samme arbejdssted (samme EAN nr.) opnår I 10% rabat. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.
Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til alle.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

MIB
Koordinator
Michaela Bundgaard
MN
Chefkonsulent
Martin Nielsen