Formålet med modulet er, at de studerende udvikler sig fagligt og personligt, så de kan forstå arbejdet med vagtplanlægning og betydningen af dette arbejde.
Undervisningen tager både udgangspunkt i vagtplanlægning i kommuner inden for ældreplejen og i regioner indenfor hospitalerne. Det betyder, at modulet henvender sig til dig fra Ældreområdet i kommunen eller dig, der er lægesekretær på hospitalet, i psykiatrien eller på socialområdet.
Målet er, at den studerende skal udvikle kompetencer til selvstændigt, at kunne foretage praksisnære analyser og udføre opgaver inden for vagtplanlægning - uafhængigt af digitale vagtplanlægningssystemer.
Modulets hovedtemaer:
1. Overordnede rammer for vagtplanlægning
- Den danske model
- Lov om arbejdsmiljø
- Lov om arbejdstid
- Ferieloven
- Barselsloven
2. Planlægning - også efter nøgletal
- Niveau og disponering
- Vagtplanstyper
- Principper for vagtplanlægning
- God kvalitet i plan, data og beslutninger
- Lokale overenskomster, arbejdstidsregler og tjenestetidssystemer
- Fremmødeprofiler
3. Dataledelse og driftsstyring
- Indsamling, bearbejdning og formidling af data
- Prioritering af personaleressourcer
- Kapacitetsudnyttelse
- Forståelse for at balancere mellem organisation, administration, økonomi og ledelse
4. Uformel ledelse
- Kommunikation
- Situationsbestemt ledelse
- Samarbejde og relationel koordinering
- Uformel ledelse
- Krydspres i rollen som vagtplanlægger
Udbytte
Viden
De studerende skal
- have viden om overordnede lovgivningsmæssige rammer for vagtplanlægning
- forstå sammenhængen mellem de daglige (lokale) regler og aftaler for vagtplanlægning samt overordnede arbejdstidsregler; herunder den danske model
- have en forståelse for dilemmaer og mulighederne i vagtplanlægning; herunder rollen som 'leder uden formelt personaleansvar'
Færdigheder
De studerende skal
- kunne anvende centrale funktioner i Excel med udgangspunkt i tidligere vagtplaner
- kunne anvende vagtplanlægning i praksis
- kunne finde relevante regler og arbejde systematisk med dem
- kunne anvende data og datastyring til vagtplanlægningen
- kunne formidle viden om og forståelse for relevante problemstillinger og handlemuligheder
Kompetencer
De studerende skal
- blive i stand til selvstændigt at udføre daglige opgaver i arbejdet med vagtplanlægning
- kunne analysere problemstillinger i spændingsfeltet mellem kapacitet og kompetencer i egen praksis
- kunne deltage professionelt i udarbejdelse af vagtplanlægning i organisationen
- kunne udvikle egen praksis og samarbejde i forbindelse med løsning af afdelingens vagtplanlægningsopgaver
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet svarer til 10 ECTS-point og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen.
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en portfolio.
Målgruppen er ansatte i kommuner eller regioner, som enten sidder med vagtplanlægning som funktion, eller som ønsker at opnå kompetencer til at kunne varetage opgaven på sigt.
Uddannelsen er niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution og indplaceret på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. I det offentlige uddannelsessystem er akademiuddannelser indplaceret på niveau 5.