Dorien van Veelen arbejder til dagligt som jurist i Gladsaxe Kommune. Her er hun en del af en gruppe på seks andre jurister, der har ansvaret for det generelle juridiske løft i kommunen.
I mange år har juristerne i Gladsaxe Kommune afholdt kurser om forvaltningsret og sagsbehandling. Tidligere var kurserne frivillige, men for få år siden blev det obligatorisk for nye ansatte i Gladsaxe Kommune at deltage på kurserne.
Dorien og hendes kolleger har gennem årene fulgt det samme program og har undervist uden at tage højde for deltagerprofilen eller relevansen af indholdet:
-Vi har haft en tanke om, at det, som vi jurister finder vigtigt, også må være vigtigt for deltagerne. Men langsomt begyndte vi at indse, at noget ikke fungerede optimalt her. Nogle deltagere mente, at indholdet ikke var relevant for dem, eller at det var for tungt, fortæller Dorien.
Dette fik Dorien og hendes kolleger til at begynde at udfordre sig selv og hinanden på, om der var andre måder at undervise på. Det førte til at Dorien deltog på et par webinarer udbudt af Komponent, som kom omkring emnerne ’Modstand i undervisningen’ og ’Tricks til erfarne undervisere’. Her blev det tydeligt for Dorien, at de interne kurser i forvaltningsret og sagsbehandling kunne forbedres betydeligt.
En uddannelse der har ført enorme ændringer med sig
Sammen med en kollega tilmeldte Dorien sig Den Offentlige Formidler- og Underviseruddannelse® hos Komponent. En uddannelse som de begge afsluttede i foråret 2024. Uddannelsen har haft stor betydning for hele den juridiske afdeling og på måden de nu afholder kurser, formidler og rådgiver på.
-Uddannelsen har medført enorme ændringer, og vi er endnu ikke i mål! En af de største øjenåbnere for os har været at fokusere på, hvem deltagerne er på vores kurser, deres behov og at forberedelse er nøglen, siger Dorien og fortsætter:
-Vi havde tidligere den tanke, at vi kunne bruge en one-size-fits-all tilgang, men det kan vi ikke længere. Vi er nødt til at tilpasse undervisningen til deltagerne, så nu bruger vi meget mere tid på forberedelse end nogensinde før.
Vil gerne forstå målgruppe bedre
Dorien har netop afholdt et helt nyt kursus baseret på den viden, som hun har fået på Den Offentlige Formidler- og Underviseruddannelse®, og sammen med sit team har hun for første gang bedt deltagerne evaluere undervisningen. Der er opstået en stor interesse for at forstå målgruppen bedre og løbende forbedre undervisningen.
Den største erkendelse for Dorien var, at det ikke er en selvfølge, at man er en god underviser, bare fordi man er fagligt stærk.
For at ny viden skal slå rod i en organisation, er det vigtigt, at både ledelsen og kollegerne støtter op om forandringerne. Hvis det kun er den enkelte medarbejder, der har været på kursus, som er entusiastisk, er sandsynligheden for, at man falder tilbage i gamle vaner stor.
-Det har været afgørende for os, at vi var to kolleger, der deltog på uddannelsen, og at ledelsen har støttet os i at implementere og forbedre vores nye tilgang, forklarer Dorien.
Praksisnær og udfordrende
Den Offentlige Formidler- og Underviseruddannelse® er en praksisnær uddannelse, hvor der fokuseres på formidling. Et centralt element er, at alle studerende skal undervise i et emne, de ikke kender på forhånd, hvilket har været en udfordrende, men lærerig øvelse for Dorien:
-At skulle undervise i et emne, jeg ikke er specialist i, var grænseoverskridende. Men det endte med at være en fantastisk øvelse, for når man ikke har sin faglighed at falde tilbage på, er man nødt til at anvende teori og viden om god undervisningspraksis.
På spørgsmålet om Dorien vil anbefale uddannelsen, svarer hun prompte:
-Ja! Jeg vil klart anbefale uddannelsen. Til hvem hun vil anbefale at tage uddannelsen, tølføjer hun:
-Især folk som mig, der rådgiver og underviser andre. Man kan også nemt bruge det i rådgivning til at forstå, hvad andre har behov for. Som jurist kan jeg tale for juristgruppen, og det gr sig også gældende for økonomer. Vi har en tendens til at fokusere meget på vores eget felt og betragte det som væsentligt. Men det er ikke nok; vi må sætte os ind i andres perspektiver og forstå dem for at kunne kommunikere effektivt.