Hvert år sker der en kritisk gennemgang af regnskabet både for hjemsted- og beliggenhedskommuner. Regnskabet er godkendt ved den valgte revisor. Kommunens opgave er således ikke at godkende regnskabet, men at forholde sig kritisk ved bl.a. at:
- Gennemgå den indberettede styringsrapport med henblik på nøgletal
- Bruge nøgletal til dialog med boligorganisationen samt analyse på tværs af flere boligorganisationer
- Gennemgå og forstå revisors protokol og bemærkninger
- Bruge revisors bemærkning til at understøtte boligorganisationens fremadrettede drift.
Lige dét lærer du på dette kursus, hvor vi sammen indkredser opgaven og finder mulige løsninger på de problemer, der kan opstå.
Du lærer at varetage kommunens opgave med at føre tilsyn i form den kritiske gennemgang af regnskabet – samtidig med, at du bruger nøgletal og revisors bemærkninger til at understøtte drift og samarbejde med boligorganisationen.
Undervisere
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.
Medarbejdere, der arbejder med tilsyn med boligorganisationer.
Det er en fordel, at have et vist kendskab til reglerne for tilsyn og drift af boligorganisationer. Kendskab til regnskab eller regnskabspraksis er ikke en forudsætning for deltagelse. Det er ikke nødvendigt at have særlig indsigt i regnskaber
Hvad får jeg med hjem fra kurset?
Efter kurset vil du:
- Aflæse nøgletal fra styringsrapporten, fx tal om effektivitet.
- Sammenligne nøgletal på tværs af boligorganisationer ved hjælp af Landsbyggefondens regnskabsdatabase.
- Indgå i dialog med boligorganisationen om nøgle- og effektivitetstal.
- Kunne forklare nøgletal og bemærkninger fra revisor for relevante afdelinger.
- Anvende revisors bemærkninger til at understøtte en sikker drift og udvikling i boligorganisationerne.
Målgruppe
Kurset er for dig, der arbejder med tilsyn med boligorganisationer.
Det er en fordel, at have et vist kendskab til reglerne for tilsyn og drift af boligorganisationer. Kendskab til regnskab eller regnskabspraksis er ikke en forudsætning for deltagelse. Det er ikke nødvendigt at have særlig indsigt i regnskaber.

Program
- Regler om kommunens opgaver ved regnskaber og styringsrapport
- Boligorganisationers udarbejdelse af regnskaber og styringsrapport
- Kontroller i årets løb, afslutning af regnskaber
- Vedligeholdelsesplan, ajourføring og 'markvandring'
- Revisionsprotokollens behandling i boligorganisationen
- Revisionstyper, finansiel, juridisk, kritisk og forvaltningsrevision
- Revisors rolle, herunder ved indberetning af regnskab og styringsrapport
Der vises praktiske eksempel på, hvorledes gennemgang af regnskab og protokol foretages, samt hvorledes dokumentationen for gennemgangen kan udarbejdes.
Efter den kritiske regnskabsgennemgang foretages en vurdering af, om regnskabet kan tages til efterretning med eller uden bemærkninger. Der lægges vægt på at gennemgå, hvad der typisk kræver en reaktion fra kommunens side. Vi kommer bl.a. rundt om:
- Nøgletal fra regnskaberne
- Gennemgang af revisionsprotokol, hvad skal man se efter? Krav til indhold? Typiske bemærkninger fra revisor
- Styringsrapportens effektivitetstal og kritiske nøgletal
- Regnskaber med bemærkninger, hvad er bemærkninger (konstateringer) fra revisor, hvad skal reaktionen være?
- LBF’s regnskabsgennemgang
- Det årlige tilsynstema, som ministeriet melder ud
- Kommunalt udvalgte fokusområder, som fx anvisningsordninger, bygningsvedligeholdelsesopdatering af bygninger og boliger