Det er ikke altid så let at slå over i engelsk, når ikke-dansktalende pårørende og patienter skal vejledes og serviceres på sundhedsområdet. Komponent har i samarbejde med The English Coach skabt et forløb, der klæder medarbejderne på med faglige begreber, ord og sætninger – og med den selvtillid, som mange mangler, når det handler om at tale engelsk.
Udgivet den 28-06-2021

Er du lægesekretær, administrativ medarbejder eller har du på anden måde kontakt med patienter og pårørende? Og har du oplevet, hvordan tungen kan slå knuder, når du pludselig skal servicere og vejlede på engelsk? Så er du ikke alene.

– Når jeg møder deltagerne på vores forløb om engelsk i pårørende- og patientkontakten, oplever jeg ofte, at deres grundlæggende udfordring er, at de mangler selvtillid i forhold til at slå over i engelsk. Mange af dem kan langt mere, end de tror, men de kommer let til at føle, at de ikke slår til, når de pludselig ikke har ordene til at forklare alt så roligt og værdigt, som de gerne vil, siger Penelope Mikkelsen, der underviser på kurset Engelsk i pårørende- og patientkontakten. Hun fortsætter: 

–Vejledning og servicering kan i forvejen være svært, fordi patienten eller den pårørende måske står i en sårbar situation, hvor de er usikre eller er vrede. På den måde kan det være dobbeltsvært, når man står og rigtig gerne vil hjælpe og ikke føler, at man kan præstere på grund af sproget.

Med Komponent og The English Coachs kursus får deltagerne styr på oversættelsen af de gængse faglige begreber, men også på de begreber, der specifikt er brug for på netop deres afdeling. Inden kurset har de nemlig mulighed for at sende særligt udfordrende ord og vendinger til underviseren, og efter kurset får de deres egen ordbog med hjem. Samtidig sætter kurset fokus på de kulturelle forskelle, der også kan drille i pårørende- og patientkontakten.

– F.eks. snakker vi en del om ordet please, som man skal huske at bruge, når man arbejder med ikke-dansktalende patienter og pårørende, ligesom vi snakker lidt om, hvilke forskelle der er på sundhedsvæsenet i de forskellige dele af verden. På den måde får man en større forståelse for, hvor det danske system og den danske kultur kan overraske en udlænding, så man kan få startet samtalen et godt sted og forhåbentligt undgå nogle frustrationer, siger Penelope Mikkelsen.

Vil du også være skarpere til engelsk i pårørende og patientkontakten?

Du kan tilmelde dig kurset på et åbent hold eller hente et særligt tilpasset forløb hjem til din egen organisation.

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Vil du vide mere om, hvordan vi har løst denne opgave? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan også ringe på vores hovednummer 8779 6300 eller skrive til hej@komponent.dk. Så sørger vi for, at din henvendelse lander det rigtige sted, og du hører straks fra os.

MN
Chefkonsulent
Martin Nielsen
MIB
Koordinator
Michaela Bundgaard