En aktuel forandringsproces blev afsættet for Sarah Kondrup Sørensens speciale om, hvordan man som leder skal agere i forandringer, når man både afventer en stor reform og ny lovgivning inden for beskæftigelsesområdet.
Udgivet den 03-11-2025

#1 Hvad handler dit speciale om, og hvorfor valgte du netop det emne?

Mit speciale handler om en konkret politisk besluttet forandring på mit ledelsesområde, som ud over at ændre rammerne for løsningen af kerneopgaven, også landede midt i en usikker tid for mine medarbejdere, hvor vi afventede ny lovgivningen i forbindelse med den nye beskæftigelsesreform. 

Jeg valgte emnet, da det er en vigtig ledelsesmæssig opgave at lykkes med, og samtidig havde jeg en nysgerrighed omkring, hvad der skal være til stede både på det strategiske, organisatoriske og driftsmæssige niveau for at lykkes. 

#2 Hvordan relaterer dit speciale sig til din rolle eller erfaring som leder i den offentlige sektor

Specialet taler direkte ind i den kompleksitet, vi står overfor som offentlige ledere. Forandringer kommer sjældent alene, og forandringer i rammevilkårene starter ofte længere væk fra driften, hvorfor meningsskabelse og involvering bliver helt centralt for at kunne lykkes. Det var en SKAL-opgave, som jeg på bedste vis skulle sætte i relation til kerneopgaven, og hvordan vi fremadrettet skal løse opgaven. 

#3 Hvordan har arbejdet med specialet påvirket din måde at tænke ledelse på?

Specialet har understreget kompleksiteten i ledelse, og at den røde tråd mellem strategi, vision, mål og drift skal oversættes til medarbejderne, så meningen med forandringerne bliver tydelig for dem. Her er det vigtigt, at jeg som leder er bevidst om de forskellige behov, en medarbejdergruppe har for at være i en forandringsproces, men også være nysgerrig på, hvad der ligger bag en modstand for forandringen. For de fleste er det ikke en reel modstand mod forandringen, det er et udtryk for, at meningen i forhold til opgaveløsningen endnu ikke er klar for dem. 

Samtidig har specialet også tydeliggjort, at jeg udover at skulle lede en forandring på medarbejderniveau også skal være opmærksom på at lede opad og stille de nysgerrige spørgsmål til processen og tydeliggøre, hvad det kan have af betydning i driften. 

Sidst har specialet bidraget til, at jeg har kunnet få øje på, hvor jeg som leder har udviklingspunkter i forhold til at få skabt meningen, og hvorfor jeg med min personprofil ikke altid får mine medarbejdere med i forandringsprocesser.


>>> artiklen fortsætter længere nede.

Vil du høre mere? Så kontakter vi dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så vender vores ekspert tilbage til dig. 

Østjysk Ledelsesakademi

Sarah Kondrup Sørensen har færdiggjort Den Offentlige Lederuddannelse på Østjysk Ledelsesakademi (ØLA), som er et samarbejde om ledelsesudvikling mellem fem østjyske kommuner Randers, Favrskov, Syddjurs, Norddjurs og Mariagerfjord.

Østjysk Ledelsesakademi blev etableret i 2009 af de fem kommuner med Komponent som konsortiepartner og leverandør af Den Offentlige Lederuddannelse.

Den Offentlige Lederuddannelse er en diplomuddannelse, som består af tre grundmoduler, tre valgmoduler og et speciale – i alt 60 ECTS-point.

#4 Hvilke resultater eller konklusioner fra dit speciale synes du, er vigtigst at dele med andre offentlige ledere?

Vigtigheden af et procesdesign – Fair Proces:
Det er vigtigt, at jeg som frontlinjeleder kan lede opad i organisationen og er med til at sætte fokus på vigtigheden i, at vi skal arbejde med et procesdesign, som fx fair proces, når vi skal arbejde med forandringer. 

