Forbered jer på ældreloven 2025 – et skræddersyet partnerskab for kommuner. KL og Komponent inviterer jer til at deltage i et partnerskab, der klæder jer på til at arbejde med de nødvendige ændringer i forbindelse med ældreloven, som træder i kraft den 1. juli 2025.
Udgivet den 08-10-2024

KL og Komponent inviterer jer til at deltage i et partnerskab, der klæder jer på til at arbejde med de nødvendige ændringer i forbindelse med ældreloven, som træder i kraft den 1. juli 2025. Lovens fokus på borgernes selvbestemmelse og tillid til medarbejdere samt den borgernære ledelse kræver et gennemtænkt styringssetup, som understøtter, at I når i mål med ambitionerne om helhedsorienteret pleje. 

Hvad betyder det for jer: Fokus i partnerskabet  

Ældreloven medfører en lang række forandringer, herunder frisættelse af ældreplejen og større fleksibilitet i, hvordan kommunerne organiserer og leverer pleje- og omsorgsforløb. 

Fokus i partnerskabet vil være på, hvordan I kan skabe sammenhæng i ledelses- og styringskæden, fra kommunalbestyrelsen træffer beslutning om helhedspleje i form af få, sammenhængende og rummelige pleje- og omsorgsforløb, til at den enkelte medarbejder leverer hjælpen ud fra en faglig vurdering af modtagerens aktuelle behov og ressourcer.  

Partnerskabet vil hjælpe jer til at få konkrete bud på, hvordan jeres styrings-setup understøtter, at helhedsplejen lever op til lovforslagets krav om, at hjælpen skal:  

  1. gives med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte
  2. være helhedsorienteret med blik på den enkelte modtagers samlede livssituation 
  3. være tværfaglig  
  4. sikre kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng i hjælpen med færrest mulige forskellige hjælpere i hjemmet
  5. understøtte modtagerens selvbestemmelse og løbende indflydelse på hjælpen. 
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

 

Gevinster for jeres kommune 

Med partnerskabet opnår I en større indsigt i, hvordan I kan skabe sammenhæng mellem frisættelse af ældreplejen og kommunal styring. Det får I gennem: 

  • En indledende parathedsanalyse, der giver jer en status på jeres parathed på udvalgte dele af ældreloven og de forandringer, som I står overfor.   
  • Ekspertoplæg og konkrete redskaber til at lede økonomien, når I skal efterleve ældrelovens krav om borgernær visitation og fleksible forløb.
  • Erfaringsudveksling med andre kommuner og sparring på tiltag, der passer til jeres lokale behov og situation. 
  • At være tæt på arbejdet med ældreloven, hvilket skaber et opdateret vidensgrundlag for jeres implementering af lovgivningen. 
  • En styret proces, hvor der skabes en ramme om implementering af ældrelovens krav. 

 

KL logo

Hanne Agerbak
Kontorchef, Sundhed og ældre

Michael Laursen
Kontorchef, Økonomisk Sekretariat

Læs mere Læs mindre

Kommunerne er forskellige – lær af hinanden 

Vi ved, at ingen kommuner er ens, og partnerskabet vil derfor være fleksibelt og tilpasset de fælles og individuelle udfordringer, I står overfor. 

Fokus er ikke på at ensarte løsninger, men på via ekspertoplæg og erfaringsdeling at blive klogere på egen og hinandens praksis, så I kan udvikle de tiltag, der passer bedst til netop jeres behov og vilkår. 

Indflydelse på indholdet 

I vil få mulighed for at påvirke indholdet i partnerskabet gennem deltagelse i en styregruppe, hvor I kan sætte præg på processen og sikre, at de temaer, der er vigtigst for jeres kommune, bliver adresseret. 

Vi vil desuden bruge parathedsanalysen til at identificere relevante emner på tværs af de deltagende kommuner. 

Hvordan forløber partnerskabet? 

Partnerskabet inkluderer en parathedsanalyse og et implementeringsforløb, der strækker sig over en kickoff-dag og fire implementeringsdage med fokus på centrale temaer som: 

  • Styringsmodel, serviceniveau og dataunderstøttelse 
  • Organisering af hjemmeplejen 
  • Den borgernære ledelse og medarbejdernes kompetencer og ansvar 
  • Borgernær visitation og fleksible forløb.

Læs mere om temaerne i dette bilag (PDF)

Parathedsanalyse

Som en del af partnerskabet udarbejder Komponent en parathedsanalyse for jeres kommune. Parathedsanalysen præsenterer den aktuelle status på de elementer, som kræver ændringer for at kommunens ledelses- og styringspraksis understøtter mindre borgernære teams.

Parathedsanalysen er en vurdering af, hvor I med fordel kan ændre jeres ledelse og styring på området for at leve op til den nye ældrelovs krav om kontinuitet, tværfaglig praksis og rehabilitering.

Analysen baseres på en dokument- og dataanalyse for at få overblik af den nuværende praksis, en analyse af jeres faktiske styringspraksis og et virtuelt validerings- og kvalificeringsinterview. 

I får en rapport med resultaterne af parathedsanalysen og en virtuel præsentation af rapporten og forslag til ændringer. 

Læs mere om Parathedsanalysen i dette bilag (PDF).

 

Hvor og hvornår? 

Som deltagere I partnerskabet er I med på et kickoff og fire fælles implementeringsdage i løbet af 2025. Fællesdagene afholdes i udgangspunktet i KL-huset i København: 

  • 31. januar 2025: Kickoff
  • 27. marts 2025: Implementeringsdag 1
  • 21. maj 2025: Implementeringsdag 2
  • 27. august 2025: Implementeringsdag 3
  • 2. oktober 2025: Implementeringsdag 4
Læs mere Læs mindre

Pris

Prisen er baseret på kommunestørrelse og inkluderer deltagelse for op til fem personer fra kommunen: 

  • Under 30.000 indbyggere: 100.000 kr. 
  • Under 100.000 indbyggere: 120.000 kr. 
  • Mere end 100.000 indbyggere: 150.000 kr. 

Prisen er ekskl. moms.

Læs mere Læs mindre
 

Målgruppe og deltagerkreds

Partnerskabet henvender sig til chefer og ledere på ældreområdet, som står i spidsen for at implementere ældreloven samt ledere og konsulenter på økonomiområdet, der skal bidrage til at implementere nyt styringssetup. 

Læs mere Læs mindre

Tilmelding

I tilmelder jer direkte hos chefkonsulent Linda Rørbæk på lgr@komponent.dk senest den 19. december 2024. 

Læs mere Læs mindre

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

LGR1500x920_webfokus_ini.png
Chefkonsulent
Linda Grouleff Rørbæk
MET
Centerchef
Mette Tranevig