Med fokus på digitalisering, kompetenceudvikling og ledelse taler Simone Toftegaard Frandsens speciale ind i flere nationale og lokale dagsordener. I denne artikel fortæller hun om, hvordan arbejdet med specialet har påvirket hendes måde at tænke ledelse på.
Udgivet den 04-11-2025

#1 Hvad handler dit speciale om, og hvorfor valgte du netop det emne?

Mit speciale handler om ledelse af digital kompetenceudvikling og tager afsæt i et igangværende projekt om digital kompetenceudvikling i vores egen afdeling. Projektet var både et internt projekt i afdelingen og samtidig et pilotprojekt til senere finpudsning og brug i de øvrige forvaltninger. 

Jeg ville gerne undersøge, hvad jeg skal være særlig opmærksom på i forhold til den interne proces omkring digital kompetenceudvikling i afdelingen, og hvilke motivationsfaktorer der skal tages højde for i processen. Derudover har jeg haft fokus på, hvordan jeg skaber de bedste rammer for digital kompetenceudvikling, når tid og ressourcer er knappe i hverdagen og driften presser på.

Jeg valgte emnet af flere grunde. Jeg har en generel interesse for samspillet mellem mennesker og teknologi og  er nysgerrig på den digitale udvikling, og hvordan denne påvirker vores arbejdsgange og i sidste ende kerneopgaven. Samtidig er der forskellige oplevelser af den digitale udvikling, som spænder fra fuld opbakning til bekymring for det nye. Og så taler udvikling af afdelingens digitale kompetencer og understøttelse af organisationen ind i flere store nationale og lokale dagsordener.

# 2 Hvordan relaterer dit speciale sig til din rolle eller erfaring som leder i den offentlige sektor?

Da min afdeling er en del af kommunens centrale stabe, hvor vi understøtter hele kommunen i alt inden for Personale og HR-paletten, er netop fokus på digitalisering, kompetenceudvikling og ledelse af begge et yderst relevant emne både i et nuværende og fremtidigt perspektiv. 

Grundet den demografiske udvikling, rekrutteringsudfordringer, stigende krav og behov fra borgere og pårørende og en større kompleksitet i opgaveløsningen og ledergerningen, kommer digitalisering uden tvivl til at spille en central rolle både i fremtidens velfærdsydelser, samspillet med borgere og pårørende, interne arbejdsgange og i lederrollen. 
 

>>> artiklen fortsætter længere nede.

Vil du høre mere? Så kontakter vi dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så vender vores ekspert tilbage til dig. 

Simone Toftegaard Frandsen, leder af team Organisation og Ledelse – HR i Randers Kommune

Simones specialet var nomineret til årets specialepris i 2025. Juryen lagde i deres udvælgelse af specialet vægt på, at det havde en høj grad af praksisnærhed, at dets fund kan tilføre værdi til den offentlige organisations aktuelle behov og opgaveløsning, samtidig med at det bidrog til nye metoder og vinkler i forhold til ledelsesmæssige problemstillinger i den offentlige sektor.

Sarah speciale

#3 Hvordan har arbejdet med specialet påvirket din måde at tænke ledelse på?

Specialeemnet og afdelingens proces herom har givet mig et skærpet hands-on fokus på motivation, og hvordan kulturen i afdelingen kan bruges godt og strategisk i forandringsprocesser. Således at der kan findes tryghed ved det kendte i det ukendte, mens andre er undersøgende på det ukendte i det kendte. 

Emnet har samtidig givet mig et blik for, hvor relevant ledelse af digital kompetenceudvikling er på tværs af forvaltninger og ledelsesfunktioner, og hvordan vi som afdeling kan hjælpe med at understøtte andre afdelinger i at gennemgå samme udvikling, som vi har været i – med afsæt i det formulerede materiale til formålet. 

#4 Hvilke resultater eller konklusioner fra dit speciale synes du, er vigtigst at dele med andre offentlige ledere?

Fra ledelsens side skal man være opmærksom og nysgerrig på balance mellem at udforske nye digitale muligheder og udnytte eksisterende. Dette linker sig direkte til det kendte ledelsesdilemma mellem udvikling og drift. Herunder organisationen og afdelingens digitale mod og modenhed. 

