Nogle gange observerer man noget i sine arbejdsgange, som man synes at der burde være anderledes. Forfatteren til Årets afgangsprojekt er ikke én af dem, som lader tingene passere og nu bruger hun sin Sundhedskommunom, som afsæt for at gøre op med en indgroet kultur.
Udgivet den 24-10-2022

En kutyme blev mere og mere iøjnefaldende for lægesekretæren Kristina Danskgaard Kristjansen. Patienternes og de pårørendes utilfredshed blev også tiltagende sværere at tilsidesætte.

”Fordi, de har jo ret,” konstaterer hun. ”Hvorfor er det her praksis, og hvad skal der til for at ændre den?” Denne undren bliver måske grunden til, at patienters hospitalsbesøg på Aalborg Universitetshospital bliver anderledes i fremtiden.

 

Patienterne står tidligt op uden grund

Når Kristina møder ind på sit arbejde på Aalborg Universitetshospital på Kardiologisk Dagafsnit, hvor hun er ansat, møder hun afdelingens patienter både i telefonen, på skrift og særligt i venteværelset. Netop patienternes ophold i venteværelset er blevet genstand for Kristinas afgangsprojekt på Sundhedskommunomuddannelsen, som for nyligt er blevet kåret til Årets Afgangsprojekt.

En typisk morgen starter med, at de første patienter ankommer kl. 7. Kristina tager i mod dem og viser dem over i venteværelset. I løbet af de flere timer, patienterne typisk må vente, kan de ofte opleve at se akutte og dårlige patienter blive hjulpet forbi dem. I forvejen er flere af de indkaldte patienter både usikre og nervøse.

 

Konkrete forbedringsforslag

- Der skal gøres op med den nuværende gammeldags mødestruktur. Det er en hjertesag for mig, fortæller Kristina. Derfor har hun i sit afgangsprojekt sat sig for at undersøge, hvad årsagerne er til de i afdelingen forsat driver en behovsdrevet og ikke individtilpasset mødestruktur. Kristina har blandt andet foretaget interviews af kollegaer, herunder også sygeplejersker, projektledere og læger samt flere ledere på afdelingen for at finde svar på sin undren. Hun vurderer, at selvom der på et strategisk niveau arbejdes hen imod, at alt skal foregå på patientens præmisser, kommer praktikaliteter hos de ansatte i vejen.

Kristinas afgangsprojekt indeholder en række forbedringsforslag, der skal give patienterne en bedre oplevelse. Et af dem kan implementeres med det samme: Kristina foreslår at ændre indkaldelsestidspunktet på de dage, hvor afdelingen alligevel har en sen start pga. personalemøder. Her vil patienterne ifølge Kristina med fordel kunne møde senere, uden at det påvirker de ansattes arbejdsgange. Tilmed ville netop dét tiltag frigive personale til andre (morgen)opgaver, og på den måde aflaste et i forvejen meget presset sygeplejepersonale.

På længere sigt, er det eksempelvis tværfaglige ERFA grupper (specielt omkring patientforløb og samarbejdsrelationer) der skal bringes i spil. På den måde er det Kristinas ønske at afdelingen kan lave nogle mere effektive og gennemsigtige arbejdsgange,

 

Forbedringsforslag præsenteres og pilottestes

Komponents Sundhedskommunomuddannelse har givet Kristina nye værktøjer til at imødekomme dagligdagens udfordringer. For selvom hun ønsker at skabe en stor forandring i venteværelset i mødestrukturen, er der forsat hverdagsopgaver, som skal løses for at understøtte det gode samarbejde mellem patienter, pårørende, læger, sygeplejersker og sine lægesekretærkollegaer.

Kristinas leder og ledende lægesekretær Lene Sommerdahl Bojer, har nemt ved at få øje på de kompetencer, som Kristina har fået:
Specielt evnen til at betragte og belyse en sag fra flere vinkler har Kristina udbygget. En styrket evne til at formidle er også blevet en stærkere kompetence i forhold til at være ambassadør for vores fag, samt have mod til at indgå i tværfaglige arbejdsgrupper og her komme til orde og skabe legitimitet , såvel omkring sin person som omkring vores fag og faggruppe, fortæller Lene.

Afgangsprojektets unikke indsigter i arbejdsgangene på afdelingen og dets konkrete løsningsforslag, skal nu formidles til resten af organisationen:
Vi har planlagt en præsentation af afgangsprojektet for hele ledergruppen, hvor Kristina fremlægger. Dette danner grobund for en workshop, hvor vi ser på patientforløbet. Vi vil efterfølgende have mulighed for at pilotteste nogle af Kristinas forbedringsforslag i håbet om at kunne implementere dem, siger hun.

 

Balance i arbejdslivet og tæt dialog med nærmeste leder

Som lægesekretær har man løbende brug for at udvikle sig, både fagligt og personligt, i takt med sundhedsvæsenet som hele tiden er i forandring. Men at videreuddanne sig, når man har et arbejde og måske en familie at tage hensyn til, kan kalde på ekstra overvejelser. Men uddannelsen kan planlægges efter behov.
Jeg har kunnet få familielivet, arbejdet og uddannelsen til at hænge sammen. Det skal absolut ikke være dén bekymring, som skal forhindre andre i at gå i gang med uddannelsen, fortæller Kristina om balancen mellem arbejde, studie og fritid.

Men Kristina er også sine kollegaer og leder på afdelingen taknemmelig for deres opbakning og inspiration. Lenes entusiasme på både egne, afdelingens og Kristinas vegne er også tydelig.

- Jeg har personligt en stor interesse for lægesekretærfagets efteruddannelsesmuligheder, så det har været helt naturligt, at Kristina og jeg løbende har haft dialog om indhold, teoretiske metoder mm. og ikke mindst den relevante praksiskobling og vores eget speciale i særdeleshed. Det har været utroligt spændende at følge hende, og ikke mindst hendes store udvikling gennem hele Sundhedskommunomuddannelsen, slutter Lene.

Læs mere Læs mindre

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

MRL
Konsulent
Mette Ranum Laustsen
HK
Studievejleder i Midtjylland - Kommunomuddannelserne
Helle Kristensen
JEJ
Studievejleder i Sydjylland og på Fyn - Kommunomuddannelserne
June Elgin Jensen
1500x920_CGA
Studievejleder i Hovedstaden, Vordingborg, Ringsted og Bornholm - Kommunomuddannelserne
Claudia Grassi Ahlburg