Som byggesagsbehandler skal du både håndhæve lovgivningen ved at udstede byggetilladelser og håndtere anmeldelser af byggeri, forholde dig til mange forskellige borgergrupper og tackle frustration, misforståelser eller manglende viden om regler og processer.
Du taler med alt fra engagerede tilflyttere, der drømmer om at bygge nyt, til vrede borgere, der kæmper for ro og bevaring – og til dedikerede rådgivere, der ringer igen og igen for at følge op. Det stiller store krav til din kommunikation, din tålmodighed og din evne til at sætte grænser.
Derfor får du på dette kursus konkrete værktøjer til at kommunikere klart, imødekommende og myndigt – både skriftligt og mundtligt. Du lærer at håndtere de svære samtaler, bevare roen og lægge opgaven fra dig, så den ikke fylder mentalt bagefter.
 
Form og undervisning
Undervisningen veksler mellem oplæg, dialog, gruppeøvelser og arbejde med virkelighedsnære cases fra byggesagsbehandlingen. Vi deler erfaringer og arbejder med det, der fylder netop for dig. Du bliver bedt om at forholde dig til spørgsmål som:
- Hvornår lykkes du med kommunikationen – og hvorfor?
 - Hvornår bliver det svært, og hvad kan du gøre anderledes?
 
Målet er, at du allerede dagen efter kurset har motivation og redskaber til at gøre noget anderledes i din praksis. Derfor kommer du også til at udarbejde din helt egen huskeliste eller tjekliste på kurset!
 
Det lærer du
Når du har deltaget i kurset:
- har du fået redskaber til at nedtrappe konflikter – både skriftligt og mundtligt
 - kan du forebygge misforståelser mellem myndighed og borger
 - har du inspiration til at skrive bedre og mere tydelige afgørelser
 - er du blevet mere bevidst om din rolle og dine styrker som sagsbehandler
 - har du sammen med dit team udarbejdet en huskeliste til den gode afgørelse
 
Underviser
Anne Buhl, cand.jur. og uddannet mediator på Advokatsamfundets Mediatoruddannelse (2003).
Anne har tidligere arbejdet som advokat og leder i både det offentlige og private. Hun driver i dag Buhl Mediation, som siden 2014 har arbejdet med konflikter i arbejdsforhold og byggesager.
Læs mere på www.buhlmediation.com
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.
Kommunalt ansatte byggesagsbehandlere.
Program
- med skriftlige afgørelser (f.eks. afslag på byggetilladelse eller dispensation)
- med personlig kontakt (hvornår servicemedarbejder, hvornår myndighedsperson)
- Med udgangspunkt i casen: Hvilken bevægelse i samtalen ønsker du at skabe?
- Redskab: Viden om konfliktoptrappende og konfliktnedtrappende sprogbrug
- Illustration: Konflikt- og løsningstrappen
- Walk- and-talk-øvelse: Eksempler fra hverdagen. Hvad der gik godt. Hvad der ikke gik så godt. Drøft, hvad læringen af eksemplerne er.
- Opsamling på øvelsen
- Eksempel på en dårligt skrevet afgørelse
- Eksempel på en godt skrevet afgørelse
Øvelse: Dine refleksioner og hvordan du vil komme (bedst muligt) videre her fra.
- Prioriteringer
- Hvordan man passer på sig selv. Kollegaskab. Hvordan man tømmer hovedet inden fyraften