At være byggesagsbehandler kan være en uriaspost. Du skal have styr på lovgivningen, være myndighed – og samtidig møde borgere, virksomheder, bygherrer, rådgivere og entreprenører med vidt forskellige interesser og temperamenter. På dette kursus får du redskaber til at kommunikere klart, samarbejde konstruktivt og håndtere konflikter på en måde, der skaber ro hos borgeren og overskud hos dig selv.

Som byggesagsbehandler skal du både håndhæve lovgivningen ved at udstede byggetilladelser og håndtere anmeldelser af byggeri, forholde dig til mange forskellige borgergrupper og tackle frustration, misforståelser eller manglende viden om regler og processer.

Du taler med alt fra engagerede tilflyttere, der drømmer om at bygge nyt, til vrede borgere, der kæmper for ro og bevaring – og til dedikerede rådgivere, der ringer igen og igen for at følge op. Det stiller store krav til din kommunikation, din tålmodighed og din evne til at sætte grænser.

Derfor får du på dette kursus konkrete værktøjer til at kommunikere klart, imødekommende og myndigt – både skriftligt og mundtligt. Du lærer at håndtere de svære samtaler, bevare roen og lægge opgaven fra dig, så den ikke fylder mentalt bagefter.
 

Form og undervisning

Undervisningen veksler mellem oplæg, dialog, gruppeøvelser og arbejde med virkelighedsnære cases fra byggesagsbehandlingen. Vi deler erfaringer og arbejder med det, der fylder netop for dig. Du bliver bedt om at forholde dig til spørgsmål som:

  • Hvornår lykkes du med kommunikationen – og hvorfor?
  • Hvornår bliver det svært, og hvad kan du gøre anderledes?

Målet er, at du allerede dagen efter kurset har motivation og redskaber til at gøre noget anderledes i din praksis. Derfor kommer du også til at udarbejde din helt egen huskeliste eller tjekliste på kurset!
 

Det lærer du

Når du har deltaget i kurset:

  • har du fået redskaber til at nedtrappe konflikter – både skriftligt og mundtligt
  • kan du forebygge misforståelser mellem myndighed og borger
  • har du inspiration til at skrive bedre og mere tydelige afgørelser
  • er du blevet mere bevidst om din rolle og dine styrker som sagsbehandler
  • har du sammen med dit team udarbejdet en huskeliste til den gode afgørelse
     

Underviser

Anne Buhl, cand.jur. og uddannet mediator på Advokatsamfundets Mediatoruddannelse (2003).
Anne har tidligere arbejdet som advokat og leder i både det offentlige og private. Hun driver i dag Buhl Mediation, som siden 2014 har arbejdet med konflikter i arbejdsforhold og byggesager.
Læs mere på www.buhlmediation.com

3.825 kr.
Sted og startdato
Middelfart: 29. april 2026
Varighed: 1 dag
Se tid og sted for det valgte forløb
Comwell Middelfart, Karensmindevej 3, 5500 Middelfart
29. april 2026 kl. 8.30 - kl. 16.00
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.

Er du i målgruppen?

Kommunalt ansatte byggesagsbehandlere. 

Vil du høre mere? Så kontakter vi dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så vender vores ekspert tilbage til dig. 

Program

Kaffe/te med brød
Velkomst. Målet med dagen. Kort præsentation af alle
Indkredsning af deltagernes udfordringer
- i telefonsamtaler (f.eks. utålmodige bygherrer, utilfredse borgere)
- med skriftlige afgørelser (f.eks. afslag på byggetilladelse eller dispensation)
- med personlig kontakt (hvornår servicemedarbejder, hvornår myndighedsperson)
Kort pause
Mundtlig kommunikation
Case 1: Manden M har meget rod på sin grund. Naboer klager. Hegnssyn har været der, men uden resultat. M får påbud om at rydde op. M er sygemeldt, ringer ind og appellerer til sagsbehandleren om medlidenhed. Om venskab. Skærper tonen og taler om regler.
- Med udgangspunkt i casen: Hvilken bevægelse i samtalen ønsker du at skabe?
- Redskab: Viden om konfliktoptrappende og konfliktnedtrappende sprogbrug
- Illustration: Konflikt- og løsningstrappen
- Walk- and-talk-øvelse: Eksempler fra hverdagen. Hvad der gik godt. Hvad der ikke gik så godt. Drøft, hvad læringen af eksemplerne er.
- Opsamling på øvelsen
Frokost
Skriftlig kommunikation
- Den gode afgørelse
- Eksempel på en dårligt skrevet afgørelse
- Eksempel på en godt skrevet afgørelse
Pause
Case 2:
Bygherre B har søgt om tilladelse til at afvige fra lokalplanen ved at bygge højere end angivet. Dette vil kræve en dispensation. Du har travlt og ikke tid til at give sagen den tid, du gerne ville. Du copy/paster fra en tidligere afgørelse så godt, du kan. B meddeles afslag, men med den forkerte §-henvisning.

Øvelse: Dine refleksioner og hvordan du vil komme (bedst muligt) videre her fra.
Pause
Øvelse: Lav en tjekliste/huskeliste til den gode afgørelse
At være sagsbehandler i en offentlig forvaltning
- Rollen
- Prioriteringer
- Hvordan man passer på sig selv. Kollegaskab. Hvordan man tømmer hovedet inden fyraften
Prøvehandling indtil næste gang, som er en online opfølgning
Evaluering og tak for i dag.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
Sigga Birkvad
Chefkonsulent
Sigga Birkvad