Kommunal opkrævning er et regelbaseret område, som er meget komplekst, med særlovgivninger til hvert enkelt krav. Det handler altså ikke bare om udsendelse af rykkerbreve og telefonsamtaler med borgere, der ikke kan betale.
De seneste år er forståelsen for, at det er mere kompliceret end som så heldigvis steget, for det kræver noget solid faglig viden at sagsbehandle korrekt på området!
Derfor tilbyder Komponent nu en kursusdag, hvor vi tager afsæt i retskraftvurdering og genopretning af fordringer i DMI.
Vi stiller – og svarer – på spørgsmålet om hvordan vi kan sammen med Gældstyrelsen gøre vores fordringerne bedre og få løftet flagene, så de er modregningsklare.
Samtidig ser vi på hvad der er ”need-to-have” og ”nice-to-have” for Gældsstyrelsen af oplysninger, og om der er nyt om Datalovpakke 2 som kan have betydning for DMI-krav?
Ansatte i kommunens opkrævningsenheder.
Hvis du vil vide mere og blive klædt på til det komplekse opkrævningsarbejde, skal du læse videre….
På en fysisk (ja, vi glæder os til at være sammen med dig) kursusdag kommer vi omkring:
- Boudlæg – dødsboer – hvilke fordringer må vi modregne – hvordan bøjer vi lige AGURK’EN?
- Hvornår skal vi fastsætte – og hvornår indgår vi betalingsaftaler og hvordan er det lige med bortfald og ikke mindst forældelsesreglerne.
- Hvilke af dine krav er civilretlige – og hvilke er offentligretlige, hvordan afgør vi det – og hvilken betydning har det for renter, gebyr og antal rykkerskrivelser.
- Boligindskud – aktivlovens § 92 – henstand – forældelse – depositum retur fra udlejer.
- Betalingskrav og efterreguleringskrav – dagtilbudsloven – hvordan var reglerne henholdsvis før og efter september måned 2017?
- Hvilken betydning har det for retskraftvurderingen, at tilbagebetalingskrav tidligere kunne sendes over til Gældsstyrelsen blot på borgerens anmodning – altså før betalingsordning var fastsat og misligholdt?
Måske har du allerede deltaget på kurser, netværk og arrangementer om den gode opkrævningsproces. Men Komponent afvikler flere forskellige forløb år efter år – så er der her i 2024- 2025 endnu mere brug for ny og aktuel viden, inspiration og værktøjer til at tage med hjem til det daglige opkrævningsarbejde.
Det du gør, er en kommunal kerneopgave, som ikke blot er afgørende for jeres kommunes økonomi, men samtidig skaber du også tillid til den offentlige sektor i Danmark.
Med udgangspunkt i en fiktiv case…
Rita er opkrævningsmedarbejder i Kattegat Kommune, og hun har et tæt samarbejde med Gældstyrelsen…!
Med udgangspunkt i Rita’ situation og samarbejder er dagen tilrettelagt, og vi vil løbende veksle mellem dialoger i plenum og arbejde i mindre grupper.
Men du kan hjælpe os med at gøre casen endnu mere virkelighedsnær, og derfor må du meget gerne sende gode eksempler eller problematikker, du vil have belyst, når du tilmelder dig.
Et godt tilbud!
Hvis du er nuværende eller tidligere studerende på modulet Kommunal Opkrævning (10 ECTS), får du 10 % rabat på prisen.
Tilmelder I 3 deltagere eller flere fra samme kommune, opnår I også 10 % rabat. Rabatten gælder kun, hvis mindst 3 deltagere tilmeldes samlet.
Bemærk: Rabatter kan ikke kombineres.
Mød dine undervisere

John Johansen
Afdelingsleder og debitor controller i Horsens Kommune.
John har arbejdet med opkrævning og inddrivelse af fordringer siden 1992. Siden 2013 har han været afdelingsleder for opkrævningsområdet, ejendomsskatteområdet og økonomisk fripladstilskud.

Michael Møller
Michael har 28 års erfaring med kommunal opkrævning, heraf 22 år som leder og centerchef i både en mellemstor og Danmarks største kommune. Han er faglig konsulent for Schultz, forfatter til rapporter i LovGuide Opkrævning og underviser på kommunomfaget “Kommunal Opkrævning” hos Komponent.