Karen Kjems Lyngvad blev teamleder i maj 2017. Hun har den helt rigtige faglige profil og er vellidt af sine medarbejdere – men indtil for nylig har hun ikke forholdt sig videre til lederrollen.
Da hun i foråret 2019 læste om Komponents forløb Ny i ledelse, satte det nogle nye tanker i gang:
"Jeg vidste, hvad jeg kunne byde ind med rent fagligt. Men hvad vil det sige at være ny i ledelse? Jeg har ikke været en del af et talentudviklingsforløb, så jeg har ikke fået sparring på det at være leder. Da jeg så kurset, tænkte jeg, at det var en god mulighed for at få indblik i lederrollen og sparre med andre ledere", fortæller Karen Kjems Lyngvad.
Hun tilmeldte sig forløbet og tilbragte fire læringsdage sammen med kommunale ledere fra hele landet. Her var fokus på lederrollen, lederidentiteten, de ledelsesmæssige virkemidler og det personlige lederskab.
”Jeg har fået meget mere selvtillid som leder. Forløbet har hjulpet mig til at finde ud af, hvordan jeg skal positionere mig som leder, også over for mine forhenværende kollegaer”, fortæller hun om udbyttet af at deltage på Ny i ledelse.
På forløbet får alle tilbudt en personlig udviklingssamtale, hvor fokus er på lederens egne styrker og svagheder som leder. Det er et lukket rum, hvor der er mulighed for at tale om nogle af de ting, der måske ikke egner sig til plenum – hvor man har behov for at blive mere specifik. Her fik Karen Kjems Lyngvad konstruktiv feedback og metoder til at håndtere de ting, der udfordrer hende:
”Jeg vil gerne passe på mine medarbejdere, og jeg vil gerne have omsorgskasketten på. Men der skal også være en grænse for, hvad jeg skal involveres i. Den grænse har jeg nu lært at sætte”, fortæller hun.
Personligt ledelsesgrundlag på vej
Som en del af forløbet arbejdede Karen Kjems Lyngvad med sit eget personlige ledelsesgrundlag:
”I sit ledelsesgrundlag skal man sige noget godt om sig selv. Det er svært for de fleste danskere, men arbejdet gør, at man får fokus på, hvad man står for, eller hvad man VIL stå for. Det er nærmest en lille reklamespot for sig selv”, fortæller Karen Kjems Lyngvad og fortsætter:
”Det var også en fed udfordring, at vi skulle præsentere det for hinanden på kurset. Der er mange måder at gøre det på, og det var enormt spændende at se de mange forskellige udgaver af ledelse.”
Arbejdet med det personlige ledelsesgrundlag er ikke slut. Hun arbejder videre med det hjemme i sin egen organisation sammen med tre lederkollegaer og planlægger at udkomme med det i nær fremtid.
Der er også andre måder at gøre det på
Som led i læringsforløbet tog alle deltagerne en JTI-test. Det er en persontypetest, som skal hjælpe den nye ledere til at forstå sig selv og sin måde at agere på for derved også at blive klogere på, hvordan man opleves af medarbejdere og kollegaer:
”Jeg er ESTJ-typen. Jeg vil gerne have stuktur, og jeg vil gerne have, at alle andre også har det. Det er godt at vide, men det har også givet mig en forståelse for, at der er andre måder at gøre det på end lige min”, afslutter Karen Kjems Lyngvad.
Hun har efterfølgende valgt at dele sin JTI-profil med sine medarbejdere, så de kan se hvilken type, hun er.
Om Karen Kjems Lyngvad
Karin Kjems Lyngvad er teamleder i det administrative supportteam for dagtilbud i Silkeborg Kommune. Hun har en lang kommunal karriere som assistent, borgerservicekonsulent og skolesekretær bag sig og tog skridtet ud i ledelse i maj 2017.