I løbet af de seneste år har kommunernes tekniske chefer oplevet en række forandringer, der har betydning for deres opgaver. Bliv klogere på, hvad det medfører af ledelsesudfordringer og kompetencebehov.
Udgivet den 19-05-2021

De tekniske forvaltninger har traditionelt stået for at tømme affald, sikre veje og rent drikkevand, håndtere kommunale ejendomme, byggeri, kommuneplan, miljøbeskyttelse og mange andre opgaver. I løbet af de seneste år har kommunernes tekniske chefer imidlertid oplevet en række forandringer, der har betydning for deres opgaver.

Krav om nye og bredere kompetencer

Øget samskabelse, ændrede forventninger fra borgere, virksomheder og politikere, der stiller krav om hurtig sagsbehandling, globale klima- og miljømæssige dagsordener - alt sammen ændringer, der stiller krav til de tekniske chefer om nye og bredere kompetencer. Det er baggrunden for publikationen "De tekniske chefer - Nye tider, nye udfordringer", der ser nærmere på, hvad de nye tider og opgaver stiller af krav og udfordringer til landets godt 500 tekniske chefer i kommunens teknik og miljøforvaltninger. 

– De tekniske chefer står i spidsen for et område, hvor der er sket store forandringer de senere år. Ændrede forventninger fra borgere, virksomheder og politikere, klima- og miljømæssige ændringer samt økonomiske og ressourcemæssige udfordringer har stor betydning for ledelsesrummet. Derfor er det relevant at undersøge, hvad udviklingen betyder for dem rent ledelsesmæssigt, siger chefkonsulent i Komponent, Rasmus Onslev Kremmer, der har deltaget i projektet for KL.

KL står sammen med Ingeniørforeningen (IDA) og Forbundet Arkitekter og Designere (FAOS) bag undersøgelsen, der bl.a. bygger på spørgeskemaundersøgelse og interview med 25 tekniske chefer.

Undersøgelsen viser, at borgere, politikere, virksomheder og foreninger er rykket 'tættere på', så de tekniske forvaltninger i højere grad indtager en rolle som samarbejdspartner og facilitator.

– Det stiller de tekniske chefer i et krydspres mellem den klassiske myndighedsrolle og den nye mere borgerrettede rolle, hvor fokus er på sagsbehandlingstider og service, siger Thomas Eggert, der er chefforhandler i IDA, som organiserer mange af landets tekniske chefer.

Du kan læse mere om rapporten og hente en digital version her >>

Kan vi hjælpe med noget?

I Komponent arbejder vi med at understøtte ledelsen på det tekniske område gennem både skræddersyet kompetenceudvikling, rådgivning og åbne forløb. Nedenfor kan du se et udvalg af vores tilbud:

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Vil du vide mere om, hvordan vi har løst denne opgave? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan også ringe på vores hovednummer 8779 6300 eller skrive til hej@komponent.dk. Så sørger vi for, at din henvendelse lander det rigtige sted, og du hører straks fra os.

Hanne Lykke
Chefkonsulent
Hanne Lykke