Komponent og KL inviterer, i samarbejde med Borgerservice Danmark, til årets vigtigste, nationale konference om kommunal borgerservice.

Vi lever i et samfund med en meget høj grad af digitalisering.  Intet sted er dette mere tydeligt, end i borgernes interaktion med det offentlige. Men de digitale forventninger og muligheder opleves for nogle borgere som en barriere, som kan ende med at de bliver ekskluderet eller måske skal kæmpe ekstra for velfærdsydelser, som de har ret til. 

På Borgerservice 2022 sætter vi fokus på digital inklusion og digitaliseringen af det offentlige Danmark.

Vi skal blandt andet høre om et helt ny forskningsprojekt fra IT-Universitet der har fokus på digitalt udsatte borgere og om hvordan vi kan sikre digitalt medborgerskab for unge. 

Som altid bliver det også muligt at deltage på en række faglige sessioner hvor vi blandt andet sætter fokus på medbetjening i borgerservice, fællesoffentlige brugerrejser, Kommunernes Digitaliseringsprogram kørekort og afvikling af køreprøver mv. 

Varighed: 1 dag
 

Dagens program

09:00    Morgenmad i udstillerområdet

09:30    Velkomst og rammesætning 

// Anne Marie Søland, centerchef, Komponent

Formiddagens tema: Digital inklusion

09:35    Borgerservice som mødested

// Christian Harsløf, direktør, KL

09:55   Digitalt udsatte borgere og digitaliseringen af det offentlige Danmark 

Når Danmark bliver kåret til verdensmestre i offentlig digitalisering, bliver Dannebrog ofte sendt til vejrs med rosende ord i medierne. Digitaliseringen står nemlig højt på den politiske dagsorden, og derfor vækker det selvfølgelig begejstring, når vi får flotte placeringer på internationale digitaliseringsranglister. Det er dog ikke alle borgere, som oplever den offentlige digitalisering som en ubetinget succes. Der er fx en del mennesker, der ikke magter at bruge de digitale selvbetjeningsløsninger og som derfor kæmper med at få adgang til de velfærdsydelser, som de har ret til og ofte også brug for. Og hvad gør disse mennesker egentlig? Giver de op? Får de hjælp? Og hvem hjælper dem? Det skal det nystartede forskningsprojekt SOS give os svar på.

// Brit Ross Winthereik, professor, IT Universitetet

10:25    Digitalt medborgerskab for unge

Unge mennesker er unge borgere - med borgeres rettigheder og forpligtelser. Unge borgere er også trænede brugere af digitale løsninger i enhver sammenhæng, og det er oplagt at tænke, at det digitaliserede samfund er de unges samfun. Men er de logikker, der ligger bag samfundets digitale løsninger, de unges logikker? Er motivationen for at administrere ens digitale borgerlig oplagt for unge? Hvad tænker unge om deres egen rolle og muligheder i det demokratiske samfund?

// Gitte Bang Stald, lektor, ph.d., IT Universitetet

11:05    Kaffe hos udstillerne og tjek ind på din session

11:30    Sessioner - Runde 1. 

Session 1: Dilemmaer og udfordringer i borgerservice – Dialogsession med BorgerserviceDanmark
// Bestyrelsen for Borgerservice Danmark og Martin Nielsen, chefkonsulent, Komponent

Session 2: Fællesoffentlige brugerrejser
// Tina Windeløw Myrhøj Draminsky, chefkonsulent, Nicoline Gisselbæk, servicedesigner og Helle Egly, fuldmægtig, Digitaliseringsstyrelsen 

Session 3: Medbetjening og videoguides i borgerservice
// Anna De Boer, projektleder, Biblioteket Frederiksberg 

Session 4: Digital inklusion i Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
// Anne Sofie Thomsen, specialkonsulent, KL og Michala Høg Daimar, sekretariatsleder, Digitaliseringsstyrelsen

Session 5: Kørekort og afvikling af køreprøver (kun i runde 1)
// Stefan Søsted, direktør, Færdselsstyrelsen

12:25    Frokost

13:25    Sessioner - Runde 2. Sessionerne gentages. 

14.20    Kaffe og kage hos udstillerne

14.45    Mit Overblik

Siden 2019 er der i samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL/kommunerne og en række myndigheder arbejdet med at etablere Mit Overblik på borger.dk. Mit Overblik bliver løbende udvidet med nye dataområder. Visionen for Mit Overblik er, at det skal være borgernes personlige indgang på borger.dk til et samlet overblik over de væsentligste data om dem selv - på tværs af hele dem offentlige sektor. Kom og hør, hvad løsningen kan i dag, og hvilke områder der kommer på i den nærmeste fremtid.

// Andreas Hennecke Meyer-Juhlin, projektleder, Digitaliseringsstyrelsen

15:05    Fucking flink Borgerservice

I 2010 lavede Lars AP et nationalt allekald. Han skrev bogen Fucking Flink og spurgte: Hvorfor er vi – et af verdens lykkeligste folk – ikke også verdens flinkeste? Siden er det gået derudaf. I efteråret 2012 blev Fucking Flink-facebooksiden Danmarks hurtigst voksende, med større vækst end LEGOs globale facebookside. Ud over væksten på de sociale medier, er der blandt kommuner, virksomheder og helt ud i udlandet en kraftigt stigende interesse for, hvordan vi bliver bedre til at være fucking flinke … og få det bedste ud af hinanden. 

