Er du klar til at lede IT anvendelsen i din kommune?
Som kommunal frontlinjeleder står du overfor en voksende udfordring. Nye IT-systemer bliver en central del af dine medarbejderes daglige opgaver, men hvad betyder det egentlig at være en ”digital leder”? Er IT-ledelse noget, du skal integrere i din faglige ledelse, eller er det noget, du skal håndtere separat? Hvad er din rolle, når det kommer til, hvordan dine medarbejdere bruger IT? Skal du løse IT-problemer, eller er du ansvarlig for at forstå og implementere nye teknologier som AI?
Uden en klar forståelse af din rolle som digital leder risikerer du at miste grebet om de teknologiske udfordringer, der påvirker dine medarbejdere og de offentlige opgaver, I varetager. Hvordan sikrer du, at IT-anvendelsen understøtter din ledelse frem for at blive en hindring? Din usikkerhed kan betyde, at du ikke udnytter de digitale muligheder optimalt – hverken for dig selv eller for dine medarbejdere.
På dette kursus dykker vi ned i de konkrete dilemmaer og erfaringer, du står overfor, når du leder IT-anvendelsen. Du vil få indsigt i de fem nøglekompetencer, der er afgørende for effektiv digital ledelse, og hvordan du integrerer dem i dit ledelsesarbejde. Kurset giver dig de nødvendige værktøjer og tryghed til at lede IT-anvendelsen i din kommune og til at navigere i de digitale udfordringer, du møder. Du får praktiske perspektiver, der gør dig til en mere sikker og kompetent leder i en digital hverdag.
Du går fra kurset med 3-5 konkrete ”action points” for din egen ledelse af IT-anvendelse.
Dit udbytte
På kurset arbejder vi med fem nøglekompetencer for digital ledelse
- Digital ansvarlighed: Som leder evner du aktivt at tage ansvar for IT-anvendelsen på dit eget område.
- Digital forestillingsevne: Som leder evner du at forestille dig mulige anvendelser af digital teknologi til understøttelse af politiske målsætninger.
- Digital sammenhæng: Som leder evner du løbende at justere kompetencer, arbejdsprocesser og organisationsstruktur til IT-anvendelsen på dit eget område (og vice versa).
- Digital kontekst-forståelse: Som leder evner du at positionere anvendelsen af teknologi på dit område i relevante organisatoriske, juridiske, politiske og etiske kontekster.
- Du-kan-ikke-gøre-det-hele-selv: Som leder evner du at aktivere ressourcer angående IT-anvendelse inden for og på tværs af ledelses- og organisationsstrukturer i din kommune.
Du er i målgruppen, hvis du er
Kommunale frontlinje-ledere, som har direkte ansvar for medarbejdere, som anvender IT-systemer i forbindelse med kommunal service eller kommunal myndighedsudøvelse. Kurset henvender sig både til ledere med stor interesse i forhold til det digitale, og til ledere med mindre erfaring ang. det digitale.

Mød din underviser
Ulrik Røhl, forsker i myndigheders IT-anvendelse og offentlig ledelse, og er samtidig tilknyttet kommunernes IT-fællesskab, KOMBIT. Baseret på undersøgelser blandt kommunale og statslige myndigheder i Danmark samt international forskning, har Ulrik Røhl sammen med forskningskollegaer identificeret og beskrevet fem nøgle-kompetencer for frontlinje-ledere, som er centrale når de leder hverdagens IT-anvendelse.