Hjælpemidler til børn og unge med handicap skal, fra 1. januar 2024 sagsbehandles med afsæt i den nye lov, Barnets Lov. Sagsbehandlingen skal tilrettelægges, så barnets/den unges perspektiv og synspunkter indgår. Det kræver aktiv inddragelse af barnet – og stiller krav til sagsbehandlerens evne til at gå i dialog med barnet, uanset type af funktionsnedsættelse. Afgørelser skal træffes på baggrund af screening af sagens oplysninger eller via afdækning af sagens indhold.
Kurset giver dig en grundig gennemgang af SEL §§ 112 og 113. Vi sætter bl.a. fokus på samarbejdet med barnet/den unge samt forældrene og på konsekvenserne af Barnets Lov i dit daglige arbejde med børn og unge samt deres familier – dels i situationer, hvor den unge selv er i stand til at indgå i samarbejdet, dels i situationer, hvor den unge ikke har evne til at indgå som samarbejdspartner i sagsbehandlingen.
Forberedelse af overgangen fra barn til voksen og ny lovgivningen på området, SEL § 19A, indgår i kurset, med fokus på den nye lovs indhold og krav til tværfagligt samarbejde, sammenhængende indsatser og understøttelse af den unges ønsker til livet som voksen.
Ankestyrelsens praksis, servicelovens formålsbestemmelser og det overordnede krav om, at børn og unge med handicap, videst muligt, skal kunne leve som andre børn, stiller store krav til tvær- og flerfagligt samarbejde, når en ansøgning skal behandles. Det ligger som en del af lovens krav til dig som sagsbehandler, at du har en aktuel og ajourført viden om, hvordan børn og unge lever deres liv i dag. Samtidig skal du have indsigt i en lang række love udover Serviceloven for at kunne opfylde lovens krav om, at sektoransvaret er fuldt afklaret inden der træffes afgørelse.
Vi sætter på dagen fokus på snitflader og afgræsninger mellem hjælpemiddelbestemmelsen § 112 (og § 113) samt de mange andre lovområder, der kan være forpligtede til at stille hjælpemidler til rådighed. Afgrænsning mellem hjælpemidler og behandlingsredskaber vil blive gennemgået i detaljen. Gennemgangen vil fokusere på sanse-/kugle-/tyngde-produkter og kropsbårne hjælpemider. Gennemgangen tager afsæt i Ombudsmandens udtalelse 2021-27 og Principafgørelse 20-22. Drøftelser af vejledningspligt og konsekvenser for barn/familie indgår i gennemgangen. Konkrete eksempler, dine egne erfaringer samt Ankestyrelsens principafgørelser indgår løbende i dagens gennemgang
Få en grundig gennemgang af SEL §§ 112 og 113, uddybet dit kendskab til snitflader og afgrænsning til anden lovgivning, herunder udvidet kendskab til brug af forsikringsselskabernes forpligtelser til at dække udgifter til reparation, fornyelse og førstegangsbevilling af hjælpemidler, samt ajourføring ift. Ankestyrelsens afgørelser.
Undervisere/ Oplægsholdere
Cand. jur. Anita Klindt, Klindt Consult.
Er du i målgruppen?
Kurset henvender sig til dig, der har minimum et par års praktisk erfaring med at bevilge hjælpemidler og som ønsker at blive klædt godt på til at sagsbehandle ansøgninger om hjælpemidler til børn og unge.

Skab fælles fokus og retning med lokalt kursus
Der er flere fordele ved at holde et kursus i egne lokaler. I får et fælles afsæt med fokus på jeres egen praksis og kontekst, og fordi I selv står for lokaler og forplejning, er prisen pr. deltager oftest lavere end på åbne kurser. Kontakt os, hvis vi skal beregne en pris baseret på indhold, afholdelsessted og antal deltagere.
Program
Herunder:
Samme alder og amme livssituation (når statestik skal gå hånd i hånd med "individuel og konkret vurdering"
Partsstatus, inkl. Barnets lov
Dokumentationskrav: "varigt", de særlige vilkår, for helt små børn
Dokumentationskrav: "væsentligt", fokus på forskellen på "understøtte almindelig udvikling" og "træning"
Valg af produkt
Sædvanligt indbo
Lovens formål og indhold med fokus på hjælpemidler
Afgrænsning til anden lovgivning: (udvalgte områder)
Sondring mellem behandlingsredskab og hjælpemiddel (med fokus på sansestimulerende
produkter, kugle-/tyngdeprodukter og kropsbårne hjælpemidler)
(Genop-)træningshjælpemidler
Produkter til leg og fritid, sondring mellem merudgifter SEL § 41 og hjælpemiddel
Skolers og daginstitutionernes ansvar for at stille hjælpemidler til rådighed
(ligebehandlingsloven og sektoransvar)