Komponents Martin Nielsen er efterhånden en erfaren online underviser. Senest har han bl.a. trænet medarbejdere hos LOF (Liberalt Oplysnings Forbund) og Administrations- og Servicestyrelsen under SKAT i at skabe god formidling og undervisning online. I denne artikel giver han et godt råd og otte tricks, som gør dig til en endnu bedre online underviser.
Udgivet den 09-03-2021

Skal du holde et oplæg for eller undervise dine kollegaer via f.eks. Teams eller Zoom? Og er du bange for, hvordan det skal gå, når du ikke på samme måde kan mærke rummet? Så er du ikke alene.

Rigtig mange gruer for at præsentere, undervise eller formidle online - men det er der ingen grund til, mener Komponents Martin Nielsen. Han er efterhånden selv en erfaren online underviser. 

Særligt et råd vil han gerne give videre til alle, som skal i gang med at undervise online. Det handler hverken om didaktik eller præsentationsteknik, men derimod om teknik - eller snarere: Mangel på samme.

- Vi undervisere skal passe på med at tage alle verdens problemer på vores skuldre. Uanset hvor meget, vi forbereder os, kan vi ikke kontrollere deltagernes internetopkobling, kameraet, lyden og andre tekniske barrierer. Det er fristende at forsøge at løse problemet, hvis en deltager f.eks. har en dårlig forbindelse - men reelt kan vi ikke gøre en forskel. Vi skal lære at sænke skuldrene og acceptere, at der er noget, vi kan tage ansvar for, og noget, som ligger uden for vores rækkevidde, siger Martin Nielsen.

Dog understreger han samtidig vigtigheden af, at teknikken spiller på egen banehalvdel. Godt internet, rigtig belysning, god lyd, ingen forstyrrelser og test er fem elementer, du helst selv skal have styr på, inden undervisningen går i gang. 

Der er forskel på fysisk undervisning og onlineundervisning, men vi skal ikke glemme metoderne fra den fysiske undervisning, mener Martin Nielsen. Mange af metoderne og redskaberne fra den fysiske undervisning kan også anvendes online, og med de nye muligheder for interaktion på de digitale platforme, er der masser af muligheder for både at skabe interaktion og nærværende undervisning, siger han.

Otte tricks til bedre online undervisning

#1: Brug værktøjer til interaktion

De fleste undervisningsplatforme indeholder værktøjer, som kan bruges til interaktion i undervisningen: Chat, mikrofon, skærmdeling og stemmeafgivning er blot nogle af de værktøjer, som kan bruges til at skabe levende undervisning. Sørg for at anvende dem strategisk, så deltagerne inddrages og involveres. 

#2: Stå op

Kropssproget er afgørende, når vi formidler et budskab. I normal undervisning står vi op, og det bør du også gøre, når du underviser online. Der er ingen restriktioner, som siger, at når vi formidler online, så skal vi sidde ned. Det skaber en bedre dynamik og gør det nemmere at bruge arme, hænder og fingre til at understrege og tydeliggøre væsentlige pointer. 

#3: Slip kontrollen og tag styringen

Deltagerne i undervisningen skal kunne se, høre og fornemme dig. Det kan blandt andet ske ved, at deltagerne bliver gjort opmærksomme på, at der er et rigtigt menneske på den anden side af skærmen. Kom gerne 10-15 minutter før undervisningen starter, og byd deltagerne velkommen. Det er dit undervisningsrum, så sørg for at gøre det til dit rum og giv deltagerne en følelse af, at du har styringen. 

#4: Læg stærkt ud

De første sekunder er de mest kritiske og allervigtigste. Det er i løbet af de første sekunder, at hele indtrykket af dig som underviser dannes. Vi har kun skærmen at tone frem på, så sørg for at gøre noget, der får raketten til at løfte sig. Start eksempelvis ud med en personlig anekdote og interagér med deltagerne i stedet for en lang enetale om, hvor længe du har undervist. 

#5: Billedsprog og analogier

Tal i billeder, kom med eksempler og kom med referencer til ting, som er sket for nyligt. Det er altid vigtigt, når du underviser - men det bliver endnu vigtigere, når du underviser online, fordi det hjælper deltagerne til at høre efter og skabe koblinger.

#6: Drop de tunge slides

Det er fristende at skrive alle de gode pointer ind i en omfangsrig PowerPoint-præsentation. Men husk, at deltagerne er kommet for at lære, ikke for at læse slides. Drop derfor slides med mange ord og lange sætninger og få i stedet deltagerne til at lytte til, hvad du siger.

#7: Gentag de vigtigste budskaber

Understreg dine vigtigste budskaber ved at gentage dem. Den klassiske tretrinsraket: Sig, hvad du vil sige, sig det, sig så, hvad du har sagt - fungerer rigtig godt i onlinesammenhænge, fordi den hjælper deltagerne til at opfange dine vigtigste pointer - også hvis skærmen fryser kortvarigt. 

#8: Tal langsomt og hold kunstpauser

Pas på med at tale hurtigt og længe. Hold i stedet talepauser og husk på, at det ikke gør noget, at der er stille en gang imellem - det giver også plads til, at dine deltagere kommer på banen og holder sig engagerede. 

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Vil du vide mere om, hvordan vi har løst denne opgave? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan også ringe på vores hovednummer 8779 6300 eller skrive til hej@komponent.dk. Så sørger vi for, at din henvendelse lander det rigtige sted, og du hører straks fra os.

MN
Chefkonsulent
Martin Nielsen