Kathrine arbejder i Kattegat Kommune. Hun sidder med en sag om en borger, der har fået tilkendt fleksjob og samtidig driver en lille webshop med salg af kunsthåndværk. Kathrine er i tvivl om, hvordan hun vurderer virksomhedens aktivitet og hvilken betydning det har for fleksløntilskuddet.
I en anden sag er borgeren tilknyttet en nystartet enkeltmandsvirksomhed, hvor der endnu ikke er afleveret årsregnskab, og indtægterne er meget svingende. Kathrine skal tage stilling til, om der er tale om reel beskæftigelse, og hvilke dokumenter der kan understøtte hendes afgørelse.
Hun sidder med kontoudtog, indtægtsoversigter og udkast til regnskab, men har svært ved at få overblik over, hvilke oplysninger der er centrale i forhold til vurderingen – og hvordan hun skal tolke dem.
Kathrine oplever usikkerhed, bruger meget tid på at finde vej gennem regler og praksis og frygter at træffe en afgørelse, der ikke holder. Hun savner struktur, anvendelige værktøjer og tydelighed i, hvordan reglerne skal forstås i praksis.
Kender du det – så har vi kurset til dig
Kurset henvender sig til dig som er kontrolmedarbejder, sagsbehandler eller juridisk konsulent, der arbejder med fleksjob og ydelser – især når der er selvstændig virksomhed involveret.
Du oplever måske spørgsmål og vil blive klogere på:
- Tolkning af virksomhedens regnskab
- Vurdering af om en virksomhed er i drift
- Håndtering af selvstændig bibeskæftigelse
- Vurdering af sager, hvor borgeren arbejder i ægtefælles virksomhed
- Anvendelse af principafgørelser og relevante lovbestemmelser
Vi sætter fokus på konkret viden, eksempler og et fælles sprog til vurdering og afgørelse i komplekse sager.
Kurset er udviklet på baggrund af stor efterspørgsel fra praktikere i kommunerne, der står med vanskelige sager, hvor fleksjob kombineres med selvstændig virksomhed. Mange sagsbehandlere har efterlyst mere viden, konkrete redskaber og en fælles tilgang – og netop derfor er dette kursus blevet til.
Det er udviklet i tæt samarbejde med eksperter på det kommunale kontrolområde, som har mange års erfaring med sagsbehandling i praksis. Vi kender de tvivlsspørgsmål og udfordringer, der ofte opstår i den kommunale hverdag – og guider dig igennem med konkrete eksempler og løsninger, der tager udgangspunkt i de situationer, du møder i dit daglige arbejde.
Ved at deltage i kurset undgår du som deltager…
- Træffe forkerte afgørelser om ansættelser i ægtefælles og nærtståendes virksomhed
- Uhensigtsmæssige afgørelser pga. manglende forståelse for regnskab
- Spild af tid på at søge i lovgivning og gamle principafgørelser
- Manglende ensartethed i sagsbehandlingen
- Usikkerhed og utryghed ved komplekse sager
Efter kurset vil du have fået konkrete redskaber til, hvordan du læser og forstår regnskaber med henblik på at vurdere, om der er tale om reel selvstændig virksomhed. Du vil have opnået klarhed over, hvordan du anvender § 41-13 og andre relevante bestemmelser i praksis.
Du vil være i stand til at vurdere, om betingelserne for fleksjobansættelse i ægtefællens virksomhed er opfyldt, og hvordan du håndterer sådanne situationer korrekt. Derudover vil du kunne sikre en korrekt modregning, når borgeren har selvstændig bibeskæftigelse, så du træffer dine afgørelser på et solidt og oplyst grundlag.
Kurset giver dig også et fælles sprog og en systematisk metode til at arbejde med komplekse sager – så du står stærkere i både din faglighed og i samarbejdet med kolleger.
Kontrolmedarbejder, sagsbehandler eller juridisk konsulent, der arbejder med fleksjob og ydelser – især når der er selvstændig virksomhed involveret.