Kom 360 grader rundt om projektarbejdsformen. Skal du være med i afdelingens næste projekt? Vil du være den som bliver spurgt næste gang?
  • Styrk dine kompetencer som projektdeltager/leder.
  • Bliv i stand til at medvirke aktivt ved udvikling, etablering, styring og ledelse af projekter.
  • Få en grundlæggende forståelse for projektarbejdsformen og projektarbejdets organisering, og lær at kende forskel på arbejdet i en projekt- og en driftsorganisation.
  • Lær projektarbejdets funktioner, og bliv i stand til at udføre de væsentligste opgaver i forbindelse med projektarbejde.

Indhold

Hvad er et projekt:
• Definition
• Hvilke opgaver kan løses projektorganiseret
• Forskellige måder at gennemføre projekter på.

Særlige forhold for projektarbejde i kommuner og regioner

Projektets faser:
• Idefase
• Planlægningsfase
• Gennemførelsesfase
• Implementeringsfase
• Afslutnings- og evalueringsfase.

Projektstyring/projektledelse:
• Projektorganisering
• Projektlederen
• Projektmedarbejderne
• Styregruppen
• Andre projektroller

Læringsmål og udbytte

De studerende skal

  • i praksis kunne vurdere, hvilke opgaver der med fordel kan løses projektorganiseret
  • kunne agere i og anvende projektarbejdsformens teori og metode og kunne vurdere et projekts organisering
  • forstå, hvordan Business Case indgår i projektarbejdet.

De studerende skal

  • med afsæt i projektarbejdets centrale metoder og redskaber kunne vurdere, hvilke fordele der er ved at benytte projektarbejdsformen, og hvilken betydning det har for et projekt, om det er forankret i direktionen eller på afdelingsniveau
  • blive i stand til at analysere konsekvenser, opstille succeskriterier, identificere eventuelle barrierer samt anvende effektmål og komme med forslag til, hvordan man høster gevinsterne ved et projekt
  • kunne vurdere, hvilke projektværktøjer der er relevante i givne situationer og anvende disse i konkrete projekter
  • kunne formidle projektarbejdets problemstillinger og løsningsmuligheder til projektets deltagere og øvrige interessenter
  • forstå, hvad det vil sige at lede et projekt, herunder den konflikt projektdeltagerne kan være i, når de både har en linjechef og en projektleder
  • have viden om reaktioner ved forandringsprocesser; herunder i implementeringsdelen af et projekt.

De studerende skal

  • kunne medvirke til udarbejdelsen og udviklingen af nye projekter
  • kunne vurdere de forskellige roller i projektorganiseringen, herunder komme med forslag til bemandingen af det konkrete projekt
  • kunne vurdere, hvad der definerer et projekt i kommuner og regioner og forstå forskellene mellem at arbejde i en projektorganisation og en linje/driftsorganisation
  • kunne udarbejde et projektgrundlag på baggrund af en idé og/eller et/flere identificerede behov
  • aktivt kunne udarbejde et målhierarki, deltage i målfastsættelse samt opstille en tidsplan med indlagte milepæle for arbejdet i et projekt
  • kunne forholde sig til mulige perspektiver i modulets temaer og egen arbejdsplads i lyset af en øget digitalisering.

Tilrettelæggelse

10 undervisningsgange, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45

Særlige forhold

Modulet er på akademiniveau og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen

Eksamensform

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave og med et døgns forberedelsestid.

 

13.350 kr.
Varighed: 10 undervisningsgange, undervisning 1 gang om ugen.
ECTS: 10
Se alle dage og tidspunkter
Komponent Aarhus, Hedeager 5, 1. sal, 8200 Aarhus N
Undervisning
august 2022 - november 2022
Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave og med et døgns forberedelsestid.
november 2022 - december 2022

Undervisningsdatoer:

23. august
30. august
06. september
20. september
27. september
11. oktober
25. oktober
01. november
08. november
15. november
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer
Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.
Er du i målgruppen?

Medarbejdere i kommuner og regioner, som ønsker kompetenceudvikling til aktivt at kunne indgå og arbejde i projekter på fremtidens arbejdsplads i den offentlige sektor

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Du kan også ringe på vores hovednummer 8779 6300 eller skrive til hej@komponent.dk. Så sørger vi for, at din henvendelse lander det rigtige sted, og du hører straks fra os.

MRL
Konsulent og studievejleder i Nordjylland
Mette Ranum Laustsen
JEJ
Studievejleder i Sydjylland og Fyn
June Elgin Jensen
HK
Studievejleder i Midtjylland
Helle Kristensen
1500x920_CGA
Studievejleder i Hovedstadsområdet og på Bornholm
Claudia Grassi Ahlburg
METH
Studievejleder på Sjælland
Marie Elisabeth Thomsen