#3 Hvordan har arbejdet med specialet påvirket din måde at tænke ledelse på?
Specialeemnet og afdelingens proces herom har givet mig et skærpet hands-on fokus på motivation, og hvordan kulturen i afdelingen kan bruges godt og strategisk i forandringsprocesser. Således at der kan findes tryghed ved det kendte i det ukendte, mens andre er undersøgende på det ukendte i det kendte.
Emnet har samtidig givet mig et blik for, hvor relevant ledelse af digital kompetenceudvikling er på tværs af forvaltninger og ledelsesfunktioner, og hvordan vi som afdeling kan hjælpe med at understøtte andre afdelinger i at gennemgå samme udvikling, som vi har været i – med afsæt i det formulerede materiale til formålet.
#4 Hvilke resultater eller konklusioner fra dit speciale synes du, er vigtigst at dele med andre offentlige ledere?
Fra ledelsens side skal man være opmærksom og nysgerrig på balance mellem at udforske nye digitale muligheder og udnytte eksisterende. Dette linker sig direkte til det kendte ledelsesdilemma mellem udvikling og drift. Herunder organisationen og afdelingens digitale mod og modenhed.
Vi har undervejs i vores proces været meget opmærksomme på de forskellige motivationsfaktorer fra PSM: samfundssind, medfølelse, tiltrækning til politik og selvopofrelse, som kombineret med Insights-terminologien giver en væsentlig indikation af positive og negative motivationstriggere hos den enkelte.
Det har været vigtigt i vores proces, at vi som lederteam har arbejdet aktivt og grundigt med meningsskabelse. Både hos os selv, i vores respektive teams og i afdelingen som et samlet hele. I vores proces, der strækker sig over godt et års tid, blev det løbende synligt, hvordan mening løbende blev skabt – særligt, når medarbejderne så tilbage på en indsats/ændring frem for i nuet, hvor ikke alt gav mening.
Aha-oplevelserne og meningen opstod på bagkant, i det skjulte og i det sociale rum mellem kollegaer. Samtidig gav forandringerne mening, når det blev konkret, når de fik programmer, systemer og funktioner i hænderne og selv erfarede dem – de blev på en måde kropsliggjorte.
#5 Hvordan oplevede du det at kombinere studier med dit arbejde som leder?
At være i gang med uddannelse sideløbende med ens lederjob kan være en krævende affære og har til tider trukket tænder ud. Jeg har gennem hele uddannelsen valgt eksamensemner, der særligt optog mig. Noget jeg personligt ville få noget ud af at arbejde med, eller noget, der var højaktuelt i mit team/afdeling. Derved blev eksamensprocesserne utroligt givende.
Da jeg havde valgt specialeemnet, som var en ongoing proces (afdelingens digitale kompetenceudviklingsforløb) samtidig med min specialeskrivning, kunne min løbende empiriindsamling og fund blive ”geninvesteret” i afdelingens proces og materialer. Derved blev det en interessant og brugbar ”runddans” mellem teori og praksis. Denne proces gav rigtig god mening for mig og sidenhen også for afdelingen.
#6 Hvad har Den Offentlige Lederuddannelse givet dig – både fagligt og personligt?
Jeg har fået mange gode faglige indspil gennem de forskellige semestre. Den Offentlige Lederuddannelse har også givet mig konkrete greb, værktøjer og teorier, som på forskellig vis finder vej ind i min og teamets hverdag i samspillet med organisationens ledere.
Derudover har jeg fået mange gode og ærlige drøftelser og samtaler på kryds og tværs med lederkollegaer på de forskellige hold – hvor stort og småt er blevet vendt og drejet. Og så har uddannelsen været et godt og værdifuldt rum til at tale om ledelse.
#7 Hvilke råd vil du give til kommende studerende, der skal i gang med deres speciale?
Vælg et emne, I virkelig går op i, og som I kan mærke i jeres hverdag eller som betyder meget for jer personligt. Undervurder ikke den indre rejse, og hvad kroppen og mavefornemmelsen siger dig – her ligger der guld gemt.
Find nogle gode folk at sparre med undervejs i processen. Inddrag gerne din egen leder i processen og del fund undervejs – de kan bruges til meget – både processuelt og i form af personlig indsigt. Del din viden og fund med alle, der vil høre det. Del som minimum med dit ledelsesteam og medarbejdergruppe – afhængig af emnet.
Husk at gøre noget godt for dig selv undervejs i processen. Og endelig; lav en liste med specialerelevante overspringshandlinger ex. layout, litteraturliste mm., som kan tages i brug, hvis der er skriveblokade.