Ønsker du at arbejde med MOVE, er dette kursus for dig. Kurset indeholder en introduktion til og præsentation af de grundlæggende strukturelle og behandlingsmæssige metoder i MOVE-metoden og er fx for rusmiddelcentre og nære samarbejdspartnere med rusmiddelbehandlingen.

MOVE metoden er udviklet i samarbejde mellem Social- og Boligstyrelsen, Center For Rusmiddelforskning samt Dobbeltdiagnose I/S.

Metoden, der er målrettet unge i alderen 15 til 25 år med et behandlingskrævende rusmiddelbrug, har været afprøvet i ”Metodeprojektet” af ni kommunale misbrugsbehandlingsinstitutioner i perioden 2014-2018.

Metoden har vist sig at have særdeles god effekt. Evalueringer viser, at MOVE sammenlignet med andre metoder er markant mere effektiv til at fastholde de unge i behandling. Det viste sig, at 50% af de unge var stoffri efter ni måneders indskrivning i behandlingen, mens det tilsvarende tal var 47% efter 21 måneder. Desuden ses en betydelig lavere andel af de unge, som er involveret i kriminalitet ni måneder efter indskrivning, og at deres trivsel og deltagelse i uddannelsesaktiviteter er øget. Yderligere giver anvendelse af metoden en nettogevinst for både kommune, region og stat på længere sigt.

MOVE metoden er manualbaseret og bygger på et struktureret samtaleforløb bestående af en screeningssamtale, 12 ugentlige behandlingssamtaler og en opfølgende behandling over seks måneder. Samtaleteknikkerne er "Kognitiv adfærdsterapi" og "Den motiverende samtale". Motivationen til forandring vurderes løbende ud fra motivationscirklen og behandlingen tilrettelægges herefter, ligesom der arbejdes med faste dagsordener og hjemmeopgaver.

Foruden samtaleteknikkerne består MOVE af en række strukturelle elementer:

  • UngMap bruges som redskab til screening og systematisk udredning af de unge ved opstart af samtaleforløbet
  • På baggrund af UngMap formuleres en behandlingsplan med fælles accepterede mål for forløbet
  • Trivsels- og effektmonitorering (TEM) består af spørgsmål, som behandleren stiller den unge ved hver samtale. TEM bliver brugt både som samtaleredskab og til at dokumentere effekten af behandlingen
  • Den unge får et gavekort på 200 kr. ved hver anden samtale. Behandleren og den unge taler om gavekortets betydning for at styrke den unges motivation og fastholdelse i behandlingen
  • Efter hver fjerde samtale får den unge en skriftlig status på, hvordan behandlingen går
  • Behandleren sender sms’er med en påmindelse om næste samtale

Netop denne kombination af kognitiv adfærdsterapi, motiverende samtale, vurdering af motivationsstadier og tilrettelæggelse af behandlingen herefter samt brugen af de strukturelle elementer øger behandlingseffekten markant.

For at klæde kursusdeltageren på til at påbegynde arbejdet med MOVE, vil kurset introducere både de strukturelle elementer og behandlingsmæssige samtalestrategier. Undervisningsformen vil veksle mellem faglige oplæg fra underviseren og øvelser i anvendelsen af metoderne.

Kurset afvikles over fire enkeltstående dage, og der vil være øvelser i praksis mellem undervisningsdagene.

Temadagen kan kun hjemkøbes til eget tilbud/organisation og giver gode muligheder for dialog og involvering.

Varighed: 4 dage
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb. Hvis det ikke bliver muligt at mødes fysisk, vil undervisningen foregå online samme dag. I så fald indretter vi naturligvis undervisningen, så du får optimalt fagligt udbytte alligevel. Vi sikrer pauser i løbet af dagen, og du kan stadig stille spørgsmål, deltage i gruppearbejde og være i dialog med underviseren og de andre kursister.

Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til medarbejdere med nogen erfaring i misbrugsbehandling, som overvejer at starte med at arbejde efter MOVE metoden. Kurset kan hjemkøbes til en eller flere kommuner, der slår sig sammen.

Læs mere Læs mindre

Undervisere

Undervisere på dette kursus er psykolog Eline Hyldager og psykolog Søren Søberg Hansen, Dobbeltdiagnose I/S samt Thorsten Hauerslev Larsen, Rusmiddelcenter Silkeborg.

Eline Hyldager og Søren Søberg Hansen har udført introducerende og opfølgende kurser samt supervision af medarbejderne i de ni kommuner, som deltog i afprøvningen af MOVE-metoden. De har således været med i udviklingen af MOVE-metoden og er særligt optagede af de virksomme, metodiske elementer i MOVE, som dette kursus stiller skarpt på.

Læs mere Læs mindre

Thorsten Hauerslev Larsen har først deltaget som behandler i afprøvningen af MOVE-metoden og har siden arbejdet systematisk og struktureret med MOVE i sit daglige virke som behandler i Rusmiddelcenter Silkeborg. Thorsten har således personlig erfaring med arbejdet med MOVE-metoden og implementering af metodens elementer i praksis og vil på dette kursus sætte fokus på metodens strukturelle elementer og deltagerens implementering heraf. 

