Du får indsigt i, hvordan coaching og den coachende tilgang kan anvendes i din egen organisation, og hvornår den ikke kan anvendes, samt færdigheder til at anvende elementer fra coaching i samtaler med medarbejdere og team.
Du skærper din opmærksomhed på, hvilke typer af samtaler, der kan være i organisationen, og hvilke forskellige roller og positioner, det skaber for dig som leder og medarbejderne, og du træner konkrete modeller til coachende samtaler, der fremmer tillid og læring hos leder og medarbejder og i jeres relationer.
Du får udvidet dit repertoire af spørgsmålstyper og viden om, hvad de forskellige spørgsmålstyper gør i samtalen, ligesom du får indsigt i og færdigheder til at anvende den anerkendende tilgang i samtaler og relationer og får skærpet din opmærksomhed på magt og etik, når de personlige relationer og kompetencer italesættes.
Du lærer at anvende coaching som metode til at udforske potentialer og pege på konkrete handlemuligheder i opgaveløsningen.
Modulet vil udvikle og forbedre dine kommunikative kompetencer, især de lyttende og guidende færdigheder. Vi vil arbejde med, hvordan du som leder kan iscenesætte coachende samtaler, der sætter medarbejderens og teamets kompetencer og selvledelseskapacitet i spil, og hvordan elementer fra coaching som metode kan fremme brugen af alles ressourcer og pege på konkrete handlemuligheder i opgaveløsningen.
På Coaching arbejder vi med:
Forskellige tænkninger, teorier og metoder introduceres og diskuteres, således at du bliver i stand til at vælge og begrunde valg om anvendelse af coaching i egen organisation. Hvilke muligheder og begrænsninger ligger i coaching, når det er dig som leder, der coacher og hvordan hænger den coachende tilgang sammen med læring?
Vi arbejder med praktisk iscenesættelse af coaching i én til én iscenesættelser - teori kobles på den praktiske iscenesættelse. Vi træner centrale færdigheder, som understøtter coaching både som en almen tilgang i samtalen og som en del af strukturerede samtaler over tid. Som lederstuderende opnår du indsigt i egne kompetencer og udviklingsområder inden for temaet.
Anvendelse af coaching og coachingfærdigheder i egen organisation er i fokus - hvordan vil den coachende tilgang kunne påvirke og udvikle individuelle samtaler og samtaler i afdeling/team, der i forvejen finder sted og hvilke nye muligheder giver coaching i en organisatorisk kontekst?
Målgruppe
Modulet Coaching (5 ECTS) er for dig, som er leder i den offentlige sektor.
Mød dine undervisere

Bjarne Stark
Ekstern underviser i Komponent
Bjarne har bl.a. en mastergrad fra Aarhus Universitet og en Post graduate in Systemic Leadership fra University of Bedfordshire. Bjarne har undervist på Den Offentlige Lederuddannelse siden 2021.
Bjarne arbejder særligt med at skabe udvikling og organisatoriske resultater gennem dialogisk samarbejde mellem ledere og medarbejdere. Har i en årrække været manager for procesledelsesområdet i RMC/Attractor og manager i konsulenthuset Mannaz, før dette var han studieleder på Kaospiloterne.

John Møldrup
Chefkonsulent i Komponent
John er ekspert i proces- og innovationsledelse – et område, hvor han gennem mange år har opbygget stærke teoretiske og praktiske kompetencer. John er en stærk formidler med fokus på at arbejde med omsætning af teori til praksis.
John underviser ligeledes på Den Offentlige Proceslederuddannelse®.

Malene Ringvad
Ekstern underviser i Komponent
Malene har mange års erfaring med undervisning på Diplomuddannelsen i ledelse, kompetencetræning og coaching af ledere og lederteams fra sin tid som lektor på en Professionshøjskole, hvor hun også selv var leder i en periode fra 2003-2006.
Siden 2013 har Malene arbejdet som selvstændig konsulent og faciliteret læreprocesser i ledernes daglige arbejde, ikke mindst med fokus på ledelse af teamsamarbejde.
Malene er cand.mag. og master i offentlig ledelse (MPM), uddannet psykoterapeut og konfliktmægler og har skrevet flere bøger om faglig ledelse i praksis
Det siger tidligere studerende:
”Jeg har fået meget mere ud af modulet, end jeg overhovedet havde turde drømme om. En af de helt store gevinster for mig har været den måde, vi systematisk har arbejdet med samtalen på. Det kan virke skørt at tale om samtalens kunst, men det er virkelig sådan, det forholder sig. Enhver kan tale, men vi har lært at samtale. Samtaler, hvor tillid, troværdighed og uærbødighed overfor egen hypoteser er kernen, og hvor man hele tiden reflekterer over de etiske aspekter af samtalen,”
Mikkel Dencker Samson, souschef i børnehave i Roskilde Kommune
Fakta og formalia
Dette modul består af:
- 4 undervisningsgange
- vejledning
- opgaveskrivning
- mundtlig eksamen
Den skriftlige opgave har omfang af max. 5 sider per person.
Pensum udgøres af grundbøger (helt eller delvist) samt artikler, og udgør ca. 500 sider. Grundbøger udleveres og de elektroniske artikler lægges på mitKomponent.
Litteratur til hver undervisningsgang vil fremgå af lektionsplanen, som fremsendes ved endelig tilmelding til modulet.
For at blive optaget skal du minimum have en kort videregående uddannelse samt to års erhvervserfaring. Husk at uploade dokumentation for, at du kan optages.
Modulet afsluttes med en kombinationsprøve, individuelt eller i gruppe. En kombinationsprøve er et skriftligt oplæg kombineret med en mundtligt prøve.
Den Offentlige Lederuddannelse
Dette modul er en del af Den Offentlige Lederuddannelse på diplomniveau (60 ECTS), som består af:
- 3 grundmoduler (3 x 10 ECTS)
- 3 valgmoduler (3 x 5 ECTS)
- 1 specialemodul (15 ECTS)