Vær med, når vi retter fokus på, hvordan faglig ledelse og økonomisk styring i kommunen og på den enkelte skole skal gå ”hånd i hånd”, så børn og unge oplever at være en del af inkluderende læringsmiljøer og mangfoldige børnefællesskaber.
På dagen bliver du klogere på:
- Hvordan skolens ressourcer (tid, kompetencer og økonomi) kan anvendes og organiseres på en effektiv og meningsfuld måde, og hvordan I løbende kan undersøge og evaluere effekten.
- Hvad forskning fortæller om betydningen af skoledagens organisering.
- Hvilke udfordringer og dilemmaer, der kan være ved økonomiske tildelingsmodeller.
- Hvordan vi skaber sammenhængskraft kommunalt og lokalt, så der opleves en bæredygtig udvikling og strategi i det fælles arbejde omkring de mangfoldige fællesskaber.
På konferencen får du:
- Viden om, hvad den nyeste danske forskning viser om betydningen af skoledagens organisering, når vi skal arbejde for, at flere (alle) børn som udgangspunkt skal gå i den almindelige folkeskole. Hvad betyder det for kommunens tilbudsvifte fremadrettet?
- Indblik i og drøftelser af dilemmaer og udfordringer med økonomiske tildelingsmodeller.
- Inspiration til, hvordan du løbende kan kortlægge og skabe overblik over, hvordan din skole anvender og fordeler ressourcerne og hermed om det sker optimalt ud fra de opgaver, der skal løses.
- Viden om hvilke nødvendige faktorer, der skal i spil for at ledelse og (økonomisk) styring integreres både på forvaltnings- og decentralt niveau som en altafgørende faktor for at skabe bæredygtig strategi for udvikling af mangfoldige fællesskaber.
- Mulighed at deltage i drøftelser med egne kollegaer og kollegaer fra andre kommuner, hvor I kan dele jeres erfaring med de styringsmæssige rammer og ledelsesdilemmaer.

Målgruppe:
Konferencen er for dig, som er skoleleder, skolechef, leder af PPR, faglig konsulent, økonomikonsulent og for dig, som har interesse for området.
Program
09:00 Ankomst og morgenkaffe
09:30 Velkomst og rammesætning
// Lisbeth Tarp Mouritzen, chefkonsulent, Komponent
09:40 Kommunal organisering af rækken af specialtilbud: Muligheder, fordele og ulemper
Mange kommuner befinder sig for indeværende i en proces, hvor man forsøger at forskyde en del af special-kapaciteten fra de segregerede tilbud til almenskolerne for herigennem over tid at nedbringe behovet for at segregere elever. En sådan proces er en oplagt anledning til at genbesøge og eventuelt omorganisere rækken af specialtilbud. Oplægget vil udfolde en række forskellige muligheder og veje, og udpege centrale spørgsmål til overvejelse i en sådan proces.
// Thyge Tegtmejer, ph.d. og seniorforsker, VIVE
10:45 Pause
11:00 Workshop: Dilemmaer og udfordringer i arbejdet med tildelingsmodeller på specialundervisningsområdet
Tildelingsmodellen er et væsentlig styringsmæssigt greb i arbejdet med inklusion og stærke almene fællesskaber på skoleområdet. De fleste kender til både centrale tildelingsmodeller og incitamentsmodeller på overskriftsniveau. Men det viser sig ofte, at der ligger både væsentlige dilemmaer og interessante erfaringer, når vi dykker ned i de nuancer og detaljer i tildelingsmodellerne, som ligger under overskriftsniveauet. Ambitionen på workshoppen er derfor at gå dybere end den overordnede diskussion for og imod incitamentsmodeller.
Derfor går vi i denne del af programmet væk fra den traditionelle oplægsform og inviterer deltagerne ind i en workshop, hvor det er viden og erfaring fra de andre deltagerkommuner, som sættes i spil i relation til de erfaringer og dilemmaer, som man står med i egen kommune. Vi arbejder derfor både med strukturerede drøftelser i mindre grupper af 2-4 kommuner og en opsamling i plenum, der giver et overblik over hvilke dilemmaer og svar, der er den største erfaringskoncentration omkring.
// Nanna Hansen og Rune Schack Ahlmann, chefkonsulenter, Komponent
12:00 Frokost
13:00 Kan vi udfordre måden hvorpå en skoles ressourcer anvendes - ressourcer forstået som penge, tid og kompetencer?
Ledelsesteamet fra Kirstinebjergskolen fortæller, hvordan de med en datainformeret tilgang samarbejder om den strategiske ressourceallokering på skolen, så ressourcerne anvendes bedst muligt set ud fra et økonomisk, administrativt og fagligt blik. Heri ligger også en fortælling om, hvilken værdi og potentiale det kan have for et ledelsesteams opgaveløsning, at det repræsenterer forskellige faglige baggrunde.
// Pernille Kragelund, distriktsleder og administrativ leder, Betina Olesen fra Kirstinebjergskolen, Fredericia Kommune
13.45 Ledelse, struktur og børnesyn i en inkluderende skole
Hvordan skaber vi stærke inkluderende læringsmiljøer, hvor både børn, forældre og medarbejdere oplever det virker? Med udgangspunkt i en tydelig ledelsestilgang, et inkluderende børnesyn samt systematik og struktur præsenterer Trællerupskolen deres arbejde med at styrke inklusion og samarbejde. Oplægget stiller skarpt på centrale elementer som forældresamarbejde, relationel vikardækning, kortere vej til sparring i hverdagen og tværgående samarbejde. Gennem konkrete eksempler gives der indsigt i, hvordan Trællerupskolen arbejder helhedsorienteret og praksisnært med at skabe trivsel og læring for alle børn.
// Charlotte Wilstrup Kiellberg, skoleleder, og Kenneth Victor Jeppesen, viceskoleleder, Trællerupskolen i Lejre Kommune
14:30 Kaffe og kage
14.50 Hvordan spiller ledelse sammen med styring og sammenhængskraft ?
Hvis vi skal skabe en bæredygtig udvikling af mangfoldige læringsfællesskaber i folkeskolen, hvor ressourcerne anvendes strategisk til at skabe de bedste betingelser for alle elever i kommunen, er det nødvendigt, at ledelse og (økonomisk) styring integreres både på forvaltnings- og decentralt niveau. Men hvordan kan vi få det til at ske i den kommunale organisering? Hvilke særlige opmærksomhedspunkter er nødvendige sammen at have? Og hvad betyder frisættelsesdagsordenen i denne sammenhæng? I løbet af oplægget kommer vi til at diskutere både sammenhængskraft, ledelse, styring, kultur og motivation.
// Lotte Bøgh Andersen, professor, Kong Frederiks Center for Offentlig Ledelse, Aarhus Universitet
15:55 Kort opsamling
16:00 Tak for i dag
Praktiske informationer
Hvornår
Den 4. december 2025 kl. 09:00-16:00
Hvor
Comwell Kolding
Skovbrynet 1
6000 Kolding
2.400 kr. ekskl. moms.
Den 4. oktober 2025.
Tilmeldingen er bindende efter tilmeldingsfristens udløb.
Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.