Du er intern konsulent i en central eller decentral stab på et velfærdsområde eller på tværs af flere fag-/forvaltningsområder. Du løser formentlig opgaver som politisk betjening, strategiudvikling og implementering, små og store forandringsprocesser og/eller tværgående projekter. Og du lykkes med meget.
Problemet er, at det du ikke lykkes med, oftest ikke handler om den proces, du har tilrettelagt. Det handler heller ikke om den dagsorden du har forberedt, eller sammensætningen af den arbejdsgruppe du er sat i spidsen for. Det handler langt oftere om det relationsarbejde, som du måske har forsømt undervejs i dit arbejde.
Måske fik du ikke lige forberedt chefen på den drøftelse, I skal have på næste chefmøde? Eller måske glemte du at involvere samarbejdspartneren i naboafdelingen forud for lanceringen af din procesplan? Eller fik du egentlig taget mod til dig og afklaret den svære rollefordelingen forud for næste styregruppemøde, så partner X kan indtage en mere konstruktiv position?
Dine udfordringer er relationelle
Grunden til, at det kan være svært at komme videre med de udfordringer, du oplever, er, at det kun er dig, der kan afgøre, hvordan du bedst kommer videre. Udfordringerne – og mulighederne – er relationelle. Derfor er der ikke ét enkelt svar på, hvordan du kan imødese dem. Du skal finde den vej, der passer til dig og dine opgaver.
Du er nødt til at tage ledelse på dig for at lykkes med at skabe gode, professionelle relationer. Det handler bl.a. om at glemme egne dagsordener, være opsøgende og finde de koblinger, der gør det relevant for andre at knytte an til den opgave, du skal lykkes med på organisationens vegne.
Gå strategisk til værks i dit relationelle arbejde – uden at agere som en iskold beregnende psykopat
Okay så, indrømmet. Overskriften er lidt skarpvinklet. Men det er altså en balanceøvelse på lineal at tale om det at arbejde relationelt uden at få det til at lyde beregnende.
Afsættet er, at når du skal lykkes med udviklings- og forandringsarbejde, er det mennesker, du har med at gøre. Mennesker har holdninger, meninger, overbevisninger og vaner. Så for at flytte mindset og handlemåder, er det her, du skal være nysgerrig. Nysgerrighed er nemlig en central del af det at lykkes i relationer. Og husk nysgerrighed rimer på involvering og indflydelse.
Nu tænker du måske, at du faktisk ikke har noget præcist billede af, hvem der er de vigtigste relationer i dit arbejdsliv. Og det er præcist som det skal være – for det afhænger af opgaverne, som skifter over tid.
Fortsættes...