Mange børn og unge med autisme oplever angst og belastningsreaktioner. Deres hverdag kan være præget af manglende sammenhæng og en omverden, der ikke altid tager de ønskede eller nødvendige hensyn. Når man oplever mange uforståelige hændelser, bliver nervesystemet overbelastet, og man kan udvikle angst. Knap 12 % af danske børn og unge med autisme har diagnosticeret angst, men op mod 45 % har angstsymptomer og angstlignende adfærdsmønstre.
Prisen er ekskl. moms og inkl. materialer og forplejning.
Kurset har primært fokus på samspillet mellem autisme og angst. For at skabe et fælles vidensgrundlag vil underviseren først kort skitsere diagnosekriterier for de to diagnoser. Derefter vil hun introducere pædagogiske metoder og refleksioner.
På kurset vil deltagerne få:
Introduktion til grundforståelser af autisme, herunder triaden, central kohærens og eksekutive funktioner
Viden om angst og indblik i forskellige angsttyper hos børn og unge med samtidig autisme og angst
Angst som diagnose og ængstelighed eller belastningsreaktioner som følge af en autismediagnose. Hvornår ser vi hvad, og hvad betyder det for vores tilgang?
Pædagogiske metoder i arbejdet med angst og autisme, herunder struktur, visualisering og redskaber med udgangspunkt i kognitive metoder

Er du i målgruppen?
Kurset er for alle faggrupper, der arbejder med børn og unge med autisme og angst.
Du kan for eksempel være:
- Lærer eller pædagog på folkeskole eller specialskole
- Pædagog eller sundhedsfaglig medarbejder på botilbud eller andre socialfaglige tilbud
- Sagsbehandler eller vejleder i socialcenter, familiehus eller jobcenter
Underviser Marianne Nilsson
Marianne Nilsson, pædagogisk konsulent og VISO-specialist i Kursuscenter Sputnik.
Uddannet lærer og kandidat i pædagogisk sociologi med efteruddannelse i systemisk-narrativ teori og metode.
Marianne har 20 års praksiserfaring fra både normal- og specialområdet. Hun underviser fast på Kursuscenter Sputniks kurser i autisme, angst, konflikthåndtering, specialundervisning m.m. Herudover underviser hun på kurser om tværfagligt samarbejde under Social- og Boligstyrelsens Børnekataloget.
Skab fælles fokus og retning med lokalt kursus
Der er flere fordele ved at holde et kursus i egne lokaler. I får et fælles afsæt med fokus på jeres egen praksis og kontekst, og fordi I selv står for lokaler og forplejning, er prisen pr. deltager oftest lavere end på åbne kurser. Kontakt os, hvis vi skal beregne en pris baseret på indhold, afholdelsessted og antal deltagere.