Tilsyn i dagtilbud er mere end de årlige tilsynsbesøg. De finder sted hver dag ud fra forskellige aktørers perspektiver, og derfor er det vigtigt, at konsulenter på dagtilbudsområdet har kompetencer til at lede den læring og de forandringsprocesser, som er nødvendige for at styrke kvaliteten i landets dagtilbud.
Udgivet den 05-05-2021

Sådan skriver Komponents Susanne Harder og Lisbeth Tarp Mouritzen i en artikel på KL.dk. Artiklen er skrevet på baggrund af KL's partnerskab om tilsyn i dagtilbud, som Komponent har været en del af, samt en undersøgelse gennemført blandt tilsynsførende i dagtilbud.

Læs hele artiklen på KL.dk >>

Nyt forløb for konsulenter, der arbejder med tilsyn

Komponent har udviklet et kompetenceforløb for konsulenter, der arbejder med tilsyn, som sætter fokus på, hvordan konsulentens konkrete ”greb” og systematik kan styrke arbejdet med kontinuerlig forbedring af den pædagogiske praksis sammen med dagtilbudslederne. 

“Et tilsyn er dokumentation og evaluering af de kommunale dagtilbud og skal være et vigtigt redskab til kvalificering af praksis. Her har data og metodiske greb en stor betydning for praksis, arbejdsform og samarbejde med alle i og omkring dagtilbuddene, fortæller Susanne Harder, chefkonsulent i Komponent og fortsætter: 

"Derfor skal konsulenter og ledere være stærke til at omsætte evalueringsteorier og -metoder til praksis og få en større bevidsthed om betydningen af metodiske greb i tilsynspraksis. Når evalueringens metoder tænkes ind som en integreret del af tilsynsprocessen, bliver det et vigtigt redskab til løbende justering og udvikling af den pædagogiske praksis i samarbejde med dagtilbuddene."

På forløbet får du bl.a. svar på disse spørgsmål: 

  • Hvordan kan jeg se, at realiseringen af den styrkede pædagogiske læreplan sker i sammenhæng med tilsynet?
  • Hvordan skaber tilsynet og dets konklusioner en reel værdi, og kan effekten ses i praksis i det enkelte dagtilbud?
  • Og hvad er næste skridt i at understøtte ledelserne i at lede de forandringsprocesser, tilsynet peger på?

Vi arbejder bl.a. med: 

  • Kommunikation om tilsynet som en lærende og cirkulær udvikling af praksis
  • Centrale begreber fra evalueringsteori i forhold til sammenhæng mellem indsatser, metode og formål
  • Metodiske greb til at integrere evaluering i tilsynsprocessen
  • Forskellige perspektiver og interesser i forhold til tilsynsopgaven.
Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Vil du vide mere om, hvordan vi har løst denne opgave? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan også ringe på vores hovednummer 8779 6300 eller skrive til hej@komponent.dk. Så sørger vi for, at din henvendelse lander det rigtige sted, og du hører straks fra os.

SHA
Chefkonsulent
Susanne Harder