// Lars AP, stifter, Fucking Flink

15:45    Farvel og tak for i år

15:50    Kom godt hjem 

Gå til top

Dagens sessioner

Vælg mellem følgende sessioner:

Session 1: Dilemmaer og udfordringer i borgerservice - Dialogsession med BorgerserviceDanmark

På denne session lægger vi op til diskussion, debat og videndeling deltagerne imellem. Hvad  er der for særlige udfordringer, Borgerservice står overfor? Hvad tænker bestyrelsen, og hvad oplever du? Kom og giv dit besyv med og blive inspireret, bekræftet eller udfordret af dine kollegaer.

// Bestyrelsen for Borgerservice Danmark og Martin Nielsen, chefkonsulent, Komponent

Session 2: Fællesoffentlige brugerrejser

På denne session vil Digitaliseringsstyrelsen præsentere dig for de digitale guides, som er kommet ud af det hidtidige arbejde med at skabe mere sammenhængende brugerrejser på tværs af det offentlige. På sessionen præsenteres du også for de metoder og det tværoffentlige samarbejde, der ligger bag det at udvikle, vedligeholde og videreudvikle de digitale guides på borger.dk. Herefter vil Digitaliseringsstyrelsen gå i dialog med dig og de øvrige deltagere, dels om hvordan de digitale guides kan skabe værdi for jeres arbejde, dels om hvordan borgerservice kan hjælpe med at udbrede kendskabet til og borgernes anvendelse af de digitale guides.

// Tina Windeløw Myrhøj Draminsky, chefkonsulent, Nicoline Gisselbæk, servicedesigner og Helle Egly, fuldmægtig, Digitaliseringsstyrelsen 

Session 3: Medbetjening og videoguides i borgerservice

Digital medbetjening kan være mange ting. På Biblioteket Frederiksberg, der har haft borgerserviceopgaver siden 2013, har man arbejdet målrettet med trin-for-trin videoer som en form for digital medbetjening. Deres YouTube-kanal havde sidste år 122.000 visninger af videoerne, som lige nu især bruges af borgere, der migrerer fra NemID til MitID. Under Corona-nedlukningen vejledte biblioteket også digitalt udsatte borgere over Teams, hvilket er en anden erfaring om medbetjening, de vil trække frem. I denne session skal vi snakke om, hvilke ulemper og fordele digital medbetjening kan medføre? Hvordan kan vi tage noget af den viden med os, når Corona ikke længere er en hindring for personligt fremmøde. Og om vi overhovedet skal det?

// Anna De Boer, projektleder, Biblioteket Frederiksberg

Session 4: Digital inklusion i Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi

Digitalt udfordrede borger er ikke ens - de har forskellige behov og barriere i deres møde med den digitale offentlige sektor. På denne session drøfter vi, hvordan man genkender og møder borgernes behov, og hvad der er behov for at få prioriteret i den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.

// Anne Sofie Thomsen, specialkonsulent, KL og Michala Høg Daimar, sekretariatsleder, Digitaliseringsstyrelsen

Session 5: Kørekort og afvikling af køreprøver (afholdes kun i runde 1) 

Færdselsstyrelsen overtog 1. oktober 2021 kørekortadministrationen og køreprøveafviklingen fra politiet. Overtagelsen har budt på muligheder for brug af digitale værktøjer, overgange fra papirbårne til digitale løsninger og nye arbejdsgange. Områderne står fortsat overfor store og langstrakte digitaliseringsprojekter, der skal inddrage borgere og myndigheder på bedre og mere effektive måder.

Sessionen vil omhandle en status på arbejdet i styrelsen indtil nu, og om de eksperimenter og forsøg styrelsen tager i brug for at løse udfordringerne samt om, hvilke visioner og konkrete projekter styrelsen sætter i søen på områderne.

// Stefan Søsted, direktør, Færdselsstyrelsen

Gå til top

 

 
 

Praktiske informationer

Tid

31. marts 2022 kl. 9-15.45

Sted

Hotel Nyborg Strand
Østerøvej 2
5800 Nyborg

2600 kr. ekskl. moms pr. deltager.

Ved mere end tre deltagere fra samme kommune giver vi 500 kr. i rabat pr. ekstra deltager.

Tilmeldingsfrist d. 28 februar. Tilmelding er bindende. 

Det er muligt at tilmelde sig efter fristen, hvis der er ledige pladser. 

Igen i år er det muligt at deltage på Borgerservice 2022 som udstiller. Der et begrænset antal pladser, og tilmelding foregår efter først til mølle princippet.

Hvis du tilmelder din stand inden 10. november 2021, er prisen 12.000 kr. ekskl. moms. Prisen for tilmelding herefter er 14.500 kr. ekskl. moms.

Inkluderet i prisen er:

  • Én deltager inkl. forplejning
  • Standplads på 3 m²
  • Strømstik og trådløst internet.

Pris pr ekstra deltager: 1200 kr. ekskl. moms.

Hvis du vil vide mere eller tilmelde dig som udstiller, er du meget velkommen til at kontakte os.

 

Kontakt

Har du spørgsmål til Borgerservice 2022, er du altid velkommen til at kontakte os

Har du spørgsmål til din tilmelding, kan vores koordinator Dorthe Bidstrup Jensen hjælpe dig.

Har du spørgsmål til programmet eller andre ting, er du meget velkommen til at kontakte vores konferenceansvarlige Anne Skjelborg.

ANST
Konference- og eventansvarlig
Anne Skjelborg
DBJ
Koordinator
Dorthe Bidstrup Jensen