Står du over for komplekse opkrævningsopgaver? Vil du have fuld kontrol over processerne og være den, dine kolleger går til for at få svar? Vi ved, at korrekt håndtering af reglerne for økonomisk friplads – især dagtilbudslovens § 93 og 93a – er afgørende for en fair og effektiv opkrævning. Det kræver specialiseret viden og sikkerhed i udførelsen.
Hos Komponent har vi lyttet til hundredvis af deltagere fra vores anerkendte kurser. Derfor lancerer vi nu et helt nyt, intensivt træningsforløb, designet til ét formål: at gøre dig til den bedste.
Vores ambition er at klæde dig på til at navigere præcist og selvsikkert i lovgivningen, så du kan sikre en korrekt og lovmedholdelig opkrævning – hver gang.
Tag springet fra at være en dygtig medarbejder til at blive en uundværlig specialist. Er du klar? Hvis vi må bruge 3 gange 3 formiddagstimer på zoom af i dit arbejdsliv og gøre dig endnu bedre – så læs videre!
Prisen er. ekskl. moms og dækker undervisning og materialer. Faktura sendes ud 2-3 uger før kursusstart. Optagelse på aktiviteten sker i den rækkefølge, vi modtager tilmeldingerne, men kan stadig ske efter fristens udløb, hvis der er plads. Tilmeldingen er bindende efter fristens udløb. Et godt tilbud! De første 3 tilmeldte fra samme kommune får 10% på prisen! Rabatten udløses ved min. 3 tilmeldte fra samme kommune.
Opkrævningsmedarbejdere – som ønsker at blive kontorets ekspert indenfor dagtilbudsloven og folkeskoleloven, når du skal opkræve daginstitution og SFO.
Dit udbytte
Efter forløbet har du helt styr på reglerne - særligt når det kommer til månedlige genberegninger og årlige efterreguleringer af betalinger af daginstitution og SFO og årsreguleringer.
Vi går helt tæt på hvordan regningerne, der skal opkræves, og de helt grundlæggende stamdata for regningen, der sendes til borgeren. Hvornår kan vi blot rykke med gebyr, og hvornår skal vi gøre noget andet - fastsætte en betalingsordning?
Kursusformen vil foregå online på zoom tre formiddage af 3 timer primært være gennemgang af stoffet med refleksion i grupper, hvor vi tager udgangspunkt i din hverdag - altså med fokus på proces og fx den dialog I har, når borgerne skal tilbagebetale økonomisk fripladstilskud månedsvis eller årligt, herunder de udfordringer, som I oplever i samarbejdet med Gældsstyrelsen.
Vi ser bl.a. på:
✓ Krav efter dagtilbudslovens § 93 og krav efter § 93a.
✓ Forskellen på en rykkerskrivelse og påkravsskrivelse – hvornår skal vi bruge rykkerskrivelsen og hvornår påkravsskrivelsen?
✓ Vi går de grundlæggende love og bekendtgørelser igennem og skaber sammenhænge.
✓ Vi kommer også rundt om reglerne for at opnå modregning i børne- og ungeydelsen, da ydelsen er delt ligeligt mellem mor og far fra 1. januar 2022.
✓ Og hvordan indgår GDPR-reglerne i vores arbejde – herunder for registrering af medhæftere, så den automatiserede opkrævningsproces kan opretholdes? Er der oplysninger, vi skal være særligt opmærksomme på i forhold til dataminimeringsprincipperne?
Kurset kombinerer faglig gennemgang med gruppearbejde med udgangspunkt i din hverdag. Fokus er på dialogen om tilbagebetaling af økonomisk fripladstilskud og udfordringerne i samarbejdet med Gældsstyrelsen.
Vores læringsmål – som vi skaber på forløbet sammen med dig
- Forståelse af reglerne og procedurerne for månedlige genberegninger og årlige efterreguleringer af betalinger til daginstitutioner og SFO samt årsreguleringer.
- Kendskab til grundlæggende stamdata for regninger og forståelse af, hvornår det er passende at anvende rykkerskrivelser med gebyr og hvornår der skal etableres betalingsordninger.
- Anvendelse af lovgivning, bekendtgørelser og GDPR-regler i praksis, herunder håndtering af krav efter dagtilbudslovens §93 og §93a, regler for modregning i børne- og ungeydelsen samt registrering af medhæftere i overensstemmelse med dataminimeringsprincipperne.
- Vidensdeling og forståelse set i lyset af effektiviseringen af inddrivelse ved tilslutningen til PSRM.
Mød dine undervisere
Du vil møde de absolut største kapaciteter på opkrævningsområdet i Danmark – som samtidig taler i et sprog, som du forstår:

Michael Møller
Michael Møller, MMD og professionsbachelor i jura, specialkonsulent i KL siden 2019. Har 28 års erfaring med kommunal opkrævning - heraf de 22 som leder/centerchef i en mellemstor kommune og Danmarks største kommune. Derudover arbejder han som redaktør for Karnov og er forfatter til Sagsguiderne i Karnov Kommune. Sagsguider, der også anvendes på kommunomfaget “Kommunal Opkrævning” - et fag som Michael underviser i for Komponent.

John Johansen
Afdelingsleder og debitor controller i Horsens Kommune. Siden 1992 beskæftiget med opkrævning og inddrivelse af fordringer. Afdelingsleder for opkrævningsområdet, ejendomsskatteområdet, beboerindskudslån og økonomisk fripladstilskud siden 2013.
Fælles for begge er indsigt, erfaring og forankring i en dagligdag fyldt med konkrete og komplekse sager indenfor kommunal opkrævning.