Indhold
Modulets hovedtemaer
Socialpolitikkens historiske perspektiver
- Socialpolitikkens historiske udvikling
- Normernes betydning
- Menneskesyn
- Politisk ideologi
- Konjunkturer
- Borgernes forventninger til det offentlige system og ydelser
Introduktion til sociale teorier, metoder og tendenser
- Modernitet
- Globalisering
- Ulighed
- Magt
- Marginalisering
- Socialisering
- Identitet
- Udviklingspsykologi
- Metoder og værktøjer til afdækning af sociale problemer
Centrale begreber
- Chanceulighed
- Social arv
- Fattigdomskriterier
- Mangel-, afviger-, konstruktivistisk perspektiv
- Marginalisering
Samfunds- og sygdomsskabte sociale problemer
- Ledighed
- Sygdom
- Misbrug
- Sindslidelse
- Opvækstvilkår
- Hjemløshed
Sagsbehandlerens rolle
- Professionalisme
- Dobbeltrollen
- Magtesløshed
- Udfordringer og metoder i tværfagligt samarbejde/relationel koordinering
- Forskellige faggruppers perspektiver og dagsordener
Læringsmål og udbytte
De studerende skal have viden om og forstå
- udvalgte sociale teorier
- central anvendt teori og metode
- sociale problemers forskellige fremtrædelsesformer
- sociologiske og psykologiske forklaringer på sociale problemers opståen
- socialpolitikkens og velfærdsstatens udvikling og sammenhæng med internationale, nationale og lokale politiske forhold
- socialpolitiske grundholdninger
- sagsbehandlerens rolle i krydsfeltet mellem myndighedsudøvelse og hjælper.
De studerende skal
- kunne anvende teoretiske begreber til at analysere sociale problemstillinger
- kunne identificere forskellige perspektiver på sociale problemer og socialt arbejde
- kunne genkende grundbegreberne i socialt arbejde
- kunne udpege og vurdere forskellige sociale problemstillinger, deres betydning og deres samspil i konkrete borgercases
- kunne formidle teoretiske og perspektivere sociale problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
De studerende skal
- kunne handle inden for bl.a. de aktuelle politiske, rammer for socialt arbejde
- kunne bringe viden om sociale problemers opståen og fremtræden ind i konkrete sagsbehandlingsområder
- kunne agere professionelt i krydsfeltet mellem borger og myndighed
- kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang
- selvstændigt kunne tage ansvar for egen faglig udvikling.
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Social teori er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen.
Du skal være opmærksom på at de forskellige uddannelsesinstitutioner kan have forskellige afgangskrav til Diplomuddannelsen i socialformidling.
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave og med et døgns forberedelsestid.
Medarbejdere inden for social-, ydelse- og beskæftigelsesområdet.