Kom 360 grader rundt om projektarbejdsformen. Skal du være med i afdelingens næste projekt? Vil du være den som bliver spurgt næste gang?
  • Styrk dine kompetencer som projektdeltager/leder.
  • Bliv i stand til at medvirke aktivt ved udvikling, etablering, styring og ledelse af projekter.
  • Få en grundlæggende forståelse for projektarbejdsformen og projektarbejdets organisering, og lær at kende forskel på arbejdet i en projekt- og en driftsorganisation.
  • Lær projektarbejdets funktioner, og bliv i stand til at udføre de væsentligste opgaver i forbindelse med projektarbejde.

Indhold

Hvad er et projekt:
• Definition
• Hvilke opgaver kan løses projektorganiseret
• Forskellige måder at gennemføre projekter på.

Særlige forhold for projektarbejde i kommuner og regioner

Projektets faser:
• Idefase
• Planlægningsfase
• Gennemførelsesfase
• Implementeringsfase
• Afslutnings- og evalueringsfase.

Projektstyring/projektledelse:
• Projektorganisering
• Projektlederen
• Projektmedarbejderne
• Styregruppen
• Andre projektroller

Læringsmål og udbytte

De studerende skal

  • i praksis kunne vurdere, hvilke opgaver der med fordel kan løses projektorganiseret
  • kunne agere i og anvende projektarbejdsformens teori og metode og kunne vurdere et projekts organisering
  • forstå, hvordan Business Case indgår i projektarbejdet.

De studerende skal

  • med afsæt i projektarbejdets centrale metoder og redskaber kunne vurdere, hvilke fordele der er ved at benytte projektarbejdsformen, og hvilken betydning det har for et projekt, om det er forankret i direktionen eller på afdelingsniveau
  • blive i stand til at analysere konsekvenser, opstille succeskriterier, identificere eventuelle barrierer samt anvende effektmål og komme med forslag til, hvordan man høster gevinsterne ved et projekt
  • kunne vurdere, hvilke projektværktøjer der er relevante i givne situationer og anvende disse i konkrete projekter
  • kunne formidle projektarbejdets problemstillinger og løsningsmuligheder til projektets deltagere og øvrige interessenter
  • forstå, hvad det vil sige at lede et projekt, herunder den konflikt projektdeltagerne kan være i, når de både har en linjechef og en projektleder
  • have viden om reaktioner ved forandringsprocesser; herunder i implementeringsdelen af et projekt.

De studerende skal

  • kunne medvirke til udarbejdelsen og udviklingen af nye projekter
  • kunne vurdere de forskellige roller i projektorganiseringen, herunder komme med forslag til bemandingen af det konkrete projekt
  • kunne vurdere, hvad der definerer et projekt i kommuner og regioner og forstå forskellene mellem at arbejde i en projektorganisation og en linje/driftsorganisation
  • kunne udarbejde et projektgrundlag på baggrund af en idé og/eller et/flere identificerede behov
  • aktivt kunne udarbejde et målhierarki, deltage i målfastsættelse samt opstille en tidsplan med indlagte milepæle for arbejdet i et projekt
  • kunne forholde sig til mulige perspektiver i modulets temaer og egen arbejdsplads i lyset af en øget digitalisering.

Tilrettelæggelse

8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage, der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45

Særlige forhold

Modulet svarer til 10 ECTS-point og kan indgå som en del af Kommunomuddannelsen

Eksamensform

Mundtlig eksamen med udgangspunkt i en stillet opgave og med et døgns forberedelsestid.

 

14.000 kr.
Varighed: 8 undervisningsdage + 2 læringsgruppedage
Din tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristens udløb. Du kan stadig tilmelde dig efter fristen, hvis der er plads.
Se hvad prisen inkluderer

Prisen er ekskl. moms, og dækker undervisning, undervisningsmaterialer og eksamen.

Er du i målgruppen?

Medarbejdere i kommuner og regioner, som ønsker kompetenceudvikling til aktivt at kunne indgå og arbejde i projekter på fremtidens arbejdsplads i den offentlige sektor

Nyt navn - samme gode modul

Dette modul hed tidligere Projektledelse - at arbejde i og med projekter. Vi har ændret navnet, så det er nemmere at få overblik over, hvad modulet handler om.

Niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution

Uddannelsen er niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution og indplaceret på niveau 5 i Kvalifikationsrammen for Livslang Læring. I det offentlige uddannelsessystem er akademiuddannelser indplaceret på niveau 5.

Niveauvurderet af Danmarks Akkrediteringsinstitution

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

MRL
Konsulent
Mette Ranum Laustsen
JEJ
Studievejleder i Sydjylland og på Fyn - Kommunomuddannelserne
June Elgin Jensen
HK
Studievejleder i Midtjylland - Kommunomuddannelserne
Helle Kristensen
1500x920_CGA
Studievejleder i Hovedstaden, Vordingborg, Ringsted og Bornholm - Kommunomuddannelserne
Claudia Grassi Ahlburg