At opføre støttet byggeri er en omfattende proces. På dette kursus får du overblik over lovgivning, styr på skema A, B og C samt værktøjer til at samarbejde med fx bygherre, private parter, almene boligorganisationer og vigtigst af alt: dine kollegaer i kommunen.

Vil du have overblik over reglerne for støttet byggeri? Eller processen fra ide til afsluttet byggeri, herunder ansøgning om renoveringsstøtte fra Landsbyggefonden? Så er dette kursus noget for dig!

Kurset henvender sig til dig, som er kommunalt ansat, og som har ansvaret for eller bistår andre i arbejdet med støttet byggeri. Det kan være, at du:

  • Er støttesagsbehandler i den kommunale forvaltning?
  • Sidder som byggesagsbehandler og skal bistå ved støttet byggeri? 
  • Er kommunal bygherre for støttede almene boliger? 
  • Skal færdiggøre en støttesag på grundlag af et byggeregnskab? 
  • Har brug for et overblik over de omfattende driftsregler, herunder styringsdialog, møder og aftaler? 
  • Er ansvarlig for den kommunale anvisningsordning?

Deltag på kurset og bliv klogere på, hvad støttet byggeri er. Få overblik over regler og processer, særligt BOSSINF og støtteregler. 

På kurset får du den nødvendige viden til at styre og bistå arbejdet med støttet byggeri. 
 

Undervisere

  • Vicekontorchef Jesper Graff Thøger linkedIn
  • Chefjurist, cand.jur. Claus Pedersen, KAB
9.775 kr.
Sted og startdato
Middelfart: 29. oktober 2025
Varighed: 2 dage
Se tid og sted for det valgte forløb
Comwell Middelfart, Karensmindevej 3, 5500 Middelfart
29. oktober kl. 9.30 - 30. oktober 2025 kl. 15.00
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer, forplejning og overnatning i enkeltværelse.Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristen hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristen.
Er du i målgruppen?

Kommunalt ansatte, der arbejder med støttet byggeri. Fx sagsbehandlere, økonomiansvarlige, tilsynsmyndighed, sagsbehandlere med ansvar for almenlejeloven, administratorer af almenlejeboliger, medarbejdere i den kommunale bolig-anvisning mm. 

Vil du have rabat?

Early bird-rabat:
Du får 1.000 kr. i rabat, hvis du tilmelder dig senest tre måneder før kursusstart.

Ta´ en kollega med-rabat:
Hvis I deltager to eller tre fra samme organisation (ean-lokationsnummer), får hver deltager 10 % rabat.

Kontakt os for tilbud, hvis I er flere end tre fra samme arbejdsplads, der vil tilmelde jer kursus.

Kombination af rabatter:
Hvis du både tilmelder dig tidligt og sammen med en kollega, får du kursus med early bird-rabat og kollegarabat. 

Det lærer du på kurset

På kurset gennemgår vi: 

  • Bygherrevalg - muligheder og konsekvenser
  • Behandling af støttesager i BOSSINF og skema ABC
  • AB 18 regler og fravigelser
  • Regler om samarbejde med privat part
  • Drift af støttede byggeri
  • Anvisningsordning og økonomiske konsekvenser for kommunen
  • Regler om lejeforholdet i Almenlejeloven
  • Præsentation af regler for regnskaber og styringsrapporter.

Målgruppe

Kurset henvender sig til dig, som er kommunalt ansat, og som arbejder med støttet byggeri. Fx sagsbehandlere, økonomiansvarlige, tilsynsmyndighed, sagsbehandlere med ansvar for almenlejeloven, administratorer af almenlejeboliger, medarbejdere i den kommunale bolig-anvisning m.m. 

kran

Tidligere deltager udtaler

”I min dagligdag referer jeg stadig tilbage til meget af kursets udbytte af viden og det overblik, vi fik over vores fagspecifikke område,” 

Laura Schwartz, projektleder ved Aarhus Kommune

Program

Ankomst og morgenmad
Introduktion til støttet byggeri
Støttet byggeri
Boligorganisationen og beboerdemokrati
Maksimumsbeløb og finansiering
Realkreditlån og garantier
Frokost
Støttesagsbehandlingen: Sagsflowet
Forvaltningsret og kommunalretlige regler
BOSSINF og kommunens opgaver
Støttemuligheder
Bygherren og samarbejder med privat part
Anskaffelsessum og støttebetingelser
Skema A - Støttetilsagn og vilkår
Skema B – anskaffelssum før byggeriet påbegyndelse
Skema C – endelig anskaffelsessum
Opsamling på støttesagens forløb
Middag
Udlejning og lejeforholdet
Udlejning og boligtyper anvisning
Anvisning og betaling for tomgang
Anvendelse af almene boliger
Lejeforholdet
Klageadgang – tilsyn og beboerklagenævn
Tilsyn med almene boliger
Styringsdialog
Regnskabsgennemgang (almene boliger)
Tilsyn ikke almene boliger
Frokost
Boligafdelinger i drift
Landsbyggefonden: støttesager
Udlejningsproblemer
Udsatte boligområder
Særlige støtteordninger – åbne puljer
Afvikling af almene boliger
Salg og nedlæggelse af almene boliger
Nedlæggelse og salg af kommunalt ejede almene ældreboliger
Salg af andet støttet byggeri

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
Sigga Birkvad
Chefkonsulent
Sigga Birkvad