Her får du personlige og faglige kompetencer, så du kan arbejde med udvikling og vedligeholdelse af kvaliteten i den offentlige sektors serviceydelser. Du får kompetencer til at arbejde med patientsikkerhed, så du kan medvirke til at opbygge sikre arbejdsgange og systemer, der kan føre til markante forbedringer i sundhedsvæsenet.
Du får også udviklet din evne til at gennemføre en evidensbaseret analyse og beskrivelse i praksis, så du kan understøtte dit arbejde med kvalificerede analyser, beskrivelser og anbefalinger.
Indhold
I Kvalitet: (40 %)
- Kvalitet i offentlige organisationer
- Kvalitet i sundhedsvæsenet
- Kvalitetsudviklingsprocessen
II Patientsikkerhed (25 %)
- Patientsikkerhed i det daglige arbejde
- Metoder til patientsikkerhedsarbejdet
III Samfundsvidenskabelig metode (35 %):
- Introduktion til relevante elementer i metode
- Konkrete elementer i samfundsvidenskabelig tilgang til opgaveskrivning.
Læringsmål og udbytte
De studerende skal
- have viden om sundhedslovgivningen i relation til kvalitet og patientsikkerhed
- have viden om og kunne gennemføre analyser, som kan bidrage til udviklingen af kvaliteten
- have kendskab til forskellige undersøgelsesmetoder og kunne anvende denne viden til at vurdere, hvorledes en særlig organisatorisk problemstilling kan analyseres
- kunne give praksisrelevante begrundelser for valg af analysemetode.
De studerende skal
- kunne medvirke til at gennemføre et forbedringsprojekt, som tager afsæt i et kvalitetsbrist i egen organisation
- kunne arbejde med analyser eller undersøgelser på egen arbejdsplads og kunne gennemføre konkrete undersøgelser i relation til egne funktioner, herunder valg af relevant metode
- kunne formidle resultater af undersøgelse til kollegaer og samarbejdspartnere og fungere som sparringspartner i forbindelse med undersøgelser i egen organisation.
De studerende skal
- kunne tage initiativ til eller indgå i samarbejde – fagligt som tværfagligt – på tværs af sektorer
- selvstændigt kunne gennemføre relevante undersøgelser inden for eget funktionsområde og fremlægge forslag til løsninger eller ændringer
- kunne reflektere over egen arbejdsplanlægning og på baggrund heraf bidrage til en effektiv planlægning af eget funktionsområde.
Tilrettelæggelse
10 undervisningsgange der som hovedregel ligger en gang om ugen i tidsrummet 08.30 - 14.45
Særlige forhold
Et obligatorisk modul på Sundhedskommunomuddannelsen
Eksamensform
Individuelt skriftligt projekt.
Lægesekretærer og andre klinisk sundhedsfaglige medarbejdere.