Vi har undervejs i vores proces været meget opmærksomme på de forskellige motivationsfaktorer fra PSM: samfundssind, medfølelse, tiltrækning til politik og selvopofrelse, som kombineret med Insights-terminologien giver en væsentlig indikation af positive og negative motivationstriggere hos den enkelte. 

Det har været vigtigt i vores proces, at vi som lederteam har arbejdet aktivt og grundigt med meningsskabelse. Både hos os selv, i vores respektive teams og i afdelingen som et samlet hele. I vores proces, der strækker sig over godt et års tid, blev det løbende synligt, hvordan mening løbende blev skabt – særligt, når medarbejderne så tilbage på en indsats/ændring frem for i nuet, hvor ikke alt gav mening. 

Aha-oplevelserne og meningen opstod på bagkant, i det skjulte og i det sociale rum mellem kollegaer. Samtidig gav forandringerne mening, når det blev konkret, når de fik programmer, systemer og funktioner i hænderne og selv erfarede dem – de blev på en måde kropsliggjorte. 

#5 Hvordan oplevede du det at kombinere studier med dit arbejde som leder?

At være i gang med uddannelse sideløbende med ens lederjob kan være en krævende affære og har til tider trukket tænder ud. Jeg har gennem hele uddannelsen valgt eksamensemner, der særligt optog mig. Noget jeg personligt ville få noget ud af at arbejde med, eller noget, der var højaktuelt i mit team/afdeling. Derved blev eksamensprocesserne utroligt givende.

Da jeg havde valgt specialeemnet, som var en ongoing proces (afdelingens digitale kompetenceudviklingsforløb) samtidig med min specialeskrivning, kunne min løbende empiriindsamling og fund blive ”geninvesteret” i afdelingens proces og materialer. Derved blev det en interessant og brugbar ”runddans” mellem teori og praksis. Denne proces gav rigtig god mening for mig og sidenhen også for afdelingen.

#6 Hvad har Den Offentlige Lederuddannelse givet dig – både fagligt og personligt?

Jeg har fået mange gode faglige indspil gennem de forskellige semestre. Den Offentlige Lederuddannelse har også givet mig konkrete greb, værktøjer og teorier, som på forskellig vis finder vej ind i min og teamets hverdag i samspillet med organisationens ledere. 

Derudover har jeg fået mange gode og ærlige drøftelser og samtaler på kryds og tværs med lederkollegaer på de forskellige hold – hvor stort og småt er blevet vendt og drejet. Og så har uddannelsen været et godt og værdifuldt rum til at tale om ledelse. 

#7 Hvilke råd vil du give til kommende studerende, der skal i gang med deres speciale?

Vælg et emne, I virkelig går op i, og som I kan mærke i jeres hverdag eller som betyder meget for jer personligt. Undervurder ikke den indre rejse, og hvad kroppen og mavefornemmelsen siger dig – her ligger der guld gemt. 

Find nogle gode folk at sparre med undervejs i processen. Inddrag gerne din egen leder i processen og del fund undervejs – de kan bruges til meget – både processuelt og i form af personlig indsigt. Del din viden og fund med alle, der vil høre det. Del som minimum med dit ledelsesteam og medarbejdergruppe – afhængig af emnet.

Husk at gøre noget godt for dig selv undervejs i processen. Og endelig; lav en liste med specialerelevante overspringshandlinger ex. layout, litteraturliste mm., som kan tages i brug, hvis der er skriveblokade. 

Østjysk Ledelsesakademi

Simone Frandsen har færdiggjort Den Offentlige Lederuddannelse på Østjysk Ledelsesakademi (ØLA), som er et samarbejde om ledelsesudvikling mellem fem østjyske kommuner Randers, Favrskov, Syddjurs, Norddjurs og Mariagerfjord.

Østjysk Ledelsesakademi blev etableret i 2009 af de fem kommuner med Komponent som konsortiepartner og leverandør af Den Offentlige Lederuddannelse.

Den Offentlige Lederuddannelse er en diplomuddannelse, som består af tre grundmoduler, tre valgmoduler og et speciale – i alt 60 ECTS-point.

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

JR
Studievejleder - DOL
Jane Rasmussen
TOL
Studievejleder - DOL
Tina Olsen
HTI
Chefkonsulent
Hirse Tikjøb