Faste og selvstyrende teams i hjemmeplejen stiller nye krav til styringen
Flere og flere kommuner arbejder på ældreområdet med at øge medarbejderkontinuiteten for borgerne og øge trivslen blandt medarbejderne gennem organisering i faste teams. Tanken er, at organiseringen i faste teams skaber bedre muligheder for, at de udførende medarbejdere tværfagligt og sammen med borgerne kan koordinere og planlægge, hvornår borgeren skal have hvilke besøg. Det kalder i mange kommuner på en ændring af styringen, hvor man mange steder hidtil har visiteret meget detaljeret, og hvor planlægningen i mere eller mindre grad har været dekoblet det udførende personale. Hvis medarbejderne i de faste teams skal have mere frihed til at koordinere og planlægge tværfagligt og sammen med borgerne, er man derfor også nødt til at ændre kommunens visitations- og planlægningspraksis – og dermed også ændre styringsmodellen.
Styringsmodel med udgangspunkt i ydelsespakker
En måde at skabe en ændret visitations- og planlægningspraksis, der understøtter de faste teams, er at visitere i ydelsespakker frem for i enkeltydelser. Det giver medarbejderne plads til at skrue op og ned for indsatserne, når borgerens behov tilsiger det, og planlægge indsatser og besøg med udgangspunkt i borgerinddragelse. På denne læringsdag ser vi nærmere på, hvordan en styringsmodel baseret på ydelsespakker kan se ud. Vi ser på faldgruberne og på, hvordan en model baseret på ydelsespakker kan understøtte den rehabiliterende tankegang, og stadig sikre, at vi har styr på økonomien. Derudover får du mulighed for at møde en kommune, som allerede har omlagt styringen til ydelsespakker. Læringsdagen vil være dialogbaseret og du har derfor rig mulighed for at stille spørgsmål.
Dit udbytte af læringsdagen
På læringsdagen får du inspiration og viden om,
- hvordan man kan skabe den store omlægning af styringsmodellen
- hvordan man konkret kan konstruere pakker inden for §83a og §83
- hvordan der med pakker skabes incitament til at rehabilitere borgerne
- hvordan der helt konkret planlægges med pakker
- hvordan man kan afregne leverandørerne med pakker
- hvordan man gennem datadrevet ledelse kan holde styr på økonomien
Hvem underviser på læringsdagen?
Undervisningen på læringsdagen varetages af Ida Andréa Stoltze Rasmussen, chefkonsulent i Komponent og Thilde Lydiksen, chefkonsulent i Komponent.
Ida arbejder med data og udvikling af styringsmodeller og har de sidste 15 år arbejdet med, hvordan gode styringsmodeller og god brug af data bidrager til sikker styring, ledelse og kvalitetsudvikling i de borgernære indsatser på ældreområdet.
Thilde har gennem de sidste 17 år arbejdet med med udvikling og implementering på det kommunale sundheds- og ældreområde, og har stor erfaring med alt fra sagsbehandling, styring, databehandling og -analyse, evaluering og kvalitetssikring.
Faglige ledere, myndighedsledere og økonomikonsulenter på ældreområdet. Læringsdagen er også relevant for ledere og medarbejdere, der er ansvarlige for planlægningsopgaven på ældreområdet eller faglige konsulenter/projektledere, der arbejder med afprøvning og implementering af faste og selvstyrende teams.
Program
-Faste teams – hvordan og hvorfor?
-Økonomistyring handler om ledelse
-Hvad kan en god styringsmodel? Elementer og incitamenter
-Hvordan kan modellen se ud?
-Vigtige opmærksomhedspunkter
-Hvordan samarbejder om og styrer borgerforløbene?
-Hvordan arbejder vi med kvalitet?
-Eksempler på pakkemodeller
-Refleksion over egen praksis og hvordan kan en pakkemodel se ud hos jer?
-Forskellige typer af tildelings- og afregningsmodeller
-Datakilder
-Hvordan og hvornår tildeles og afregnes der?
-Refleksion over egen praksis og hvordan kan en afregningsmodel se ud hos jer?