Uformelle ledere befinder sig mellem to roller, hvor de både er medarbejder og leder, og så alligevel er hverken-eller. Denne ”ind imellem-position” kan være udfordrende, for hvordan indtager man den rette position, når man har en lederrolle uden personaleansvar?
Udgivet den 23-11-2022

Da Troels Lundholm Dam gik fra at være visitator til fagkoordinator i Center for Sundhed og Pleje i Greve Kommune, befandt han sig i mellem de to roller, hvor han både var medarbejder og uformel leder. Men på DOL-modulet ”Det personlige lederskab og forandring – for ledere uden formelt personaleansvar” lærte han at forene at være både-og og hverken-eller.

- Til at begynde med var det udfordrende for mig at gribe situationen og den nye profil an, hvor jeg var midt imellem at være driftsmedarbejder og samtidig at have en relation til ledelsen. Og det var baggrunden for min første søgning efter et tilbud, der kunne hjælpe. At der manglede et eller andet, fortæller Troels Lundholm Dam og fortsætter:

- Det var ikke nemt at stå midt mellem de to positioner, fordi jeg blev stillet nogle ledelsesmæssige opgaver, men jeg havde ikke det formelle ansvar for tingene. Jeg skulle fx formilde ledelsesmæssige beslutninger og organisatoriske ændringer og stå på mål for dem.

Lærte at være tro mod sig selv

Efter aftale med ledelse begyndte Troels Lundholm Dam på DOL-modulet, ”Det personlige lederskab og forandring”, hvor han ikke blot lærte at bevare tilliden mellem sig selv og kollegaerne, men også at være tro mod sig selv.

Det, der i starten af undervisningen på DOL-modulet gjorde mest indtryk på ham, var midlertidigt snakken om at være ”in-betweener” i større organisationer. Her blev der sat ord på, hvordan han kunne håndtere at ”stå midt imellem” og ikke have ledelsesansvaret, men stadig at skulle formidle.

- Jeg fik øjnene op for, hvordan man på en og samme tid kan være tro mod sig selv, mod arbejdspladsen og mod sine kollegaer, siger Troels Lundholm Dam og peger på, at han også fik en bedre forståelse af, hvad ledelse grundlæggende er.

- Det handler ikke om at bestemme, men mere om at kunne positionere sig i en organisation, og positionere sig imellem ledelse og medarbejdere. Og så skal man være bevidst om, hvilke midler man har til at opnå de ting, som man tænker også kan være relevante for medarbejderne, fortæller Troels Lundholm Dam.

Da samtalen falder på, hvad han gør anderledes i sin praksis efter at have været på DOL-modulet, nævner han blandt andet at kunne bevæge sig i hele ledelsesrummet, selvom man ikke har det formelle ansvar.

- Det at kunne bevæge sig i hele ledelsesrummet har min opmærksomhed meget af tiden. Det kan godt være, at jeg ikke har det formelle ansvar, men jeg har stadig masser af muligheder for at lede. Jeg tænker ofte over, hvordan jeg kan fremme eller gøre noget ved en given situation enten på ledelsesmæssigt niveau eller medarbejderniveau.

Faglig og personlig udvikling

DOL-modulet bidrog ikke blot til den faglige udvikling, men også den personlige udvikling, hvor Troels Lundholm Dam blev mere bevidst om, hvem han var overfor de medarbejdere, han arbejdede sammen med, og overfor ledelsen.  

- Jeg blev mere selvsikker og udviklede en langt større tro på mig selv, og det jeg  gjorde. Og jeg turde bare mere. Jeg turde at tage ansvaret i nogle givne situationer, som jeg egentlig var nervøs for og som var uklare for mig tidligere, fortæller Troels Lundholm Dam og uddyber:

- Fx på møder føler jeg nu, at det er mig, der ejer det her. Og det er faktisk helt okay, at det er mig, der er konkret i forhold til mødets indhold, og det er mig, som stiller krav til folk om, at de skal være forberedt, før de dukker på til et møde. Jeg ved, hvem jeg er, og tør at tage nogle beslutninger. Og tør at tage ansvaret, når det gælder.

DOL-modul blev til en hel diplomuddannelse

Efter DOL-modulet, Det personlige lederskab og forandring – for ledere uden formelt personaleansvar, fik Troels Lundholm lyst til at tage Den Offentlige Lederuddannelse, og heldigvis var der opbakning fra ledelsen til at tage hele diplomuddannelsen.

- At tage DOL-modulet har givet mig en lang større sikkerhed omkring hvilken rolle i hele det store puslespil, jeg har. Og så har jeg lært at tage lederskabet, siger Troels Lundholm Dam og afslutter:

- Det har været en øjenåbner og et godt modul, som alle skylder sig selv at tage. Hvis man vil gøre noget godt for sig selv, og man ikke har nogen erfaringer fra tidligere stillinger, så synes jeg, at dette modul er sindssygt vigtigt. Og så kan det blive startskuddet, hvis man gerne vil noget mere inden for ledelse.

Læs mere Læs mindre
Vil du høre mere? Så ringer vi til dig

Er du blevet nysgerrig på, hvordan Komponent kan hjælpe dig, eller vil du have mere information? Udfyld formularen, så ringer vores ekspert til dig. 

Fakta om valgmodulet

Det personlige lederskab og forandring (10 ECTS) – for ledere uden formelt personaleansvar:

  • Henvender sig til teamkoordinatorer, teamledere, projektledere, faglige konsulenter og andre ledere uden formelt personale ansvar
  • Pris dækker undervisning, bøger, eksamen og forplejning
  • Modulet bygger på grundmodulet "Det personlige lederskab og forandring" på Den Offentlige Lederuddannelse (10 ECTS) og kan tages alene eller som en del af en uddannelse på diplomniveau.
  • Modulet består af 8 undervisningsdage, 4-5 læringsteamdage, 1 vejledningsdag og eksamen

Du kan søge tilskud til modulet fra den kommunale eller regionale kompetencefond. 

Læs mere om, hvordan du søger kompetencemidler:

Læs mere Læs mindre

Kontakt

Hvis du har spørgsmål eller vil have mere viden, er du altid velkommen til at kontakte os.

Klik her, hvis du vil finde en anden Komponent-medarbejder eller vil i dialog med os via hovednummer eller hovedmail.

 

HTI
Chefkonsulent
Hirse Tikjøb
TOL
Studievejleder - DOL
Tina Olsen
JR
Studievejleder - DOL
Jane Rasmussen