Styrk dine kompetencer som borgmester-, direktions- og udvalgssekretærer med vores årsmøde i 2025, som tilbyder praktisk viden og værktøjer samt et fortroligt rum og tid til networking med fagfæller fra hele Danmark. Et årsmøde, du ikke vil misse!

Som borgmester, direktions- og/eller udvalgssekretær arbejder du i krydsfeltet mellem ledelse, politik og administration. Du er en nøgleperson i kommunens daglige drift, en uvurderlig støtte for både borgmester/rådmand og direktion, og ikke mindst en betroet gatekeeper i mødet med både borgere og politikere. Opgaverne er mange og varierede, og du leverer i mange retninger hver eneste dag. 

Mød fagfæller på tværs af landet: Vi har sammensat et program, der ikke blot fokuserer på at styrke dine faglige kompetencer, men også på at udvikle dig personligt og give dig et fortroligt refleksionsrum, hvor du kan udveksle idéer og løsninger med fagfæller på tværs af landet. 

Relevant og praksisnær viden: Programmet er fyldt med inspirerende sessioner og workshops, der giver dig konkret viden og værktøjer, du kan tage med hjem og implementere i din egen praksis. 

Kompetenceudvikling: Vi har samlet et hold af skarpe oplægsholdere, som også har styr på deres faciliterings- og procesfaglighed. De vil dele deres indsigt og invitere dig ind i et refleksions- og træningsrum med fokus på temaer som onboarding af nye kommunalpolitikere, effektiv kommunikation og brug af AI-værktøjer. 

7.125 kr.
Sted og startdato
Middelfart: 24. september 2025
Varighed: 2 dage
Se tid og sted for det valgte forløb
Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart
24. september kl. 9.00 - 25. september 2025 kl. 15.30
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning, samt overnatning i enkeltværelse. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.

Er du i målgruppen?

Kurset henvender sig til borgmester-, direktions- og udvalgssekretærer

Vigtig oplysninger

Husk at medbringe en computer. 

Undervisning

Tidligere deltagere udtaler

Læs mere Læs mindre

 “Det var sååååå givende at møde andre sekretærer i samme funktion som en selv, at høre en direktørs syn på hvor vigtig en sekretær er og underviseren var virkelig skøn."

- Deltager i 2023

Læs mere Læs mindre

Oplægsholdere

På årsmødet for borgmester-, direktions- og udvalgssekretærer 2025, har vi fornøjelsen af at præsentere:

  • Louise Angelo underviser og chefkonsulent, Komponent
  • Mette Ranum Laustsen underviser og konsulent, Komponent
  • Thøger Terp, underviser og chefkonsulent, Komponent
  • M.fl. 
1500x920_LOUA
Chefkonsulent
Louise Angelo
MRL
Konsulent
Mette Ranum Laustsen
THT
Chefkonsulent
Thøger Terp

Praktisk information

Læs mere Læs mindre

Hvornår er det? 
Den 24. - 25. september 2025 

Hvor afholdes årsmødet? 
Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart

I hvilket tidsrum? 
Vi starter dag 1 med let morgenmad kl. 9.00 og slutter kl. 15.30 på dag 2.

Hvad er inkluderet i prisen? 
Undervisningsmateriale, fuld forplejning på kursusdagene, 3-retters middag og overnatning på Severin Kursuscenter, Middelfart

Er der parkering? 
Severin har 300 gratis parkeringspladser til fri afbenyttelse, herudover 12 ladestandere og 2 lynladestandere på parkeringspladsen. Du skal benytte OK App'en for at bruge el-ladestanderne og betale den vej igennem. Har du brug for opladning til Tesla, findes det 50 meter fra parkeringspladsen.

Severin
Severin
Severin
Severin

Hvordan kommer jeg til hotellet med offentlig transport?
Det er nemt at finde Severin, uanset om du er i bil eller kommer med tog. Severin ligger få minutter fra afkørsel 58b på E20 ved Den Nye Lillebæltsbro og knap 3 km fra Middelfart station.

Læs mere Læs mindre

Program

Godmorgen & god start – morgenmad og netværk
Vi starter stille og roligt op med morgenmad og mulighed for at lande godt i dagen - og i fællesskabet.
Velkomst og spot på rollen som borgmester-, direktions- og udvalgssekretærer
Kursusleder Louise Angelo fra Komponent byder velkommen, sætter tonen og introducerer de vigtigste pejlemærker for dagens program.
Allerede fra start inviteres du som deltager ind i en refleksion over din rolle tæt på den politiske og administrative top:


Hvordan ser rollen ud i dag - og hvordan er den i forandring?


