Mange kommuner oplever et stigende pres på børne- og ungeområdet. Barnets lov og behovet for straksindsatser udfordrer kapaciteten. Fem pejlemærker kan vise vejen til en mere fleksibel og effektiv tilbudsvifte.
Udgivet den 26-09-2025

Mange kommuner har i dag svært ved at imødekomme det stigende behov for støtte til børn og unge. Udfordringen er blevet større med Barnets lov, som trådte i kraft den 1. januar 2024. Loven skærper kravet om, at indsatser sættes i gang med det samme. Det presser kapaciteten i de interne tilbud.

Når hjælpen trækker ud, øges risikoen for, at barnets eller den unges problemer vokser. Det kan føre til mere indgribende og dyre foranstaltninger.

Det stigende pres skyldes både det øgede behov for støtte og lovens krav om hurtig indsats. Det giver en kompleks ledelses- og styringsopgave. Hvis kommunerne skal leve op til målet om rettidige og virksomme indsatser, kræver det en strategisk tilgang. Myndighed og indsatser skal samarbejde tæt for at bruge kapaciteten fleksibelt og effektivt. På den måde får børn og unge den rette hjælp på det rette tidspunkt.

Fem pejlemærker, der skaber forandring

Komponent har samarbejdet med flere kommuner om, hvordan man kan bruge tilbudsviften bedre. På den baggrund kan vi pege på fem pejlemærker, som kommunerne med fordel kan arbejde med. De kan være med til at skabe en mere fleksibel og effektiv tilbudsvifte. Pejlemærkerne er generelle greb, som skal oversættes til den enkelte kommunes praksis, organisering og strategi.

Ved at analysere kommunens praksis i forhold til pejlemærkerne kan ledere og medarbejdere sammen skabe en fleksibel tilbudsvifte. Målet er at udnytte kapaciteten bedre og leve op til intentionerne i Barnets lov.

Vil du høre mere? Så kontakter vi dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så vender vores ekspert tilbage til dig. 

En stærk og effektiv tilbudsvifte

Model: De 5 pejlemærker.

Læs mere Læs mindre

Refleksionsspørgsmål

Til modellen hører en række refleksionsspørgsmål, som kan hjælpe jer på vej mod en effektiv udnyttelse af kapaciteten. Brug evt. refleksionsspørgsmålene som udgangspunkt for et udviklingsmøde, hvor I forbereder jer og sammen svarer på spørgsmålene. 

 

  I
  I
  I
 V

 

Pejlemærke 1: Kapacitet og effektivitet

Kommunen kan styrke kapacitet og effektivitet gennem fleksibel brug af medarbejdere, forskellige tilbudsformer og tæt samarbejde med både almenområdet og civilsamfundet.

En central pointe er, at ressourcerne bruges strategisk og ses i forhold til den samlede organisering. Det kræver bl.a. generalistkompetencer på tværs af faggrupper, en god balance mellem gruppe- og individuelle forløb og stærke samarbejdsformer med almenområdet og civilsamfundet.

Stil jer selv disse spørgsmål:

  • Hvordan fordeles opgaver og kompetencer på tværs af tilbudsviften?
  • Hvordan prioriteres og tilpasses indsatser, når behovene ændrer sig?
  • Hvordan understøttes overgangen fra behandlingsforløb til hverdag bedst muligt?

Pejlemærke 2: Ledelse, kultur og organisation

Ledelse og kultur er afgørende for at skabe en fleksibel, effektiv og sammenhængende tilbudsvifte. En samlet ledelse på tværs af udførerområdet gør det muligt at bruge medarbejdere og kompetencer, hvor behovet er størst. Det giver også en mere ensartet praksis og en fælles faglig retning. Samtidig er tæt faglig ledelse vigtig for kvalitet, progression og løbende justering af indsatserne.

Kulturen er også central. En kultur præget af fælles retning, prioriteringsvilje og forståelse for indsatsernes midlertidige karakter giver en mere bæredygtig opgaveløsning. Den understøtter også afslutning af forløb, der ikke skaber ønsket effekt. Kultur og ledelse hænger tæt sammen. Det kræver dialog, tydelige rammer og stærkt tværgående samarbejde at sikre fælles ansvar og fremdrift.

