Formålet er at give medarbejdere på opkrævningsområdet mulighed for at stille spørgsmål direkte til nogle af landets mest erfarne fagpersoner. Her handler det ikke om teori eller lovgivning for teoriens og lovgivningens skyld, men om at få klare, brugbare svar på de spørgsmål, man møder i den kommunale hverdag.

Kurset er for medarbejdere i kommunernes opkrævningsenheder – både nye og erfarne – som ønsker at blive klogere på praksis, gråzoner og håndtering af konkrete situationer inden for opkrævning, afskrivning og samarbejde med andre myndigheder. Vi ’sagsbehandler’ ikke konkrete sager, træffer ikke afgørelser og yder ikke juridisk rådgivning – men sikrer dig vejledning, viden og skaber fælles forståelse på tværs af kommunerne.

I løbet af tre timer samles vi online på Teams til en åben og uformel spørgesession med to af de mest vidende undervisere inden for kommunal opkrævning i Danmark. 

Deltagerne kan på forhånd – eller spontant undervejs – stille spørgsmål om fx: 

  • Tilbagebetalingskrav og kontanthjælpskrav 
  • Dagtilbudsområdet
  • Parkeringsafgifter og serviceloven
  • Samarbejde med Gældsstyrelsen
  • Systemlukning og adgang til sagsguider
  • Konkurs, dødsboer og §16 afskrivning af beboerindskud 

Underviserne deler erfaringer, eksempler og fortolkninger, som gør reglerne til at forstå og bruge i praksis.

1.999 kr.
Sted og startdato
Online: 9. marts 2026
Varighed: 3 timer, online via Teams
Se tid og sted for det valgte forløb
Online via Teams
9. marts 2026 kl. 8.15 - kl. 11.15
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Er du i målgruppen?

for medarbejdere i kommunernes opkrævningsenheder – både nye og erfarne 

Formen på kurset

  • Online via Teams - varighed 3 timer
  • Deltagerne kan stille spørgsmål  både på forhånd og løbende undervejs
  • Underviserne tager spørgsmålene i den rækkefølge og form, der giver bedst mening for dialogen
  • Fokus er på vejledning, viden og praksiserfaring - ikke sagsbehandling eller juridisk rådgivning

Efter kurset får deltagerne tilsendt et kort opsummeringsark med de vigtigste pointer og henvisninger til relevante kilder, så de kan bruge det som opslagsark i deres daglige arbejde

Læs mere Læs mindre

Efter kurset har deltagerne

  • Fået svar på spørgsmål fra deres egen praksis
  • Blevet klogere på, hvordan andre kommuner håndterer lignende udfordringer
  • Fået konkrete og forståelige forklaringer på komplekse regler
  • Et overskueligt opsummeringsark, der kan bruges i hverdagen
Læs mere Læs mindre

Mød dine undervisere

Du vil møde de absolut største kapaciteter på opkrævningsområdet i Danmark – som samtidig taler i et sprog, som du forstår:

Michael Møller

Michael Møller 

Michael Møller, MMD og professionsbachelor i jura, specialkonsulent i KL siden 2019. Har 28 års erfaring med kommunal opkrævning - heraf de 22 som leder/centerchef i en mellemstor kommune og Danmarks største kommune.  Derudover arbejder han som redaktør for Karnov og er forfatter til Sagsguiderne i Karnov Kommune. Sagsguider, der også anvendes på kommunomfaget Kommunal Opkrævning” - et fag som Michael underviser i for Komponent.

John Johansen

John Johansen 

Afdelingsleder og debitor controller i Horsens Kommune. Siden 1992 beskæftiget med opkrævning og inddrivelse af fordringer. Afdelingsleder for opkrævningsområdet, ejendomsskatteområdet, beboerindskudslån og økonomisk fripladstilskud siden 2013.

Læs mere Læs mindre



Fælles for begge er indsigt, erfaring og forankring i en dagligdag fyldt med konkrete og komplekse sager indenfor kommunal opkrævning.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

MN
Chefkonsulent
Martin Nielsen
Sarah Reintoft Henriksen
Koordinator
Sarah Reintoft Henriksen