Formålet med modulet er, at de studerende udvikler sig fagligt og personligt, så de kan forstå arbejdet med vagtplanlægning og betydningen af dette arbejde.
Undervisningen tager både udgangspunkt i vagtplanlægning i kommuner inden for ældreplejen og i regioner indenfor hospitalerne. Det betyder, at modulet - i første omgang - henvender sig til dig fra Ældreområdet i kommunern og fx som lægesekretær på hospitalet eller fx i psykiatrien.
Målet er, at den studerende skal udvikle kompetencer til selvstændigt, at kunne foretage praksisnære analyser og udføre opgaver inden for vagtplanlægning - uafhængigt af digitale vagtplanlægningssystemer.
Modulets hovedtemaer:
1. Overordnede rammer for vagtplanlægning
- Den danske model
- Lov om arbejdsmiljø
- Lov om arbejdstid
- Ferieloven
- Barselsloven
2. Planlægning - også efter nøgletal
- Niveau og disponering
- Vagtplanstyper
- Principper for vagtplanlægning
- God kvalitet i plan, data og beslutninger
- Lokale overenskomster, arbejdstidsregler og tjenestetidssystemer
- Fremmødeprofiler
3. Dataledelse og driftsstyring
- Indsamling, bearbejdning og formidling af data
- Prioritering af personaleressourcer
- Kapacitetsudnyttelse
- Forståelse for at balancere mellem organisation, administration, økonomi og ledelse
4. Uformel ledelse
- Kommunikation
- Situationsbestemt ledelse
- Samarbejde og relationel koordinering
- Uformel ledelse
- Krydspres i rollen som vagtplanlægger
Udbytte
Viden
De studerende skal
- have viden om overordnede lovgivningsmæssige rammer for vagtplanlægning
- forstå sammenhængen mellem de daglige (lokale) regler og aftaler for vagtplanlægning samt overordnede arbejdstidsregler; herunder den danske model
- have en forståelse for dilemmaer og mulighederne i vagtplanlægning; herunder rollen som 'leder uden formelt personaleansvar'
Færdigheder
De studerende skal
- kunne anvende centrale funktioner i Excel med udgangspunkt i tidligere vagtplaner
- kunne anvende vagtplanlægning i praksis
- kunne finde relevante regler og arbejde systematisk med dem
- kunne anvende data og datastyring til vagtplanlægningen
- kunne formidle viden om og forståelse for relevante problemstillinger og handlemuligheder
Kompetencer
De studerende skal
- blive i stand til selvstændigt at udføre daglige opgaver i arbejdet med vagtplanlægning
- kunne analysere problemstillinger i spændingsfeltet mellem kapacitet og kompetencer i egen praksis
- kunne deltage professionelt i udarbejdelse af vagtplanlægning i organisationen
- kunne udvikle egen praksis og samarbejde i forbindelse med løsning af afdelingens vagtplanlægningsopgaver
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen.
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en portfolio.
Målgruppen er ansatte i kommuner eller regioner, som enten sidder med vagtplanlægning som funktion, eller som ønsker at opnå kompetencer til at kunne varetage opgaven på sigt.