Stil jer selv disse spørgsmål:

  • Hvordan organiseres ledelsesopgaven, så den sikrer nærhed og koordinering på tværs?
  • Hvordan understøtter kulturen prioritering, fælles ansvar og midlertidighed?
  • Hvordan spiller ledelse og kultur sammen i udviklingen af en effektiv og fleksibel tilbudsvifte?

Pejlemærke 3: Samarbejde om indsatser

I skal sikre et effektivt sagsflow i hele familieafdelingen. Det kræver en fælles faglig retning mellem myndighed og udfører og en løbende opmærksomhed på, hvornår en indsats kan afsluttes. Fokus på flow handler ikke kun om kapacitet, men også om at sikre, at børn og familier får den rette støtte på det rette tidspunkt.

En stærk samarbejdskultur er afgørende. Når medarbejdere på tværs har psykologisk tryghed, kender hinandens fagligheder og arbejder i samme retning, skabes et fælles ansvar. En fast mødestruktur, faglig dialog og fælles bevidsthed om indsatsernes midlertidighed er centrale greb. Det handler om at turde afslutte og vurdere, hvornår "godt nok" er godt nok.

Pejlemærket understreger også behovet for viden om effekten af indsatserne. Løbende evaluering og justering, med barnet og familien i centrum, er vigtigt. Målinger kan bruges som et ledelsesværktøj til at følge progression og sikre, at ressourcerne bruges, hvor de gør mest gavn.

Stil jer selv disse spørgsmål

  • Hvordan samarbejdes der konkret om flow og afslutning af sager?
  • Hvordan vurderes effekten af indsatser løbende?
  • Hvordan sikres en kultur, hvor refleksion, tryghed og fælles ansvar går hånd i hånd?

Pejlemærke 4: Visitationspraksis

Skab en gennemsigtig, koordineret og fagligt funderet visitationspraksis. En tværfaglig visitation med både myndighed og udfører øger kvaliteten og giver en mere ensartet praksis i kommunen.

En vigtig del af visitationen er at afklare, hvornår opgaver skal løses internt, og hvornår indsatser skal købes eksternt. Klarhed om denne fordeling giver en strategisk brug af kapacitet og økonomi. Det giver også medarbejdere og ledere tydelige rammer at handle indenfor.

Flere kommuner arbejder med modeller, der understøtter Barnets lovs krav om straksindsatser. Det kan være midlertidig støtte fra rådgiver, telefonisk kontakt med en behandler eller fleksibel prioritering af indsatser for at frigive kapacitet. Fælles er, at barnet og familien hurtigt får støtte, selvom kapaciteten er presset.

Endelig lægger pejlemærket vægt på behovsbaseret visitation frem for standardpakker. Når visitation sker ud fra det konkrete behov og timeforbruget justeres løbende, bliver indsatsen mere fleksibel og præcis. Det giver bedre ressourceudnyttelse og mere målrettet støtte til børn og familier.

Stil jer selv disse spørgsmål: 

  • Hvordan sikres en tværfaglig og fagligt funderet visitation med blik for kvalitet og kapacitet?
  • Hvilke indsatser skal vi løse internt, og hvornår giver det mening at købe eksternt?
  • Hvordan sikrer vi straksindsats, og hvilke modeller virker i vores kontekst?
  • Hvordan kan behovsbaseret visitation skabe fleksibilitet og præcision i indsatsen?

Pejlemærke 5: Data og styring

Brug styringsmodeller og data til at understøtte strategisk kapacitetsudnyttelse og økonomisk bæredygtighed. Det gælder både valg af styringsmodel (takst- eller rammestyring), udvikling af et styringscockpit og systematisk brug af data om aktivitet, varighed og effekt.

Gode og tilgængelige data er en forudsætning for at følge udviklingen i behov, forbrug og effekt. Det gør det muligt at træffe kvalificerede beslutninger både fagligt og økonomisk. Når data om fx visiterede timer, forløb og trivsel hos børn og unge er valide, kan indsatsen analyseres, justeres og prioriteres efter behov. Data giver et fagligt grundlag for ledelsesdialog og handling.

Stil jer selv disse spørgsmål

  • Hvordan bruges data i daglig og strategisk ledelse?
  • Hvordan understøtter styringsmodellen både økonomisk robusthed og faglig fleksibilitet?

Hvordan skabes sammenhæng mellem datadrevet styring og praksisnære beslutninger?

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

1500x920_MARF
Chefkonsulent
Maja Riis Frederiksen
LEHA
Chefkonsulent
Lene Hausted