Gennem en faciliteret samtale skabes der rum for dialog om, hvad det kræver at lykkes i netop denne funktion.
Sammen med dine kolleger får du mulighed for at dele erfaringer, justere forventninger og opnå en fælles indsigt i de krav og muligheder, der tegner fremtidens opgavefelt.
Pause
Introduktion af den nye kommunalbestyrelse – et kig på de konkrete planer
Hvordan sikrer vi, at nye politikere kommer godt fra start? Vi tog hul på emnet sidste år, og i år bygger vi ovenpå og går endnu mere konkret til værks.
Vi tager et dyk ned i kommunernes introprogrammer til de nye kommunalbestyrelser: Hvor er der gode ideer? Hvad er nyt, og hvad er "must haves"?
Vi sætter også spot på programmet for "Kattegat for nyvalgte" - Komponent og KLs kursus til nyvalgte politikere, som har kørt i mere end 50 år. Hvad er der på programmet i år, og hvordan kan det inspirere jeres lokale planlægning?

Tag jeres tanker og programmer med fra egen kommune - så laver vi en workshop, hvor I får inspiration, mulighed for sparring på emner og formater for onboarding og bygger jeres egen tjekliste undervejs.


V. Louise Angelo, som ud over at være kursusleder, også er en central del af planlægnings - og afviklingsteamet for Kattegat kurser for nyvalgte politikere
Frokost
Kend dig selv – og styrk samarbejdet bedre med andre: Persontyper og læringsstile i praksis
I denne session dykker vi ned i, hvordan forskelle i både persontyper og læringsstile påvirker vores måde at tænke, kommunikere og samarbejde på.
Vi stiller sammen skarpt på, hvordan du - med dine præferencer - kan styrke samarbejdet og skabe bedre resultater, også når forskellighederne udfordrer.
Det handler ikke kun om at forstå dig selv, men om at kunne agere smidigt og professionelt i mødet med kolleger, chefer og politikere, der tænker og arbejder anderledes end dig.
Du skal inden sessionen udfylde en persontypetest, så du bedre kan relatere dig til det, som vi kommer omkring i sessionen.

v. Mette Ranum, Komponent
Pause
Dagens sidste refleksion og afrunding
Kort opsamling på dagens vigtigste pointer - og åbning for refleksioner til næste dag.

Ved kursusleder, Louise Angelo
Egen tid
Mulighed for at slappe af, gå en tur, netværke eller lade op til middagen
Middag
Vi samles til en hyggelig og uformel middag med god mad og stemning
Morgenbuffeten åbner
Start dagen med en lækker morgenmad og en god samtale
Boost din AI-power: Lær nye tricks til sprogmodeller
Som borgmester- eller direktionssekretær har du måske allerede stiftet bekendtskab med sprogmodeller.
Nu tager vi fat på at forfine din evne til at guide dem – også kaldet prompting. Vi ser på smarte måder at stille spørgsmål, så du får endnu bedre svar og kan løse dine opgaver mere effektivt.
Du bliver introduceret til forskellige prompting-teknikker, der kan åbne op for nye muligheder. Vi kommer også omkring kritisk tænkning i samspil med AI, kigger måske på billedgenerering og ser på, hvordan sprogmodeller kan hjælpe dig med fx tal.
Og bare rolig, vi holder os inden for de juridiske rammer. Gør dig klar til at eksperimentere og blive endnu bedre til at bruge de AI-værktøjerne!

V. Thøger Terp, Komponent
Pause
I spændingsfeltet mellem topchefer og politiske interesser – sådan navigerer du i konflikterne
Hvad gør du, når borgmester og kommunaldirektør ryger i totterne på hinanden? Når direktionen ikke er enig - eller når et fagområde føler sig kørt over?
Du får konkrete redskaber til at håndtere dilemmaer og spændinger - og ikke mindst til at passe på dig selv og trives, mens du balancerer loyale relationer i et komplekst landskab.

Ved chefkonsulent Alice Holmberg, Komponent
Frokost
Træk vejret – ro, robusthed og retning i en travl hverdag
Hvordan skaber du et åndehul i en hektisk arbejdsdag?
Her får du en guidet vejrtrækningssession, som hjælper dig til at finde ro, holde overblik og tage bedre beslutninger - både for dig selv og dem, du understøtter.
Og den er lige til at tage med hjem og gentage, når du får brug for det.

V. Freja Grubbe Lund, åndedræts- og hypnoterapeut, mindfulnessinstruktør samt NLP practitioner
Pause
Netværkslaboratorium – vidensdeling og løsninger på tværs
Her får du mulighed for at drøfte dine vigtigste spørgsmål med kolleger fra hele landet.
Vi skaber rum til at dele løsninger og inspirere hinanden i mindre netværksgrupper - med fokus på de udfordringer, du selv står midt i.

Ved kursusleder Louise Angelo
Fælles afrunding
Tak for i dag

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

Billede af AMHB
Chefkonsulent
Anne Mette Holme Bertelsen
Sarah Reintoft Henriksen
Koordinator
Sarah Reintoft Henriksen