Fra silotænkning til sammenhæng i ungeindsatsen
Samarbejdet om de unge er udfordrende i mange kommuner.
Selvom KUI har introduceret principper som én indgang og én kontaktperson, kæmper mange koordinatorer og ledere med uklare roller, siloopdelte indsatser og unge, der falder mellem systemets sprækker.
Når der ikke er en fælles plan og ingen tager det samlede ansvar, kan de unge ende med at blive sendt rundt i systemet uden at få den hjælp, de har brug for. Det slider på de fagprofessionelle, skaber usikkerhed i organisationen og koster dyrt for de unge.
Dette kursus giver dig metoder og konkrete værktøjer til at omsætte intentionerne bag KUI til praksis.
Du lærer, hvordan du skaber fælles arbejdsgange, forankrer kontaktpersonrollen og styrker det tværgående samarbejde i din kommune så de unge mødes med én samlet indsats.
Ledere og faglige koordinatorer i danske kommuner, som arbejder med eller har ansvar for ungeindsatsen i regi af KUI. Særligt relevante er deltagere, der ønsker at styrke samarbejdet internt og på tværs af forvaltninger, institutioner og aktører – så kom gerne flere fra samme kommune.
Dit udbytte
Efter kurset vil du:
✓ Kunne identificere og adressere organisatoriske barrierer
Du lærer at spotte de strukturelle benspænd, der forhindrer en sammenhængende ungeindsats og får redskaber til at håndtere dem målrettet i din egen organisation.
✓ Udvikle og medbringe en lokal plan for videre implementering
Med afsæt i din egen praksis udarbejder du en plan med realistiske skridt, du kan tage med hjem og præsentere i din organisation med det samme.
✓ Have konkrete værktøjer til forankring og samarbejde på tværs
Du får metoder til at skabe fælles arbejdsgange, tydelige roller og en kontaktpersonrolle, der reelt fungerer på tværs af forvaltninger og fagområder.
✓ Være bedre rustet til at sikre, at de unge får den hjælp, de har brug for i rette tid og på rette måde
Kurset styrker din evne til at skabe en koordineret og meningsfuld indsats omkring de unge, så ingen falder mellem stolene.

Mød din underviser
Din underviser er Louise Herskind, faglig koordinator i Ungecentret, Greve Kommune. Louise har mange års erfaring med vejledning, sagsbehandling og tværgående samarbejde inden for det sociale og beskæftigelsesrettede område.
Louise har det faglige ansvar for kommunens ungeindsats (KUI), hvor hun arbejder med komplekse sager og koordinering på tværs af forvaltninger. Louise kombinerer strategisk indsigt med praksiserfaring og bringer virkelighedsnære perspektiver og løsninger ind i undervisningen.
Forestil dig dette...
Ida koordinerer ungeindsatsen i kommunen. Hun kender de unge, systemet og intentionerne bag KUI – og alligevel står hun ofte alene.
Som da 18-årige Simon blev sendt rundt mellem jobcenter, rusmiddelteam og familieafdeling. Ingen fælles plan. Ingen klar kontaktperson. Alle gjorde lidt – men ingen tog ansvar.
Ida prøvede at samle trådene, men manglede det vigtigste: fælles sprog, tydelige roller og faste arbejdsgange.
Står du tit i samme situation som Ida? Så er dette kursus lavet til dig.
Program
Du får indsigt i, hvordan dagen er opbygget, og hvad du konkret får med hjem.
Vi sætter scenen ved at introducere en gennemgående case, som vi vender tilbage til i løbet af dagen.
Vi kigger på typiske udfordringer med tværgående samarbejde, kontaktpersonrollen og økonomiske snitflader - og hvordan disse udfordringer ser ud i praksis.
Oplægget trækker på nyeste viden og kommunale erfaringer.
Hvem havde ansvaret, hvad blev overset - og hvad kunne vi have gjort anderledes?
Målet er at skabe forståelse for, hvordan systemiske udfordringer påvirker borgerens forløb - og hvad der skal til for at undgå det.
Oplægget præsenterer konkrete eksempler fra praksis og stiller skarpt på ledelsesopgaven og den organisatoriske understøttelse.
Kort oplæg om hvordan kan man gøre det nemmere for den unge/kontaktperson/organisationen at komme i kontakt med de rette medarbejdere/afdelinger for at få den rette hjælp!
Med afsæt i formiddagens indsigter og input arbejder deltagerne med at oversætte løsningerne til deres egen lokale virkelighed: Hvad er realistisk? Hvem skal involveres? Hvad skal ændres?
Vi går efter konkrete indsatser eller justeringer, som kan igangsættes efter kurset.
Fokus er på små, realistiske handlinger, der kan skabe forandring og fremdrift - uden at skulle igennem store strukturelle forandringer fra dag ét.
Der afsluttes med refleksion over, hvordan momentum fastholdes - og hvordan man som leder eller koordinator selv kan være drivkraft for forandring.