Noget kan ske i topledelsen og de øvrige ledelseslag, men vi skal huske at få planlagt, hvornår og hvordan medarbejderne inddrages og involveres. Samtidig er det blevet tydeligt for mig, at selvom ledelseslagene tror, at der er sket en tydelig kommunikation, er det ikke altid sådan, det forholder sig blandt medarbejderne. Faserne i fair proces vil i en planlægning af forandringer være med til at understøtte, at vi som ledere gennemtænker alle elementerne i forandringen, så man får det bedste grundlag for at forandringerne lykkes. Fair proces kan derfor være et vigtigt redskab for hele organisationen, hvor det fremadrettet vil kunne bruges som en fælles referenceramme for forandringer.

Meningsdannelse som det centrale:
Det, der dog er tydeligst gennem hele specialet, er, hvor vigtigt meningsskabelsen i forhold til forandringen er for medarbejderne. Her skal vi som ledere kunne oversætte forandringen til medarbejderne, men det er også vigtigt, at vi har viden om, hvordan og hvad der for medarbejderne giver mening i deres arbejde, og hvordan denne mening dannes. Her er det i specialet tydeligt at se, at prøvehandlinger og det at skabe mening retrospektivt har en positiv virkning på, om medarbejderne kan se meningen med forandringerne i opgaveløsningen. 

Faglig ledelse og hvad medarbejderne tænker om ledelse:
Faglig ledelse er i fokus nationalt og lokalt. I forbindelse med forandringerne, som vi står overfor, findes vigtigheden af faglig ledelse i, at kerneopgaven forbliver det samme, men at rammebetingelserne ændrer sig. Det betyder, at alle - både ledere og medarbejdere - skal gøre noget andet i morgen, end de gør i dag. Derfor skal vi som offentlige ledere bestride flere kompetencer inden for faglig ledelse. Vi skal være dygtige til at kommunikere med henblik på at oversætte de politiske og organisatoriske ønsker og målsætninger. Det kræver, at jeg er nærværende og synlig og tæt på driften, hvilket ikke altid er det, medarbejderne ønsker. 

# 5 Hvordan oplevede du det at kombinere studier med dit arbejde som leder?

Det har betydet alverden for mig, at der har været tid til at reflektere over min ledergerning og drøfte det på tværs af fagområder. Men det har også fyldt meget i kalenderen og i tankerne, hvor man nu på den anden side faktisk har en helt anden tid til at være til stede. Både på arbejde og hjemme. Men jeg ville ikke have været det foruden!

#6 Hvad har Den Offentlige Lederuddannelse givet dig – både fagligt og personligt?

DOL-uddannelsen har givet mig et fagligt perspektiv og ståsted, for hvem jeg er som leder, hvordan jeg gerne vil lede, men også hvor jeg har udviklingspotentiale, og hvad der er svært for mig. Samtidig har specialet sat en streg under, at det at være leder er en kompleks funktion, hvor der sjældent er ét facit. Der er mange veje at gå, og det er ikke altid den, man vælger først, der er den rette. 

I forhold til specialet er det specifikt inden for forandringer, at min teoretiske viden er blevet bredt ud, hvor uddannelsen generelt har givet mig en værktøjskasse, som jeg skal huske at bruge fremover. For er der noget, jeg også har fået øje på under både speciale og uddannelse, er det, hvordan driften i en offentlig organisation ofte får prioriteret sig selv og tager meget tid fra selve ledelsesopgaven. Tiden til refleksion udvikling og strategiske målsætninger bliver derfor skubbet foran én, og det er vigtigt, at jeg fremadrettet husker på dette og tager mig tiden til at planlægge, udvikle og reflektere.

#7 Hvilke råd vil du give til kommende studerende, der skal i gang med deres speciale?

Find et emne/problemstilling, som du er nysgerrig på og som du skal lykkes med i din ledelse. Skriv skriv skriv – få skrevet en masse og ret til efterfølgende. Afsæt tid til at skrive specialet og gerne sammenhængende dage, da det ofte er i processen, man kommer langt. Det kan virke uoverskueligt, men lige pludseligt er du færdig.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

JR
Studievejleder - DOL
Jane Rasmussen
TOL
Studievejleder - DOL
Tina Olsen
HTI
Chefkonsulent
Hirse Tikjøb