Alle børn har forskellige behov, og undervisningen i folkeskolen skal tilrettelægges, så alle elever, også dem med behov for særlig støtte, så vidt muligt kan deltage i fællesskabet og få udbytte af undervisningen. Det kræver at du både har faglig dømmekraft og et solidt kendskab til det lovgrundlag, der regulerer inklusion, specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
Kurset har fokus på at styrke din forståelse for og anvendelse af gældende lovgivning, så du kan navigere sikkert i skolens myndighedsrolle – også i samarbejdet med forældre og andre aktører. Samtidig giver kurset et juridisk fundament, der gør dig i stand til at forholde dig til de ændringer, der kan være på vej. En lovforberedende ekspertgruppe har i juni 2025 fremlagt anbefalinger, som peger på ændringer i reglerne for inklusion og specialundervisning i folkeskolen – og disse perspektiver inddrages i undervisningen.
Vi gennemgår det retsgrundlag, der regulerer både proces og indhold i beslutninger og afgørelser om elevernes undervisning, og ser på lovgivningens intentioner. Du får konkrete redskaber til at forstå og anvende reglerne i praksis – og dermed et mere sikkert fundament til at kunne håndtere de ændringer, der er på vej. Dagen er praksisnær og desuden fyldt med dialog og sparring på tværs af kommunegrænser.
Din underviser på kurset er Cand.jur. Pernille Bischoff.
Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning, materialer og forplejning. Faktura sendes ud 3-4 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb.
Kurset er for dig, der
Træffer vigtige beslutninger om specialundervisning og specialpædagogisk bistand. Det henvender sig til fagprofessionelle som skolefolk på forvaltningsniveau, skoleledere, dagtilbudsledere, medarbejdere i PPR samt administrativt personale, der er knyttet til området.
Efter kurset kan du:
- Navigere sikkert i skolens myndighedsrolle
- Anvende din viden om lovgivningen for inklusion og specialundervisning
- Omsætte reglerne til praksis i hverdagen
- Håndtere og forholde dig til kommende ændringer på området
- Indgå i dialog og sparring med kolleger på tværs af kommuner
Det siger tidligere deltager
"Gruppen af skoleledelser samt deltagerne fra forvaltningen var særdeles tilfredse med Pernilles oplæg. Pernille formåede at afmystificere lovgivningen og bide den op i mindre bidder, så deltagerne oplevede at blive taget i hånden i forhold til hvad vi især skal have fokus på – og ikke mindst hvorfor.
Det var et levende, veltilrettelagt oplæg med overblik og smittende engagement og efterfølgende også en linksamlingen i forhold til det vi havde haft på programmet."
- Udtalelse fra Faglig pædagogisk chef fra Lyngby-Taarbæk Kommune.
Program
korrekt grundlag for de beslutninger, der skal træffes. Vi gennemgår også reglernes betydning for tværfaglige samarbejder og inddragelse af børn og forældre.
Der er løbende dialog og gruppedrøftelser
Der er løbende dialog og gruppedrøftelser