Læs mere Læs mindre
 

Hold kurset lokalt: Kompetenceudvikling helt tæt på

Kurset kan hentes hjem til jeres egen arbejdsplads som et lokalt forløb. Der kan være flere fordele ved at bringe kompetenceudviklingen helt tæt på: 

  • Tæt på jeres hverdag
  • Styrker fælles sprog og sammenhængskraft
  • Koblet til strategi og udvikling
  • Minimerer transporttid og ressourcetræk
  • Pakkeløsning eller skræddersyet kursuskoncept.
Dyk ned i fordelene ved et lokalt forløb

Udkast til program

Introduktion af MOVE som metode og MOVEs strukturelle elementer bliver gennemgået på dagene. Der vil særligt være fokus på arbejdet med gavekort, vurdering og udredning med UngMap, udarbejdelsen af kontrakt og sms påmindelser mellem samtalerne. 

Yderligere præsenteres forandringscirklen, som grundlag for det systematiske behandlingsarbejde i MOVE ligesom der sættes fokus på betydningen af arbejdet med dagsorden, hjemmearbejde og konkret målsætningsarbejde.

Som beskrevet er de grundlæggende samtaleteknikker i MOVE forløbet "Den motiverende samtale (MI)" og "Kognitiv adfærdsterapi ved misbrug (KAT)".

Der sættes således fokus på brugen af MI og KAT i MOVE for at klæde deltagerne på til netop denne del af behandlingsarbejdet. Der fokuseres på arbejdet med motivationscirklen og de grundlæggende principper for MI og så introduceres KAT, som anvendt i MOVE.

For at sikre implementering af MOVE sættes der fokus på opsummering, opfølgning og forankring af MOVE i deltagernes eget behandlingsarbejde. Der tages afsæt i en case for at give indsigt i og overblik over et fuldt MOVE forløb. Desuden vil der være tid til at hjælpe deltagerne med at håndtere/minimere de vanskeligheder, der på dette tidspunkt er opstået ift. brugen af MOVE metoden i deltagernes praksis.
 

Forslag/Eksempel på muligt program:

Læs mere Læs mindre

Halv dag

Denne halve dag tilbyder viden om implementerings- og forankringsprocessen i forbindelse med kurset og har fokus på hvordan ledelse og nøglepersoner bedst kan understøtte denne proces. Der arbejdes med barrierer forbundet med implementering og forankring. Vi kigger på praksis før, under og efter kurset ift. metoder og tilgange i tilbuddet, så deltagerne bliver opmærksomme på vigtigheden af ejerskab i en implementeringsproces.

Dag 2

På denne dag præsenteres deltagerne for generel viden om rusmidler og rusmidlers effekt for at sikre at deltagerne får et fælles forståelsesgrundlag for resten af kurset. Afhængighedskriterier præsenteres, belønningssystemets funktion gennemgås og der sættes fokus på forståelsen af rusens funktion. Yderligere introduceres 2 væsentlige strukturelle elementer fra MOVE, nemlig 1) UngMap, et redskab til screening og systematisk udredning af de unge ved opstart af samtaleforløbet og som danner baggrund for formuleringen af en behandlingsplan med fælles accepterede mål for forløbet samt 2) Trivsels- og effektmonitorering (TEM), som består af spørgsmål, som behandleren stiller den unge ved hver samtale. TEM bliver brugt både som samtaleredskab og til at dokumentere effekten af behandlingen

Dag 3

Dag 3 sætter fokus på 2 af de behandlingsmæssige samtalestrategier, der benyttes i MOVE-forløbet, og som bruges til at styrke forandring i den unges liv. Den ene metode er Prochaska & DiClementes model for forandringsprocesser. Modellen giver et objektivt sprog for processer, som mennesker gennemgår i forbindelse med forandringer de foretager i deres liv. Modellen er handlingsanvisende for, hvad den unge har brug for fra sin behandler i forhold til et givent problem. Den anden metode som gennemgås er ”den Motiverende Samtale (MI)” udviklet af Miller og Rollnick. Metoden er en klientcentreret samtaleform, der har som mål at sænke modstand og styrke den unges motivation for positiv forandring af konkrete problemer i deres liv.

Dag 4

Dag 4 sætter fokus på samtaleteknikkerne er "Kognitiv adfærdsterapi ved rusmiddelbrug". Der vil være introduktion til den kognitive misbrugsmodel og specifikke kognitive metoder til systematisk anvendelse i dagligdagen. Der vil fokuseres på rusens funktion og betydningen af højrisikofaktorer for indtag af rusmidler lige som der vil være introduktion til og træning i anvendelsen af brugbare redskaber til håndtering af og forebyggelse af risikosituationer, trang samt krisehåndtering.

Dag 5

På dag 5 fortsættes gennemgangen af de strukturelle elementer i et MOVE-forløb. Der vil være fokus på bla. brugen af gavekort, brug af skriftlig status, fast dagsorden og brugen af hjemmearbejde i samtaleforløbet.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

Helle Richter Wester Jensen
Koordinator
Helle Richter Wester Jensen
BRB
Chefkonsulent
Bjarne Richter Bjelke