Er du klar til at lede IT-anvendelsen i din kommune?
Som kommunal frontlinjeleder står du overfor en voksende udfordring. Nye IT-systemer spiller en central rolle i dine medarbejderes daglige opgaver, men hvad betyder det at være en "digital leder"? Skal du integrere IT-ledelse i din faglige ledelse, eller håndtere det separat? Hvad er din rolle, når det gælder brugen af IT blandt dine medarbejdere? Er du ansvarlig for at løse IT-problemer, eller for at forstå og implementere nye teknologier som AI?
Uden en klar forståelse af din rolle som digital leder risikerer du at miste grebet om de teknologiske udfordringer, som påvirker både dine medarbejdere og de opgaver, I varetager. Hvordan sikrer du, at IT-anvendelsen understøtter din ledelse fremfor at blive en hindring? Usikkerhed kan forhindre dig i at udnytte digitale muligheder optimalt – for både dig selv og dine medarbejdere.
På dette kursus dykker vi ned i de konkrete dilemmaer, du står overfor som leder af IT-anvendelsen. Du får indsigt i de fem nøglekompetencer, der er afgørende for effektiv digital ledelse og lærer, hvordan du integrerer dem i dit arbejde. Kurset giver dig de nødvendige værktøjer og tryghed til at lede IT-anvendelsen og navigere i de digitale udfordringer, du møder. Du går fra kurset med 3-5 konkrete "action points", der gør dig til en mere sikker og kompetent leder i en digital hverdag.
Dit udbytte
På kurset arbejder vi med fem nøglekompetencer for digital ledelse:
✓ Digital kontekst-forståelse
Som leder evner du at positionere anvendelsen af teknologi på dit område i relevante organisatoriske, juridiske, politiske og etiske kontekster.
✓ Digital ansvarlighed
Evnen til aktivt at tage ansvar for IT-anvendelsen på dit område.
✓ Du-kan-ikke-gøre-det-hele-selv
Evnen til at aktivere ressourcer på tværs af ledelses- og organisationsstrukturer.
✓ Digital forestillingsevne
Evnen til at forestille dig nye anvendelser af teknologi, der understøtter politiske målsætninger.
✓ Digital sammenhæng
Evnen til at justere kompetencer, arbejdsprocesser og organisationsstruktur til IT-anvendelsen.
Du er i målgruppen, hvis du er
kommunal frontlinjeleder, der har ansvar for medarbejdere, som bruger IT-systemer i forbindelse med kommunal service eller myndighedsudøvelse.
Kurset henvender sig både til ledere med stor interesse for digitalisering og dem, der har mindre erfaring med digitale løsninger. Uanset dit udgangspunkt får du de nødvendige værktøjer og indsigter til at styrke din rolle som digital leder og sikre, at IT-anvendelsen understøtter både medarbejdernes arbejde og de kommunale opgaver.


Mød din underviser
Ulrik Røhl er forsker i myndigheders IT-anvendelse og offentlig ledelse og tilknyttet kommunernes IT-fællesskab, KOMBIT. Med sin omfattende erfaring og forskning, der både omfatter danske og internationale perspektiver, har Ulrik i samarbejde med sine forskningskollegaer identificeret de fem nøglekompetencer, som er essentielle for frontlinjeledere, når de skal lede IT-anvendelsen i deres daglige arbejde.
På kurset deler han sin viden og indsigt, der er baseret på konkrete undersøgelser blandt både kommunale og statslige myndigheder, og giver dig de nødvendige værktøjer til at navigere i de digitale udfordringer, du møder som leder.
Kommunernes cybersikkerhedsskole
I Kommunernes cybersikkerhedsskole har vi udviklet forløb om cybersikkerhed til dig, der er medarbejder, leder, en del af direktionen eller politiker.
Vi tager udgangspunkt i de problemstillinger, der fylder i din kommunale hverdag, så du kan få en forståelse for, hvordan I kan håndterer de sikkerhedsmæssige udfordringer.