- Styrk dine kompetencer som projektdeltager/leder.
- Bliv i stand til at medvirke aktivt ved udvikling, etablering, styring og ledelse af projekter.
- Få en grundlæggende forståelse for projektarbejdsformen og projektarbejdets organisering, og lær at kende forskel på arbejdet i en projekt- og en driftsorganisation.
- Lær projektarbejdets funktioner, og bliv i stand til at udføre de væsentligste opgaver i forbindelse med projektarbejde.
Indhold
Hvad er et projekt:
• Definition
• Hvilke opgaver kan løses projektorganiseret
• Forskellige måder at gennemføre projekter på.
Særlige forhold for projektarbejde i kommuner og regioner
Projektets faser:
• Idefase
• Planlægningsfase
• Gennemførelsesfase
• Implementeringsfase
• Afslutnings- og evalueringsfase.
Projektstyring/projektledelse:
• Projektorganisering
• Projektlederen
• Projektmedarbejderne
• Styregruppen
• Andre projektroller
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- i praksis kunne vurdere, hvilke opgaver der med fordel kan løses projektorganiseret
- kunne agere i og anvende projektarbejdsformens teori og metode og kunne vurdere et projekts organisering
- forstå, hvordan Business Case indgår i projektarbejdet.
De studerende skal
- med afsæt i projektarbejdets centrale metoder og redskaber kunne vurdere, hvilke fordele der er ved at benytte projektarbejdsformen, og hvilken betydning det har for et projekt, om det er forankret i direktionen eller på afdelingsniveau
- blive i stand til at analysere konsekvenser, opstille succeskriterier, identificere eventuelle barrierer samt anvende effektmål og komme med forslag til, hvordan man høster gevinsterne ved et projekt
- kunne vurdere, hvilke projektværktøjer der er relevante i givne situationer og anvende disse i konkrete projekter
- kunne formidle projektarbejdets problemstillinger og løsningsmuligheder til projektets deltagere og øvrige interessenter
- forstå, hvad det vil sige at lede et projekt, herunder den konflikt projektdeltagerne kan være i, når de både har en linjechef og en projektleder
- have viden om reaktioner ved forandringsprocesser; herunder i implementeringsdelen af et projekt.
De studerende skal
- kunne medvirke til udarbejdelsen og udviklingen af nye projekter
- kunne vurdere de forskellige roller i projektorganiseringen, herunder komme med forslag til bemandingen af det konkrete projekt
- kunne vurdere, hvad der definerer et projekt i kommuner og regioner og forstå forskellene mellem at arbejde i en projektorganisation og en linje/driftsorganisation
- kunne udarbejde et projektgrundlag på baggrund af en idé og/eller et/flere identificerede behov
- aktivt kunne udarbejde et målhierarki, deltage i målfastsættelse samt opstille en tidsplan med indlagte milepæle for arbejdet i et projekt
- kunne forholde sig til mulige perspektiver i modulets temaer og egen arbejdsplads i lyset af en øget digitalisering.
Tilrettelæggelse
8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen
Eksamensform
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave og med et døgns forberedelsestid.
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Medarbejdere i kommuner og regioner, som ønsker kompetenceudvikling til aktivt at kunne indgå og arbejde i projekter på fremtidens arbejdsplads i den offentlige sektor
Dette modul hed tidligere Projektledelse - at arbejde i og med projekter. Vi har ændret navnet, så det er nemmere at få overblik over, hvad modulet handler om.