Mange i rusmiddelbehandling er ikke blot sig selv, men forbundet med andre, fx partner/eks-partner og børn. De pårørende er også ramt af rusmiddelproblemets konsekvenser og har behov for støtte til at håndtere problemet. Desuden har inddragelse af pårørende en positiv effekt på individets mulighed for at skabe forandring. Det stiller krav til behandlerens kompetencer
Indhold
Målet er, at den enkelte deltager opnår et vidensgrundlag for rusmiddelproblemer i et familieperspektiv herunder et fagligt blik for, hvornår inddragelse af familiemedlemmer i behandlingen vil kunne gavne både den rusmiddelbrugende og dennes familie. Derudover bliver den enkelte deltager præsenteret for måder at lykkes med at motivere til inddragelse af familien i behandlingsforløbet. Desuden at opnå forståelse for familiens samspil, roller og funktioner samt metoder til at skabe mere balance i disse.
I undervisningen indgår der træning, øvelser og cases om de konkrete samtalesituationer; par-, børne- og familiesamtaler, både individuelt, i par og i grupper.
Kurset har følgende overordnede indholdspunkter:
- Praksisorienteret inddragelse af relevant teori (kognitiv, narrativ og systemisk tilgang) med fokus på redskaber, som bidrager til gavnlig familieorienteret rusmiddelbehandling
- Børnefokuseret arbejde med forældre med rusmiddelproblemer – bevidstgørelsesprocesser, hvordan man arbejder med motivation, modstand og bevægelsen fra forældrenes opfattelse af børneperspektivet til barnets eget perspektiv
- Øvelser og cases om de forskellige behandlingssituationer, som kan opstå i familieorienteret rusmiddelbehandling.
Underviser
Carina Friis, rusmiddelbehandler/socialrådgiver, Rusmiddelcenter Aarhus, Aarhus Kommune
Carina har stor erfaring med rusmiddelbehandling i familier fra sit daglig arbejde, og hun har tidligere undervist på Modul i familieorienteret alkoholbehandling på Sundhedsstyrelsens Alkoholbehandleruddannelse.
Kurset er for alkohol/-rusmiddelbehandlere.
Program fastsættes ud fra jeres individuelle behov, men nedenfor ses et eksempel på, hvordan det kunne se ud.
Dag 1:
- Problemdefinitioner – hvornår er rusmidler et problem?
- Teoretiske perspektiver i familieorienteret rusmiddelbehandling
kognitiv tilgang
narrativ tilgang
systemisk tilgang - Eksternalisering
- Tabu
- Pårørendefokus inkl. øvelse
Dag 2:
- Pårørendefokus, fortsat
CRAFT-tilgang
Pårørendesamtalen – indhold og struktur - Elementer i familieorienteret rusmiddelbehandling
- Forældresamarbejde – indirekte inddragelse af barnet
- Børns copingstrategier
- Vurdering af barnets situation og støttebehov
Identificering af risiko- og beskyttelsesfaktorer
Inkl. øvelser og drøftelser i plenum
Dag 3:
- Vurdering af barnets situation og støttebehov, fortsat.
- Forældrekompetencer, trivsel og vurdering
- Vold
- Underretning – samarbejde med familiecenter og andre relevante aktører
- Familiesamtaler – direkte inddragelse af barnet
Inkl. øvelser og drøftelse i plenum
Dag 3:
- Sikkerhedsplanen – formål og indhold
- Konkrete værktøjer til direkte inddragelse af barnet
Børne-Mindmapping
“De 3 huse” - Genogram i praksis
- Tilbud til børn
- Tips og tricks – andre konkrete værktøjer
- Implementering af kursusindhold i egen praksis
Inkl. øvelser, drøftelser i plenum