MOVE metoden er udviklet i samarbejde mellem Socialstyrelsen, Center For Rusmiddelforskning samt Dobbeltdiagnose I/S.
Metoden, der er målrettet unge i alderen 15 til 25 år med et behandlingskrævende rusmiddelbrug, har været afprøvet i ”Metodeprojektet” af ni kommunale misbrugsbehandlingsinstitutioner i perioden 2014-2018.
Metoden har vist sig at have særdeles god effekt. Evalueringer viser, at MOVE sammenlignet med andre metoder er markant mere effektiv til at fastholde de unge i behandling. Det viste sig, at 50% af de unge var stoffri efter ni måneders indskrivning i behandlingen, mens det tilsvarende tal var 47% efter 21 måneder. Desuden ses en betydelig lavere andel af de unge, som er involveret i kriminalitet ni måneder efter indskrivning, og at deres trivsel og deltagelse i uddannelsesaktiviteter er øget. Yderligere giver anvendelse af metoden en nettogevinst for både kommune, region og stat på længere sigt.
MOVE metoden er manualbaseret og bygger på et struktureret samtaleforløb bestående af en screeningssamtale, 12 ugentlige behandlingssamtaler og en opfølgende behandling over seks måneder. Samtaleteknikkerne er "Kognitiv adfærdsterapi" og "Den motiverende samtale". Motivationen til forandring vurderes løbende ud fra motivationscirklen og behandlingen tilrettelægges herefter, ligesom der arbejdes med faste dagsordener og hjemmeopgaver.
Foruden samtaleteknikkerne består MOVE af en række strukturelle elementer:
- UngMap bruges som redskab til screening og systematisk udredning af de unge ved opstart af samtaleforløbet
- På baggrund af UngMap formuleres en behandlingsplan med fælles accepterede mål for forløbet
- Trivsels- og effektmonitorering (TEM) består af spørgsmål, som behandleren stiller den unge ved hver samtale. TEM bliver brugt både som samtaleredskab og til at dokumentere effekten af behandlingen
- Den unge får et gavekort på 200 kr. ved hver anden samtale. Behandleren og den unge taler om gavekortets betydning for at styrke den unges motivation og fastholdelse i behandlingen
- Efter hver fjerde samtale får den unge en skriftlig status på, hvordan behandlingen går
- Behandleren sender sms’er med en påmindelse om næste samtale
Netop denne kombination af kognitiv adfærdsterapi, motiverende samtale, vurdering af motivationsstadier og tilrettelæggelse af behandlingen herefter samt brugen af de strukturelle elementer øger behandlingseffekten markant.
For at klæde kursusdeltageren på til at påbegynde arbejdet med MOVE, vil kurset introducere både de strukturelle elementer og behandlingsmæssige samtalestrategier. Undervisningsformen vil veksle mellem faglige oplæg fra underviseren og øvelser i anvendelsen af metoderne.
Kurset afvikles over fire enkeltstående dage, og det forventes, at deltagerne udfører hjemmearbejde mellem undervisningsdagen.
Undervisere
Undervisere på dette kursus er psykolog Eline Hyldager og psykolog Søren Søberg Hansen, Dobbeltdiagnose I/S samt Thorsten Hauerslev Larsen, Rusmiddelcenter Silkeborg.
Eline Hyldager og Søren Søberg Hansen har udført introducerende og opfølgende kurser samt supervision af medarbejderne i de ni kommuner, som deltog i afprøvningen af MOVE-metoden. De har således været med i udviklingen af MOVE-metoden og er særligt optagede af de virksomme, metodiske elementer i MOVE, som dette kursus stiller skarpt på.
Thorsten Hauerslev Larsen har først deltaget som behandler i afprøvningen af MOVE-metoden og har siden arbejdet systematisk og struktureret med MOVE i sit daglige virke som behandler i Rusmiddelcenter Silkeborg. Thorsten har således personlig erfaring med arbejdet med MOVE-metoden og implementering af metodens elementer i praksis og vil på dette kursus sætte fokus på metodens strukturelle elementer og deltagerens implementering heraf.
Kurset henvender sig til medarbejdere med nogen erfaring i misbrugsbehandling, som overvejer at starte med at arbejde efter MOVE metoden. Kurset kan hjemkøbes til en eller flere kommuner, der slår sig sammen.
Program
Undervisere dag 1: Psykolog Søren Søberg Hansen og gæsteunderviser med praksiserfaring i arbejdet med MOVE
Både dag 2 og dag 3 sætter således fokus på brugen af MI og KAT i MOVE for at klæde deltagerne på til netop denne del af behandlingsarbejdet. Dag 2 fokuserer på arbejdet med motivationscirklen og de grundlæggende principper for MI og på dag 3 introduceres KAT, som anvendt i MOVE.
Underviser dag 2: Psykolog Søren Søberg Hansen
Både dag 2 og dag 3 sætter således fokus på brugen af MI og KAT i MOVE for at klæde deltagerne på til netop denne del af behandlingsarbejdet. Dag 2 fokuserer på arbejdet med motivationscirklen og de grundlæggende principper for MI og på dag 3 introduceres KAT, som anvendt i MOVE.
Underviser dag 3: Psykolog Eline Hyldager
Underviser dag 4: Psykolog Eline Hyldager