Som kommunal medarbejder eller leder har du ansvaret for at sikre, at kommunens regninger bliver betalt til tiden. Det er vigtigt for kommunens økonomi og service, at du opkræver effektivt, men også korrekt ud fra den meget komplekse lovgivning.

Derfor inviteres du hermed to gange årligt til et netværksmøde om opkrævning. Her vil du få ny viden om fx lovgivning, digitalisering og datasikkerhed samt mulighed for at netværke og sparre med andre, der arbejder med det samme som dig.

Netværksmødet er populært. Næsten alle landets kommuner er repræsenteret på netværksmødet, som vi afholder om foråret og efteråret i henholdsvis Øst- og Vestdanmark.

Du vil høre oplæg fra eksperter og praktikere samt blive inviteret ind i spændende debatter om praksis, service og dilemmaer.

For at deltage på netværksmødet skal du være medlem af netværket "kommunal opkrævning". Det kan du nemt blive! Som medlem får du:

  • Netværksmøder med oplæg og dialog om aktuelle emner.
  • Platformen "MitKomponent" med information og materiale om opkrævning og inddrivelse.
  • Sparring med KL og Komponent.

"Jeg får så meget ud af at deltage på netværksmøderne. Viden, erfaring – og masser af inspiration og ny energi til at give arbejdet en ekstra skalle."

Netværksmødet er arrangeret af KL og Komponent, som er dine samarbejdspartnere på opkrævnings- og inddrivelsesområdet. Hvis du har spørgsmål eller forslag til emner til et kommende netværksmøde, er du velkommen til at kontakte:

  • Michael Møller, specialkonsulent i opkrævning og inddrivelse, KL LinkedIn
  • Sigga Birkvad, chefkonsulent, teknik og miljø, Komponent LinkedIn

Vi glæder os til at se dig!

Varighed: 1 dag
Se tid og sted for det valgte forløb
BEST WESTERN ToRVEhallerne, Fiskergade 2-8, 7100 Vejle
16. september 2025 kl. 9.00 - kl. 15.00
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Gratis og kun for de kommuner der er medlem. Dog kun op til 2 deltagere pr. kommune. 3. person koster 1.100 kr. ekskl. moms.

Er du i målgruppen?

Ansatte og ledere, der står for at opkræve regninger.

Vil du høre mere? Så kontakter vi dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så vender vores ekspert tilbage til dig. 

Program

Velkommen v/KL og Komponent
Gældsstyrelsen
- Oprydning i DMI og aktuelle emner derudover
Pause og netværk
Effektiv opkrævning v/Skive Kommune
"Arbejdstitel: Erfaringer med tilrettelæggelse af den kommunale opkrævning, så man kun sender de borgere, der virkelig ikke kan betale, til inddrivelse hos Gældsstyrelsen."
DOS seneste nyt
Oprydning i DMI - forberedelse af indsatser for 2026
Tilslutning af Bolig til PSRM
PSRM - forvaltningsopgaven
Frokost
Den gode afgørelse v/Sofie Sylvest Schøning, Favrskov Kommune
- Oplæg til drøftelse. Hvordan laver man det gode brev/den gode afgørelse i forbindelse med fx tilbagebetalingskrav, hvor kommunikation med borgerne langt hen ad vejen er "styret" af it-systemer og "robotter"? For selvom vi automatiserer, skal vi kende til lovgrundlag og hvordan, ”robotten” er nået frem til afgørelsen. Databeskyttelsesforordningen, Artikel 22 – Automatiske individuelle afgørelser.
Kaffe og kage
Mulige oplæg:
- DOS-analyse af ejendomsområdet. Hvad skal der ske efter ESR (fra 1. januar 2027)
- KL status på én Opkrævningslov
- Opsamling på dagens emner ved bordene
Afrunding og næste netværksmøder
Tak for i dag

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

AH
Koordinator
Aida Hadzimahovic Buzdalek
Sigga Birkvad
Chefkonsulent
Sigga Birkvad